Senaste nytt

Höll på att hamna i slagsmål på Arlanda igår

Tjaeng

Medlem
Det går inte att dalta med oseriösa individer. En mjuk lösning i form av tydligare info, högre avgifter etc gör endast att banditerna hittar nya vägar runt. Taximarknaden behöver göras om, så enkelt är det.

Denna fria modell fungerar inte. Upprepar det jag skrev i första inlägget; Kapitalismens huvudstäder där den fria marknaden regerar har båda insett att reglering behövs för att det skall fungera. Som vanligt är vi för mesiga i Sverige och kommer försöka hitta någon fiffig lösning som är sådär lagom, med ursäkt att lagen säger si eller så. Ändra lagen då!

Har du något förslag på hur marknaden ska regleras för att det inte ska skapas fallgropar på andra håll? Det är lätt att hamna i allt-var-bättre-förr-fällan, men faktum är att avregleringen gjordes pga fler anledningar än rent ideologiska sådana. Fram med en modell som inte minskar utbudet, inte ökar tröskelkostnader för insteg på marknaden och är fritt från korruption, så är jag den första att skriva på. I slutändan kommer det ändå inte att bli felsäkert. Hur ska du hindra de ovetande turisterna från att hoppa in i en taxi som irrar runt in absurdum med taxametern påslagen, såsom är vanligt i många länder med hårdreglerade priser? Att bara hävda London och New York som exempel duger inte, då dessa taxisystem inte är jämförbara med Sveriges. Men visst, att pröva en tvådelad modell med taxicab/Hackney carriages som huvudflotta samt privata town cars/minicabs vore en intressant idé. En idé som dock inte har någon som helst parallell med hur taxinäringen i Sverige såg ut innan avregleringen. Det var inte så värst länge sedan som varje kommun hade ett privat monopol på telefonväxel för taxi och taxibilar i en viss kommun bara fick köra från andra kommuner tillbaka till sin egen.
 
Last edited:
Varför valde du inte bara en annan taxi? Är det här något typiskt Svenskt att vi accepterar att bli lurade på något konstigt sätt, där vi hellre betalar än tar fighten. Vet själv att jag bara betalade nu senast när jag var i Bangkok fast jag vet att det var överpris när det kanske kostat 80 Bath med taxameter mot 400 som jag fick betala.

Som jag skrev var jag första gången i mitt liv i Malmö och visste inte hur det funkar där borta i Skåne. Jag valde ju Taxi Kurir bilen för att trodde att man kan lita på deras chaufförer likadant som hemma i Stockholm. T.ex. i Helsingfors finns det inga fasta priser över huvudtaget. Jag har frågat några gånger och fått sura kommentarer tillbaka.
 

Palazzi

Medlem
Har du något förslag på hur marknaden ska regleras för att det inte ska skapas fallgropar på andra håll? Det är lätt att hamna i allt-var-bättre-förr-fällan, men faktum är att avregleringen gjordes pga fler anledningar än rent ideologiska sådana. Fram med en modell som inte minskar utbudet, inte ökar tröskelkostnader för insteg på marknaden och är fritt från korruption, så är jag den första att skriva på. I slutändan kommer det ändå inte att bli felsäkert. Hur ska du hindra de ovetande turisterna från att hoppa in i en taxi som irrar runt in absurdum med taxametern påslagen, såsom är vanligt i många länder med hårdreglerade priser? Att bara hävda London och New York som exempel duger inte, då dessa taxisystem inte är jämförbara med Sveriges. Men visst, att pröva en tvådelad modell med taxicab/Hackney carriages som huvudflotta samt privata town cars/minicabs vore en intressant idé. En idé som dock inte har någon som helst parallell med hur taxinäringen i Sverige såg ut innan avregleringen. Det var inte så värst länge sedan som varje kommun hade ett privat monopol på telefonväxel för taxi och taxibilar i en viss kommun bara fick köra från andra kommuner tillbaka till sin egen.

Vi kan väl börja med flygplatserna iaf... där är det ju lättare att kontrollera vilka bolag som opererar. Är väl bara att inte släppa in vissa bolag som misskött sig (kanske en svarta-listan modell..).

Den allmänna diskussionen om taximarknaden lämnar jag därhän. Känns för mig som en politisk-ideologisk diskussion, som troligen bara kommer bringa till stånd dålig stämning i tråden.
 

Tjaeng

Medlem
Vi kan väl börja med flygplatserna iaf... där är det ju lättare att kontrollera vilka bolag som opererar. Är väl bara att inte släppa in vissa bolag som misskött sig (kanske en svarta-listan modell..).

Visst, inte mig emot. Men det kräver ingen återreglering eller lagstiftning, utan bara att Swedavia skaffar sig lite chutzpah.
 

vicce

Medlem
Jag har inget emot friåkare om de har humana priser (vilket jag inte har sätt än?), konkurrens är oftast bra. Men när det gäller taxi, så åker jag bara med de stora bolagen, då jag vet att man inte åker på en nota på 3000:- mellan Arlanda-Stockholm City.
 

Concorde

Founding Member
Har du något förslag på hur marknaden ska regleras för att det inte ska skapas fallgropar på andra håll? Det är lätt att hamna i allt-var-bättre-förr-fällan, men faktum är att avregleringen gjordes pga fler anledningar än rent ideologiska sådana. Fram med en modell som inte minskar utbudet, inte ökar tröskelkostnader för insteg på marknaden och är fritt från korruption, så är jag den första att skriva på. I slutändan kommer det ändå inte att bli felsäkert. Hur ska du hindra de ovetande turisterna från att hoppa in i en taxi som irrar runt in absurdum med taxametern påslagen, såsom är vanligt i många länder med hårdreglerade priser? Att bara hävda London och New York som exempel duger inte, då dessa taxisystem inte är jämförbara med Sveriges. Men visst, att pröva en tvådelad modell med taxicab/Hackney carriages som huvudflotta samt privata town cars/minicabs vore en intressant idé. En idé som dock inte har någon som helst parallell med hur taxinäringen i Sverige såg ut innan avregleringen. Det var inte så värst länge sedan som varje kommun hade ett privat monopol på telefonväxel för taxi och taxibilar i en viss kommun bara fick köra från andra kommuner tillbaka till sin egen.

Jag är ju då varken politiker eller lagstiftare, men det sunda förnuftet säger att dagens lösning är en katastrof, och att förändringar behöver göras. Det är deras jobb att skapa ett fungerande samhälle. Taxi är en del av detta.

Ett första steg vore att reglera priset från flygplatser och andra fasta mötespunkter som tidigare nämnts.
Vi kan alla vara överens om det kan bli mycket bättre än idag. Exakt hur, på detaljen som förändringen skall göras vet inte jag, och det är inte min uppgift heller. Vi betalar våra politiker och lagstiftare rejält med pengar för att reda ut just detta.

Upprepar för sista gången; nämn en annan civiliserad stad i västra Europa där det är lika öppet mål för bedragare att agera?
Det finns inget hederligt med att vara friåkare och köra en taxi med skyltar som är förbryllande lika Taxi Stockholms. Det enda syftet är att bedra. Det värsta är att visar man stake och börjar pruta eller ifrågasätta dessa avskum möts man med hot och aggressivitet. Skall det vara så i Stockholm? Klart folk hellre duckar och tar notan, eller i bästa fall tar en annan taxi. Dessa banditer är högst kalkylerande och vet exakt vad dom gör. Svenskar är mesiga och lär inte ifrågasätta priset, turisterna har ingen aning, och om någon tjaffsar emot tar man till hot och ibland t.o.m. våld. Nej, det är inte värdigt.
 

Tjaeng

Medlem
Jag är ju då varken politiker eller lagstiftare, men det sunda förnuftet säger att dagens lösning är en katastrof, och att förändringar behöver göras. Det är deras jobb att skapa ett fungerande samhälle. Taxi är en del av detta.

Jag har aldrig motsatt mig påståendet att förändringar behöver göras. Däremot har jag invändningar mot idén att det enda alternativet skulle vara en återreglering av en marknad som avreglerades med goda skäl. Och nej, politiker och lagstiftare är inte odiskuterbart ansvariga för att "skapa ett fungerande samhälle" såtillvida att det inte finns någon konsensus om vare sig ändamål, mätkriterier eller metoder.

Ett första steg vore att reglera priset från flygplatser och andra fasta mötespunkter som tidigare nämnts.

Och varför skulle det vara politikernas jobb? Regler för taxinäring på fasta mötespunkter finns redan, och de har knappast tillkommit på grund av lagstiftning efter avregleringen 1990. Jag är inte negativt inställd till att Swedavia helt sonika förbjuder friåkare från att passera gränsen till Arlanda Flygplats.

Vi kan alla vara överens om det kan bli mycket bättre än idag. Exakt hur, på detaljen som förändringen skall göras vet inte jag, och det är inte min uppgift heller. Vi betalar våra politiker och lagstiftare rejält med pengar för att reda ut just detta.

Nej, politiker och lagstiftare betalas för att representera väljarnas åsikter. Att reda ut saker och ting finns ingenstans i deras arbetsbeskrivning. Därav min aversion mot att låta ett gäng dogmatiska tölpar bestämma hur saker och ting ska vara, med tanke på att det inte blev så lyckat förra gången heller. Vad är det som säger att de skulle lyckas bättre nu?

Upprepar för sista gång
en; nämn en annan civiliserad stad i västra Europa där det är lika öppet mål för bedragare att agera?

Och där har du resultatet av vad lagstiftare i Sverige mäktar med. Att taxinäringen i Stockholm är havererad beror inte på avsaknaden av en centralt reglerad taximarknad. Om du nu inte visste det så finns det ingen relevant sådan i vare sig UK eller USA heller.


Det finns inget hederligt med att vara friåkare och köra en taxi med skyltar som är förbryllande lika Taxi Stockholms. Det enda syftet är att bedra. Det värsta är att visar man stake och börjar pruta eller ifrågasätta dessa avskum möts man med hot och aggressivitet. Skall det vara så i Stockholm?

Och där handlar det snarare om varumärkesintrång, olaga hot och bedrägeri. Jag tror att du vet vart de flesta står i frågan, så att ställa upp en retorisk frågeställning där du brännmärker den andra parten som pro-brottslighet är halmgubbetaktik som jag inte tänker bemöta.


Jag tror att mycket av diskussionen här egentligen är av meta-typ. Stället där jag ser rött är på punkten lagstiftning, då de exempel du nämnt faktiskt inte styrs av reglering via lag utan av lokala föreskrifter. Bara för att jag inte är sugen på att se Sveriges Riksdag hoppa in i gyttjepölen och göra bort sig en gång till betyder inte att jag skulle se något fel med att lokala myndigheter agerar mot problemet, inom ramarna för de befogenheter som de har redan idag. Stockholms Läns landsting har de jure rätt att gå över huvudet på enskilda kommuner i fall då enhetlighet krävs. Gör som i London och inrätta en lokal taxibyrå som licenserar legitima företag (motsv Hackney carriages) och förbjud övriga inkl alla friåkare från att plocka upp passagerare utan förbeställning (minicabs). Problem solved.
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Om du nu inte visste det så finns det ingen relevant sådan i vare sig UK eller USA heller.

Och där handlar det snarare om varumärkesintrång, olaga hot och bedrägeri. Jag tror att du vet vart de flesta står i frågan, så att ställa upp en retorisk frågeställning där du brännmärker den andra parten som pro-brottslighet är halmgubbetaktik som jag inte tänker bemöta.

Nu tar vi det lite lugnt ?:) Den som försökt minimera sin motpart i "debatten" låter jag vara osagt...men citatet nedan är knappast uppmuntrande:

Om du nu inte visste det så finns det ingen relevant sådan i vare sig UK eller USA heller.

Får jag föreslå för redaktörerna att vi lägger in ett förbud mot politiska diskussioner i forumet? Känner att det är flera sådana som tenderat att generera en obehaglig stämning på sidan..:)
 

Tjaeng

Medlem
Nu tar vi det lite lugnt ?:) Den som försökt minimera sin motpart i "debatten" låter jag vara osagt...men citatet nedan är knappast uppmuntrande:

Visst kan min argumentation vara raljerande, men något annat än en faktamässigt konstaterande är det inte.


Får jag föreslå för redaktörerna att vi lägger in ett förbud mot politiska diskussioner i forumet? Känner att det är flera sådana som tenderat att generera en obehaglig stämning på sidan..:)

Jag tror att ett inte obetydligt antal användare skulle få stora problem med att hålla inne all den galla som riktas mot fackföreningar, statliga ägare, EU-lagstiftning o.dyl. Vilket flygbolag i kikarsiktet som åsyftas låter jag vara osagt.
 
Last edited:
Toppen