Senaste nytt

Handelsbanken går över från Visa till MasterCard

Ziplock

Medlem
Jag har betalat flyg och hotell för en resa i januari med mitt Handelsbanken Visa. Nu ska SHB byta ut Visa mot MasterCard och i dag fick jag mitt SHB MasterCard tillsammans med ett meddelande om att mitt Visa slutar gälla den 31 december.

På SHBs hemsida står det:

Frågor och svar – byte till Bankkort MasterCard

Jag har betalat en resa med mitt Bankkort Visa, vad gäller för biljetten?

Ha ditt bokningsnummer tillgängligt vid resan, det är tillräckligt.

Jag har bokat hotell med mitt Bankkort Visa, vad händer med bokningen?

Bokningen är kvar och hotellet har kortnumret som garanti för bokningen. Vid utcheckning används valfritt kort för betalning.

Jag har betalat hotellet i förväg med mitt Bankkort Visa, vad händer då?

Du behöver ta med kvitto på bokning/betalning.​

Ska jag lita på att detta gäller, eller ska jag släpa med mitt icke giltiga Visakort?
 

FF#1

Medlem
Du säger inte var du ska flyga men, det låter som en enkel försiktighetsåtgärd att ta med det gamla.
Har aldrig någonsin varit tvungen att visa mitt kreditkort som jag har använt för bokningen, man jag har läst om att det förekommer.
 

FFS

Medlem
Jag har fått visa mitt Amex när jag flugit med BA från Arlanda. Jag vet inte vad som hänt om jag inte haft det med mig...
 

Ziplock

Medlem
Resan går till Asien med Quatar.

En gång har jag fått visa mitt kreditkort på en förbetald hotellbokning. När vi skulle checka in kom något upp på datorn och tjejen i receptionen gick och hämtade en överordnad. Han skrev ut en blankett där det bland annat fanns de fyra sista siffrorna i mitt kreditkortsnummer. Sedan fick jag visa kreditkortet och både han och jag fick skriva under blanketten.

I det fallet skulle det fungerat med att ta med ett icke-giltigt kort, men om de kollar korter ekektroniskt lär det kunna bli problem i januari.
 
Toppen