Senaste nytt

Har du dålig resepolicy? Klaga här!

Dr. Miles

Expert
"When arranging for your air travel, it is important to book the lowest flexible rate available"

Hur tolkar ni detta? Det är ju inte superenkelt att hitta flexible tickets i economy, eller?
Det är enkelt. Det betyder billigaste ombokningabar biljett (inkl. biljetten som kräver avgift vid ombokning).
 

mha321

Medlem
Det är enkelt. Det betyder billigaste ombokningabar biljett (inkl. biljetten som kräver avgift vid ombokning).
Problemet är väl att kombinera det med regeln som kräver Economy only.

På sas.se t.ex. går det väl inte att boka enligt det - så fort man vill ha flex så blir det Plus (så länge det inte är på longhaul), och det får man ju inte boka enligt sagda resepolicy.

Faktum är att man väl inte får boka SAS alls, eftersom den heter Go och inte Economy :eek::rolleyes:
 

Dr. Miles

Expert
Problemet är väl att kombinera det med regeln som kräver Economy only.

På sas.se t.ex. går det väl inte att boka enligt det - så fort man vill ha flex så blir det Plus (så länge det inte är på longhaul), och det får man ju inte boka enligt sagda resepolicy.

Faktum är att man väl inte får boka SAS alls, eftersom den heter Go och inte Economy :eek::rolleyes:
Det finns massor av Exonomy class biljetter som tillåter ombokning mot avgift.
I stort sett alla SAS Go biljetter inom Europa tillåter ombokning mot avgift + prisskillnaden mot nya bokningsklassen, så det är bara att boka billigaste SAS Go.
Om flexibel menar återbetalningsbar, blir det dock svårare, med då hade de skrivit specifikt. så.
 

niksal

Medlem
Många biljetter går att ändra mot en ändringsavgift, men min erfarenhet är att det blivit billigare att bara boka ny biljett.
 

FF#1

Medlem
Det finns extremt dyra och (i alla fall delvis) ändringsarea biljetter i ekonomi... Åkte med förra jobbet ARN-FRA-SFO ToR för typ 18000 SEK i B med LH... suck för sega policys. Hur som helst lyckades jag med en upgrade till C den gången så ingen skada skedd för mig. :)
 

staff

Medlem
Economy på resor under 7 timmar (vilket innebär inrikes + NZ), flexy på Inbound om man vill ha det (vilket man vill, då de är uppgraderingsbara och ger fler Status Credits).

Business på allt över 7 timmar, dvs i princip alla relevanta overseas-destinationer.
 
-Alltid ekonomi, oavsett reslängd
-Alltid via resebyrå, trots att det oftast/alltid går att hitta billigare/bättre alternativ själv, även C kan oftast hittas billigare på long haul än resebyråns alternativ (senast jag åkte till Shanghai så kostade swiss 15500:- i bokningsklass B och jag kunde ha bokat C med TK för 14500:-...
-Alltid avtalshotell om sådana finns på destinationen, och med tanke på att företaget jag jobbar på är ganska stort så finns det i alla större städer
-Hyrbilar i compact-klass (tack gode gud för five star så att man åtminstone bumpas upp en klass)

Ja det är väl summa summarum så illa det är.
Fast traktamentena är bra med riktigt hyggliga påslag på RSV-beloppen, det har väl inte med resepolicyn att göra men ett plus är det i alla fall.
 

Mr.A

Medlem
Som egenföretagare kan jag ibland avundas de som har en fast lön varje månad, betald semester, övriga förmåner etc... emellertid är det förbannat skönt att vara sin egen resebyrå och ha full kontroll på vilka biljetter man föredrar och hur man maximerar sina miles...
 

Johan_G

Medlem
På det jobb jag hade under första halvan av detta är fanns det knappt någon resepolicy alls, så länge man kunde motivera sin bokning fick man boka vad man ville. På det jobb jag har nu finns en resepolicy, en ganska strikt sådan. Jag kan den inte utantill men andemeningen är något i stil med "Du är ett hjon och skall följdaktligen också resa som ett hjon.". Det låter ganska sugigt men fördelen med det nuvarande jobbet är att jag har 0 resdgar per år och slipper jobba övertid, därmed har jag tid och möjlighet att resa för mitt eget höga nöjes skull istället och kan lågaktningsfullt låta bli att bry mig om den krassa resepolicyn.
 

FFlash

Medlem
Jag har inte det bättre heller. Jag undrar bara hur i världen de kunnat införa detta galenskap genom alla stora bolag, men inte samma princip på hotellnätter då? Eller andra vägen, kan man försvara sina hotell "rättigheter", varför går det inte då att försvara en mänsklig nivå på flygen?
Det är ju de ända få gånger som kunden betalar då jag kan flexa lite med bokningsklass och carrier tack o lov
 
Toppen