Senaste nytt

Har du övernattat på en flygplats?

famhanssons

Medlem
Var i USA (Chicago) och skulle vidare till Las Vegas då en tromb slog till. Tvingades först tillbringa ett flertal timmar i "kulvertarna" till terminalen med 1000-tals övriga passagerare. Samtliga flyg inställda den kvällen och natten. Samtliga hotellrum inom rimligt avstånd fullbelagda och alla ville med första tillgängliga flyg dagen efter. Det sov människor precis överallt. Tack gode gud för launge access med egen transferdisk. Annars hade jag fortfarande väntat på flyg.......
 

agehall

Medlem
Har egentligen bara råkat ut för detta en gång. Det var när SAS var sena till BKK och jag missade min anslutning. Blev erbjuden hotell men kände att med totalt 5h i Thailand så var det bättre att hitta en bänk och sova 4,5h än att ta sig till ett hotell och kanske få sova 3h.
 

Johan_G

Medlem
Jag har tillbringat en natt i Doha, i transferterminalen för ekonomipax. Det gör jag aldrig om igen. Dock hade jag påpassligt nog lagt ner min världsadapter och en ärkelång skarvsladd i mitt handbagage så medan alla andra satt och trängdes runt eluttagen utmed väggarna satt jag i stolarna med min dator och hade det förhållandevis bekvämt.
 

Jonas C

Medlem
Har fått intrycket att sova på flygplats har samma tabu betingelse här på BC.se som att flyga LCC, men ibland blir man ju tvungen att övernatta. Har själv spenderat natten på ZRH och ARN.

Skulle flyga hem från Lissabon med SWISS i November förra året, och valde att boka en resa med overnight layover då jag inte hade någon större lust att ta den sena SAS kärran (som för övrigt var en tusenlapp dyrare). Lyckades komma in på loungen trots boardingkort för resa följande dag. Ägnade kvällen åt att äta mat, dricka vin och se på film, innan damen kom och kastade ut mig. Hade lite drygt sju timmar på mig innan loungen öppnade igen, så jag lade mig på en av bänkarna i A-piren då det var tommast där. Bänkarna i sig var det inget fel på, men vad som gjorde det väldigt svårt att somna var musiken som spelades över högtalarna på hög volym hela natten… Spenderade ett par timmar åt att vandra runt i terminalen, innan jag lade mig ner på en av sofforna vid Café Sprüngli. Fick inte mer än två timmars sömn innan jag väcktes av de tidiga morgonresenärerna. Begav mig senare till loungen för en välbehövlig dusch och lite frukost. Tog en tupplur i en av fåtöljerna innan jag klev på LX1250 till ARN.

Min andra övernattning skedde på Arlanda i somras. Spenderade kvällen i Stockholm på det trevliga Emirates eventet på Cirkus. Hade en morgonflygning kl 7.00 dagen därpå, så det var inte optimalt att ta bussen tillbaka till Västerås då jag inte skulle hunnit tillbaka till Arlanda i tid. Istället tog jag Arlanda Express strax efter midnatt från Stockholms Central. Ett gäng kids på "språkresa" (eller rättare sagt suparresa) till Malta barrikaderade avgångshallen, så jag bestämde mig för att plocka ut mitt boardingkort ur maskinen och bege mig airside. Intressant nog så är securityn bemannad dygnet runt på sommaren.

Tillskillnad från Zürich fanns det ingen störig musik som spelades, och jag lyckades komma över en skön soffa i F-piren. Hann sova lite mer än tre timmar innan charterfolket kom och väckte mig. Förflyttade mig till en av fåtöljerna utanför Forex där jag halvsov, innan en amerikansk snubbe kom och frågade mig om gaten för SAS flighten till Chicago. Vad han gjorde på Arlanda så tidigt var bortom mig, tänkte för en sekund fråga om han ville bli gästad till loungen, men avstod då sömnbrist tenderar att göra mig ganska asocial. En kö hade bildats utanför SAS Loungen på kl5.45 på morgonen, men jag hann med lite snabbfrukost innan jag sprang bort till LOT flighten kl 6.30.

Allt som allt vill jag nog påstå att Arlanda är en mycket bättre flygplats att sova på, och även om det inte är den behagligaste upplevelsen så är det lätt värt besparingen, då man inte hade kunnat sova mycket bättre på ett hotellrum.
 
Last edited:

olsson

Medlem
Åkte till England (och givetvis tillbaks) med Ryanair ett år, betalt av skolan (Chalmers btw). Då blev våra scheman så bra att vi fick sova på Stansted. Sista och enda gången jag sovit på flygplatsen. Sista, dock inte enda, gången jag flygit med Ryan.
 

A380*G

Medlem
Sover relativt ofta på flygplatshotell pga sena ankomster eller tidiga avgångar. Har spenderat många timmar i lounger också pga sena avgångar och/eller försenade flyg, vilket nästan kan ses som en natt i vissar fall. Även blivit flygplatshotell vid inställda flighter.
 

nota bene

Medlem
Jag har sovit med familjen på LHR 1995 - jätteskoj... Den kärran vi skulle flyga med på kvällen fick motorfel och de åkte för att hämta delar i Norge... vi lyfte 10 timmar försenade till slut - problemet var att det inte gavs några tydliga tidsplaner, varför man inte visste när det skulle bli avgång.

Hade nyligen en kollega (eller konkurrent... vi är i samma bransch och gör en del affärer tillsammans) som berättade om en intressant natt då han sov 3 timmar på ARN inne på toaletten! Han missade ett flyg LHR-HEL och fick ta sena LHR-ARN för att ta första morgonkärran ARN-HEL, problemet var att LHR-ARN var sen och gav ett window på 4 hr från landning till avgång.
 

Jonas C

Medlem
Hade nyligen en kollega (eller konkurrent... vi är i samma bransch och gör en del affärer tillsammans) som berättade om en intressant natt då han sov 3 timmar på ARN inne på toaletten!

Har man något att ligga på så är det en fiffig variant, då handikappstoaletterna på ARN är ganska rymliga. Men jag förmodar att det bara är backpackers som har sovsäck och liggunderlag med sig ;)
 
Toppen