Senaste nytt

Handbagagefokus på Arlanda under maj månad

LinuxSam

Medlem
Nu är väl 8 kg ganska okej med tanke på vad du ska ha i bagaget, vad mer kräver man än kanske kläder, mobil, dator, pengar? Resten ska checkas in..

Så du tycker jag ska checka in min kamerautrustning som har nypris upp mot 70000kr?

Fast man kan ju välja att lämna den hemma, även när man åker på en fotoresa... Eller så tar man bilen, till Nya Zeeland... :cool:

Om det fanns ett sätt att köpa tjänsten "incheckat och försäkrat baggage med särskilld hantering" så skulle jag gärna göra det. Men som det är idag så skulle väl ingen reseförsäkring i världen täcka om väskan "kom bort" i bagagehanteringen eller om grejerna var trasiga när de kom fram.
 

PYRZ

Medlem
Nu är väl 8 kg ganska okej med tanke på vad du ska ha i bagaget, vad mer kräver man än kanske kläder, mobil, dator, pengar? Resten ska checkas in..

Well - reser man som jag gör och besöker kunder för demonstration av våra produkter, så väger bara själva ström adaptern till min router halv kilo. Ska man sedan ha kostym, två skjortor, underkläder och skor, så blir det lätt över 6 kilo. Visserligen går det att checka in - men vänta på bagaget efter varje resa är jag inte så sugen på.

15kg skulle nog vara lagom :)
 

Homer

Medlem
Har full förståelse när det gäller väskans storlek, men vikten däremot känns lite märkligt. Endast 8 kg? Själva väskan väger ju 1-2 kg när den är tom, så ska man allstå ha grejer som väger max 6kg till...

1-2kg?
kanske om du har en liten ryggsäck utan hjul.
Jag vill påstå att de flesta kabinväskor med hjul väger minst 3,5kg

Mycket lättare än Samsonite Samsonite B-Lite Fresh finns inte och den väger 2.05kg

Förresten 8kg är det någon annan än SAS som är såååå jävla snikna?
t.o.m Ryan tillåter ju 10kg
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Jag kör med Samsonite B-Lite Fresh när jag inte vill/kan ha med incheckat baggage. Den har maximala mått för en kabinväska och väger 2.05kg. Betalade bara 1395kr för den, och är riktigt nöjd :)
 

Homer

Medlem
Jag kör med Samsonite B-Lite Fresh när jag inte vill/kan ha med incheckat baggage. Den har maximala mått för en kabinväska och väger 2.05kg. Betalade bara 1395kr för den, och är riktigt nöjd :)

fint för dig, då får du fylla upp den med hela 5,95kg prylar om du reser med SAS
alternativt 20,95kg om du reser med BA ;)

PS, jag ändrade lite i min föregående post. :cool:
 

erc

Medlem
1-2kg?
kanske om du har en liten ryggsäck utan hjul.
Jag vill påstå att de flesta kabinväskor med hjul väger minst 3,5kg

Mycket lättare än Samsonite Samsonite B-Lite Fresh finns inte och den väger 2.05kg

Förresten 8kg är det någon annan än SAS som är såååå jävla snikna?
t.o.m Ryan tillåter ju 10kg

Ja. Lufthansa.
 

Palazzi

Medlem
fint för dig, då får du fylla upp den med hela 5,95kg prylar om du reser med SAS
alternativt 20,95kg om du reser med BA ;)

PS, jag ändrade lite i min föregående post. :cool:

Jag håller med om att SAS är lite snikna med vikten, men å andra sidan har de aldrig kollat mig på säkert 50-100 flighter....
Det är dock med hänvisning till deras låga viktgräns som jag investerade i en ny kabinväska...

BTW. Är det inte Air Berlin som har max 6kg som handbagage....? Om man har en "vanlig" kabinväska på 3.5kg har man alltså 2.5kg kvar....:p
 

Tjaeng

Medlem
Förresten 8kg är det någon annan än SAS som är såååå jävla snikna?
t.o.m Ryan tillåter ju 10kg

* Lufthansa, Swiss och Austrian
* Finnair
* Turkish Airlines
* Alitalia
* Emirates (7kg)
* Ethiad (7kg)
* Qatar (7kg)
* Cathay Pacific (7kg)
* Qantas (7kg)
* Singapore AIrlines (7kg)
* Air China (5kg!)

osv osv osv. Det som utmärker SAS i fallet är knappast att gränsen för vikten är lågt satt (det är den inte) utan att de på kortrutter inte tilltåter högre baggagevikt och/eller fler antal handbaggage för folk i premiumkabin.
 
Last edited:
Toppen