Senaste nytt

Handbagagefokus på Arlanda under maj månad

Tjaeng

Medlem
Hm. Jag förstår att mångas tankar omedelbart går till folk som har en kabinväska med uppenbart för stora grundmått (eller en expandable lika tätt packad som en kalkon) eller folk som kommer ombord med ryggsäck och X antal taxfreepåsar... men jag misstänker att en rätt stor andel av ståhejet "handbaggagefokuset" kommer att skapa lär uppstå pga affärsresenärer som "minsann alltid har fått ta med sig" både sin kabinväska och datorväskan.
 

Palazzi

Medlem
Hm. Jag förstår att mångas tankar omedelbart går till folk som har en kabinväska med uppenbart för stora grundmått (eller en expandable lika tätt packad som en kalkon) eller folk som kommer ombord med ryggsäck och X antal taxfreepåsar... men jag misstänker att en rätt stor andel av ståhejet "handbaggagefokuset" kommer att skapa lär uppstå pga affärsresenärer som "minsann alltid har fått ta med sig" både sin kabinväska och datorväskan.

Misstänker också att det kan bli så... Men de ska väl lära sig de också....:)

Tycker iofs att det är rimligt att få ta med sig datorn separat om den packas i ett "sleve" och inte i en hel väska (har bara en väska själv dock).
 
Last edited:

Tjaeng

Medlem
Misstänker också att det kan bli så... Men de ska väl lära sig de också....:)

Tycker iofs att det är rimligt att få ta med sig datorn separat om den packas i ett "sleve" och inte i en hel väska (har bara en väska själv dock).

http://www.sas.se/shared/allt-om-resan/Bagage/Handbagage/

"Du får i tillägg också ta med dig en liten damhandväska eller en liten väska för din laptop."


Ett laptopfodral eller motsv är alltså inget problem. Men vissa har svårt att dra gränser. "liten väska" tolkas lite väl ofta som en gigantisk goretexpjäs vars volym närmar sig rullväskans dito. "om jag får ha med mig laptopen måste ju laddaren, mus, alla mina papper, ett par böcker, mitt nyhetsmagasin och en stock snus också rymmas..."

Jag har som personlig regel att min väska ska kunna stoppas i overheadutrymmet "lodrätt" dvs med kortsidan utåt så att det ryms tre i varje bin, samt att extraväska och ytterkläder etc lätt ska kunna stuvas in ovanpå rullväskan.
 
Last edited:

A380*G

Medlem
Hm. Jag förstår att mångas tankar omedelbart går till folk som har en kabinväska med uppenbart för stora grundmått (eller en expandable lika tätt packad som en kalkon) eller folk som kommer ombord med ryggsäck och X antal taxfreepåsar... men jag misstänker att en rätt stor andel av ståhejet "handbaggagefokuset" kommer att skapa lär uppstå pga affärsresenärer som "minsann alltid har fått ta med sig" både sin kabinväska och datorväskan.

Man får ha med sig kabinväska och datorväska. Den sistnämnda räkas inte som handbagage utan som personal item.
 

A380*G

Medlem
Håller med! Min egen datorväska kan ofta stå rakt upp med ena kortsidan ut mot gången.

Som kabinväska har jag aldrig största tillåtna mått eftersom man aldrig vet om det blir equipment change, samt att jag reser mycket på linjer med kineser och då är det alltid ont om plats...
 

Lukas2

Medlem
Jag är inte överdrivet nöjd ifall säkerhetskontrollen ska börja kontrollera detta. Här krävs att flygbolagen har representanter som deltar, annars finns det stor risk för att det uppstår konflikter och/eller problem.

Jag håller med. Känns lite som det skulle bli ganska mycket strul i säkehetskontrollen och tjafs och köer, då även i fast track. Känns lite som det borde vara bolagen och bolagsrepresentanter som ska ta det och informera. Varför inte göra det vid gaten och då informera och erbjuda och checka in väskan. Men att de kör en drive för kontroll av carry-on, är faktiskt bra.
 

Homer

Medlem
Jag är inte överdrivet nöjd ifall säkerhetskontrollen ska börja kontrollera detta. Här krävs att flygbolagen har representanter som deltar, annars finns det stor risk för att det uppstår konflikter och/eller problem.

Om de ska väga kommer det att bli tidernas förseningar och strul
dessutom kommer de inte att klara av att hålla reda på vad som gäller för olika bolag
några exempel

SAS 8kg + datorväska etc.
BA 23kg + datorväska
KLM 12kg + datorväska
DY 10kg
osv.
 

Nystrom

Medlem
Jag är inte överdrivet nöjd ifall säkerhetskontrollen ska börja kontrollera detta. Här krävs att flygbolagen har representanter som deltar, annars finns det stor risk för att det uppstår konflikter och/eller problem.

Äntligen, jag tillhör skaran som "besväras" av resenärer med alltför mycket och alltför stort handbagage! Jag tycker att det är bättre att det är en myndighetsfunktion som hanterar handbagagefrågan. De hanterar ju det andra (säkerhet mm) så varför inte mängd och storlek?

Jag har inga problem med att checka in bagage och få vänta tio minuter vid bagagebandet om det innebär att flygen kommer iväg i tid och att kabinpersonalen får en vettig arbetsmiljö!
 

Senator

Moderator
Äntligen, jag tillhör skaran som "besväras" av resenärer med alltför mycket och alltför stort handbagage! Jag tycker att det är bättre att det är en myndighetsfunktion som hanterar handbagagefrågan. De hanterar ju det andra (säkerhet mm) så varför inte mängd och storlek?

Jag har inga problem med att checka in bagage och få vänta tio minuter vid bagagebandet om det innebär att flygen kommer iväg i tid och att kabinpersonalen får en vettig arbetsmiljö!

Om en myndighet skall ansvara för detta måste också mängden regleras internationellt. Som Homer beskriver ovan, har varje bolag olika policy för vad en resenär kan ha med sig. Så det är precis vad vi behöver i världen, mer reglering av internationella organ som t.ex. EU :p

Jag förespråkar inte amerikanska eller kinesiska tillstånden det mängd och storlek är abnorma. Om flygbolagen ansåg att detta var ett så stort problem hade man varit mer frikostig på incheckat bagage. Då hade man undvikit detta.

Jag har tidigare erkänt att jag (delvis) "syndar" med en rätt stor kabinväska, men en rätt liten datorväska. Skall nu en svensk myndighet via en outsourcat tjänst "bestämma" att detta inte är ok i Sverige, men motsvarande myndighet i Schweiz tycka är ok kommer detta bli en ny stressmoment för resenärer.
 
Toppen