Har du fått återbetalning av SAS?

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av TomJ, 5 Maj 2020.

  1. Kelveaux

    Kelveaux Ny medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tänkte dela med mig av min erfarenhet, kanske kan hjälpa någon. Det gäller väl alla ärenden men jag riktar mig främst till de som väntat sedan mars-april. Jag gjorde en avbokning av en awardresa den 25 mars och har sedan dess väntat på återbetalning. Jag har under tiden ringt till SAS med jämna mellanrum för att se vad det är som gör att utbetalning dröjer (samtalen har skett efter att det lovades att allt skulle vara klart senast sista juni).

    Alla telefonsamtal har varit i princip identiska;
    "Hm, konstigt denna borde vara återbetalad, jag skickar ett mejl till huvudkontoret så att de tar en titt på det". Men ingenting har hänt. Jag antar att den är lite mer komplicerad än normalt då den var ombokad en gång.

    Till slut letade jag reda på en mejladress till SAS (sas-aterbetalningar[at]sas.se) och skrev att jag skulle kontakta Kronofogden inom sju dagar för att få tillbaka pengarna med kopia till Konsumentverket kopplat till deras föreläggande om vite för SAS. Mejl för att jag skulle kunna visa Kronofogden att jag försökt få tillbaka mina pengar.

    Jag skickade det efter arbetsdagens slut fredag den 20 november och fick svar följande arbetsdag (måndag 23:e) om "refund notice". Tyvärr innehöll det fel belopp (de hade tagit det från min ombokning samt saknade bokningsavgift och ändringsavgift). Jag skickade tillbaka ett svar samma dag med hänvisning till deras egen webb att bokningsavgiften ska återbetalas. I fredags (27/11) kom ett nytt "refund notice" med rätt belopp, dock ingen ändringsavgift tillbaka vilket jag kan köpa. Har inte fått några pengar än men kortet som jag betalade resan med har ersatts vilket jag antar påverkar.
     
    Borje L, Moco och FF#1 gillar detta.
  2. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Fick refund notice idag på en enkelbiljett som avbokades pga inställt plan för ca 3 veckor sedan
     
    aruba1 gillar detta.
  3. HCas

    HCas Medlem

    Ort:
    London
    Land:
    United Kingdom United Kingdom
    Rätt ska vara rätt - jag har nu fått pengarna från SAS (utan refund notice). Visserligen har det dröjt oacceptabelt länge, men nu har de gjort rätt för sig i alla fall.
     
  4. Bara 350 000 kunder kvar för SAS att återbetala till

    SAS vd Rickard Gustafson berättade i en intervju med Di-TV på torsdag förmiddag att det “bara” återstår 350 000 ärende att återbetala till kunder som fått inställda resor under corona. Dessa uppgår enligt kvartalsrapporten till ett värde av en halv miljard kronor. - Vi jobbar så hårt vi kan för att återbetala pengar. Vi har anställt nya personer och skapat automatiserade processer.

    Bara 350 000 kunder kvar för SAS att återbetala till - Travel News
     
    Aih890, Tim Karlsson och Tobbe.O gillar detta.
  5. Once56

    Once56 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Fick sista återbetalningen igår, en resebyråbokning med avresa i mitten av maj. Så nu är beloppen för tolv bokningar återbördade till mitt konto. Tog tid, men.......
     
  6. jonten

    jonten Medlem

    Nu får ni hjälpa mig, jag saknar en voucher som jag hade för en resa i Mars 2020. Jag avbokade men fick inga pengar (skatter) så jag körde AMEX på dom och fick pengar tillbaka snabbt (juli kanske).
    Men vouchern som som egentligen gått ut, den är förbrukad november enligt deras förlängning 2020 och borta? De har ju inte löst min återbetalning vad jag vet. Men vad tror ni, Voucher borta eller har ngn fått förlängning längre än November?
     
  7. palmen

    palmen Moderator

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Vouchers som gick ut 2019 förlängdes till 30 November 2020, men inte längre än så. Om din voucher gick ut då är den förbrukad nu
     
  8. gastronaut

    gastronaut Medlem

    Kommer inte ihåg om jag svarade hur det gick för mig. Jag var i samma sits. Chatten lade bara in de "nyare" ombokningskostnaderna, som blev godkänt. När jag sedan fick en mailtråd att inkomma med mer underlag påtalade jag att jag även ville ha för de gamla transaktionerna. Det verkade ignoreras ett varv, men efter påminnelse ordnade Amex det utan knussel. Alltså, det går, men man måste väl stå på sig.
     
  9. MTheC

    MTheC Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Även om jag har haft många synpunkter på SAS hantering av återbetalningar så har alla mina senaste gått relativt snabbt. Återbetalning för resa som avbokades 30 nov (av mig pga tidtabellsförändring - läs denna tråd för lite om saker jag var mindre nöjd med i processen att faktiskt få den avbokad med återbetalning), ingen refund notice än men pengarna tillbaka på kortet 1 dec.
     
  10. Rickard_O

    Rickard_O Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    För mig har det varit tvärtom, avbokade en inställd flight till Berlin som jag blev flyttad en dag tidigare.
    Fick refund notice efter 2 veckor, sambon som gjorde allting samtidigt fick sina pengar en dag efter notice'n kom, jag har inte fått ett endaste korvöre :)
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×