Senaste nytt

Har du blivit uppgraderad på Scandic?

Stefan62

Medlem
DSC_0493[1].JPG


DSC_0684[1].JPG


DSC_0681[1].JPG
 

Konto93

Medlem
Jobbar själv på Scandic, så jag kan dra lite hur vi uppar och inte. Ställ gärna frågor!

-Det ända tillfället vi uppgraderar 100% av fallen är när man är Topfloor by invitation (nivå man bara kan bli inbjuden av VD och ev. någon annan)
-Är man Topfloor ska vi om möjligt uppgradera
-Överbokning är nog det vanligaste och då blir det första bästa som blir uppgraderad och inte någon tanke på nivå eller annat.

Som några har skrivit så är det vid flera hotell "sämre" nästan när man blir uppgraderad då man hamnar i dubbelsäng istället för queen eller på ett orenoverat rum, men som ändå är "finare".

En till bra sak att veta är att vi skiljer inte på 1st till 3rd floor, vi har inga direktiv om att ge någon speciell service. Personligen så brukar jag "skita" när en någon säger jag bor 85 eller 135 nätter hos er, effekten brukar inte vara speciellt stor att trycka på hur mycket över man ligger Topfloor gränsen.
 
Jobbar själv på Scandic, så jag kan dra lite hur vi uppar och inte. Ställ gärna frågor!

-Det ända tillfället vi uppgraderar 100% av fallen är när man är Topfloor by invitation (nivå man bara kan bli inbjuden av VD och ev. någon annan)
-Är man Topfloor ska vi om möjligt uppgradera
-Överbokning är nog det vanligaste och då blir det första bästa som blir uppgraderad och inte någon tanke på nivå eller annat.

Som några har skrivit så är det vid flera hotell "sämre" nästan när man blir uppgraderad då man hamnar i dubbelsäng istället för queen eller på ett orenoverat rum, men som ändå är "finare".

En till bra sak att veta är att vi skiljer inte på 1st till 3rd floor, vi har inga direktiv om att ge någon speciell service. Personligen så brukar jag "skita" när en någon säger jag bor 85 eller 135 nätter hos er, effekten brukar inte vara speciellt stor att trycka på hur mycket över man ligger Topfloor gränsen.
Ingen skillnad mot BW alltså. Jag fortsätter nog med Choice när jag hör din attityd...
 

Stefan62

Medlem
Jobbar själv på Scandic, så jag kan dra lite hur vi uppar och inte. Ställ gärna frågor!

-Det ända tillfället vi uppgraderar 100% av fallen är när man är Topfloor by invitation (nivå man bara kan bli inbjuden av VD och ev. någon annan)
-Är man Topfloor ska vi om möjligt uppgradera
-Överbokning är nog det vanligaste och då blir det första bästa som blir uppgraderad och inte någon tanke på nivå eller annat.

Som några har skrivit så är det vid flera hotell "sämre" nästan när man blir uppgraderad då man hamnar i dubbelsäng istället för queen eller på ett orenoverat rum, men som ändå är "finare".

En till bra sak att veta är att vi skiljer inte på 1st till 3rd floor, vi har inga direktiv om att ge någon speciell service. Personligen så brukar jag "skita" när en någon säger jag bor 85 eller 135 nätter hos er, effekten brukar inte vara speciellt stor att trycka på hur mycket över man ligger Topfloor gränsen.

Ärligt och rakt - men mindre bra för Scandic.

Du menar alltså att Scandic marknadsför "ScandicFriends" tydligt på hotellen, men att man sedan vid incheckning i egentlig mening inte tar någon hänsyn till t ex TopFloor?

Är det inte alltid möjligt att uppgradera om hotellet inte är fullt eller handlar det om att spara det bästa till sist?

Sker ingen genomgång av bokningsläget varje morgon för att se vilka typer av gäster som ska checka in under dagen och samtidigt fördelar rum? Oftast finns ju en personligt adresserad hälsning på rummet så någon har ju tänkt och förberett lite i alla fall.
 

NotRyan

Medlem
Jag är glad att jag tagit beslut att välja Scandic i sista hand numer om det är så man behandlar lojala kunder...
 

Plyriz

Ny medlem
Jobbar själv på Scandic, så jag kan dra lite hur vi uppar och inte. Ställ gärna frågor!

-Det ända tillfället vi uppgraderar 100% av fallen är när man är Topfloor by invitation (nivå man bara kan bli inbjuden av VD och ev. någon annan)
-Är man Topfloor ska vi om möjligt uppgradera
-Överbokning är nog det vanligaste och då blir det första bästa som blir uppgraderad och inte någon tanke på nivå eller annat.

Som några har skrivit så är det vid flera hotell "sämre" nästan när man blir uppgraderad då man hamnar i dubbelsäng istället för queen eller på ett orenoverat rum, men som ändå är "finare".

En till bra sak att veta är att vi skiljer inte på 1st till 3rd floor, vi har inga direktiv om att ge någon speciell service. Personligen så brukar jag "skita" när en någon säger jag bor 85 eller 135 nätter hos er, effekten brukar inte vara speciellt stor att trycka på hur mycket över man ligger Topfloor gränsen.

Har varit inne och läst här i flera år, men aldrig skapat ett konto men kände att jag måste kommentera detta.

Jag har arbetat på olika tjänster på Scandic i snart tio år och det var ett tag sedan jag arbetade i recpetion, men känner inte igen mig i arbetssättet som Konto93 beskriver.

På min tid och jag vet att flera hotell fortsatt arbetar så går man igenom ankomstlistan kvällen innan, på morgonen samt när eftermiddagspasset går på sitt pass.

Eftersom Top floors får välkomstgåva rumsplaceras de och finns det möjlighet så brukade vi uppgradera Top floor. Ibland går det inte och då försöker man lägga de på bästa rum i bokad rumskategori.

När det handlar om uppgraderingar pga överbokning i lägre rumskategorier då brukade vi titta på status i första hand, men även på pris. Men här har nog olika receptioner olika guidelines.

Vi har ju även interna guidelines för vilka förmåner vi ska ge våra stamgäster på de olika nivåerna.

Ett tips Konto93 är ifall ni i receptionen pratar ihop er och ser vad kan ni göra för att uppmärksamma våra stamgäster. Det är ju de gäster som bor mycket på Scandic som är vår allra viktigaste gäster. För mig känns det naturligt att ifall man behöver uppgradera gäster så väljer man de som genererar mest pengar till Scandic först.
 

Stefan62

Medlem
Har varit inne och läst här i flera år, men aldrig skapat ett konto men kände att jag måste kommentera detta.

Jag har arbetat på olika tjänster på Scandic i snart tio år och det var ett tag sedan jag arbetade i recpetion, men känner inte igen mig i arbetssättet som Konto93 beskriver.

På min tid och jag vet att flera hotell fortsatt arbetar så går man igenom ankomstlistan kvällen innan, på morgonen samt när eftermiddagspasset går på sitt pass.

Eftersom Top floors får välkomstgåva rumsplaceras de och finns det möjlighet så brukade vi uppgradera Top floor. Ibland går det inte och då försöker man lägga de på bästa rum i bokad rumskategori.

När det handlar om uppgraderingar pga överbokning i lägre rumskategorier då brukade vi titta på status i första hand, men även på pris. Men här har nog olika receptioner olika guidelines.

Vi har ju även interna guidelines för vilka förmåner vi ska ge våra stamgäster på de olika nivåerna.

Ett tips Konto93 är ifall ni i receptionen pratar ihop er och ser vad kan ni göra för att uppmärksamma våra stamgäster. Det är ju de gäster som bor mycket på Scandic som är vår allra viktigaste gäster. För mig känns det naturligt att ifall man behöver uppgradera gäster så väljer man de som genererar mest pengar till Scandic först.

Kan det vara så att @Konto93 faktiskt inte arbetar på Scandic och egentligen har helt andra avsikter?
 
Toppen