Senaste nytt

Har du åkt på kryssning?

micke

Medlem
Suttit och kollat på alternativ. Känns som det lutar åt RC och Symphony of the seas eller MSC seashore (helt nytt fartyg som jag fatta det) men fanns ju en del att välja på så får suga på karamellen lite. Vi hoppas ju givetvis att covid inte ska påverka våran resa alls. Men med det sagt så vill jag ju kunna avboka resan och få tillbaka vad jag lagt ut utan problem. På RC verkar det vara ok att avboka fram till en månad före avgång.
Nu är jag inte 100% säker men jag tror att du bara får tillbaka beloppet som credit att använda på en senare kryssning. Värt att kolla upp iallafall så du inte blir besviken.
 

JensE

Medlem
Nu är jag inte 100% säker men jag tror att du bara får tillbaka beloppet som credit att använda på en senare kryssning. Värt att kolla upp iallafall så du inte blir besviken.
Kan vara så, men man ska verkligen vara uppmärksam på att det är olika regler som gäller var man bokar från.
T.ex på NCL om man bokar från USA som en amerikan så kan man avboka fritt normalt innan full payment.
Så det är olika avbokningsregler som gäller och det är väl EU som ställt till det kan jag tippa...
Jag ville omboka min 16 dagars transatlantiska som jag har i 2023 för att få trippla poäng men då förlorade jag min deposit.

Så det gäller att ha koll på vad för regler som gäller för en och just nu ändras det nästan dag för dag för covid.
 

Lasse Kongo

Medlem
Tog kontakt med Ticket för att boka. Fick bra pris på MSC men är tveksam till att boka då jag inte kan avboka. Det som fanns var ombokning fram till september 2022 vi ska åka i april 2022. Tar emot och lägga ut så mycket pengar på en resa efter detta året då man fått ställa in alla resor man haft bokade.
 

JensE

Medlem
Tog kontakt med Ticket för att boka. Fick bra pris på MSC men är tveksam till att boka då jag inte kan avboka. Det som fanns var ombokning fram till september 2022 vi ska åka i april 2022. Tar emot och lägga ut så mycket pengar på en resa efter detta året då man fått ställa in alla resor man haft bokade.
Nu har jag inte åkt med MSC men det jag hört från multipla källor är att hårdvaran, skeppen, hytterna, priset du betalar etc är väldigt bra medans mat och service ska vara mindre bra, vissa säger även dåligt.

Dock så är MSC det enda rederiet som statusmatchar (endast en gång) och även från hotell som Hilton! Önskar att jag hade Hilton Diamond för en match för den ska gå direkt till diamond vilket är riktigt generöst.
Statusmatchar man från NCL Platinum som kräver 80 nätter eller 40 nätter med svit så matchas man enbart till guld och man behöver 175 poäng för samma matchning till diamond.
 

nissefalk

Medlem
Nu har jag inte åkt med MSC men det jag hört från multipla källor är att hårdvaran, skeppen, hytterna, priset du betalar etc är väldigt bra medans mat och service ska vara mindre bra, vissa säger även dåligt.

Dock så är MSC det enda rederiet som statusmatchar (endast en gång) och även från hotell som Hilton! Önskar att jag hade Hilton Diamond för en match för den ska gå direkt till diamond vilket är riktigt generöst.
Statusmatchar man från NCL Platinum som kräver 80 nätter eller 40 nätter med svit så matchas man enbart till guld och man behöver 175 poäng för samma matchning till diamond.

Kan skriva under på ovanstående, Provat NCL, Carnival Princess Celebrity och MSC, @JensE beskrivning av MSC stämmer precis överens med min upplevelse.
Jag matchade Hilton Diamond med MSC och fick en hel del förmåner där det bästa var priority boarding som var riktigt smidig plus några cocktail partyn som bara status medlemmar var inbjuden till. Men som sagt maten var minst bra av all de kryssnings företag jag provat.
 

Kimmen00

Medlem
Kan skriva under på ovanstående, Provat NCL, Carnival Princess Celebrity och MSC, @JensE beskrivning av MSC stämmer precis överens med min upplevelse.
Jag matchade Hilton Diamond med MSC och fick en hel del förmåner där det bästa var priority boarding som var riktigt smidig plus några cocktail partyn som bara status medlemmar var inbjuden till. Men som sagt maten var minst bra av all de kryssnings företag jag provat.

Har bara åkt MSC seaside men och var inte alls missnöjd med maten, tyckte maten var i klass med Royal och NCL.
Matchade till Black och som du skriver fick man egna cocktailpartyn, presenter i hytten, egen incheck etc.
Men gillar nog ändå Royal bäst pga att det är majoritet jänkare på de kryssningarna.
 

Bankiren

Medlem
Första kryssningen från USA har nu lämnat Fort Lauderdale med 36% passagerare.

Celebrity Edge Sets Sail From Fort Lauderdale, Marking Cruise Industry Return In U.S.

I Florida finns det lagar som hindrar företagen från att kräva vaccinationsintyg. Så här har Celebrity Cruises löst det:

While the state of Florida has banned vaccine passports, the line is allowed to ask people if they want to show it voluntarily, Celebrity Cruises President Lisa Lutoff-Perlo has said.

Passengers who decline to show their cards are considered unvaccinated and go through a more thorough testing regimen, at their own expense. They must present proof of a negative COVID-19 test taken within 3 days before the cruise, take an antigen test before boarding, a test mid-cruise and finally a test to get back into the United States.

Vaccinated passengers need only take that final test. Celebrity Cruises picks up the tab for that test for those guests, while the ones who are unvaccinated must pay $178 for each one. Children under 16 are exempt from these costs until the end of July, with that age dropping to 12 on August 1.
 
Toppen