Senaste nytt

Höll på att hamna i slagsmål på Arlanda igår

A380*G

Medlem
Jag tror en stor del i problemet är att man inte förväntar sig att bli lurad i Sverige. I Thailand eller stora delar av Afrika förväntar jag mig att taxichauförerna försöker lägga på 1000% eller så, men inte i Stockholm. Detsamma gäller nog många turister, som är vana vid en mer reglerad marknad.

Ja, det kan nog vara så. Rötägg finns ju överallt tyvärr.

Bland det värsta jag hört är när kryssningsfartygen lägger till i Stockholm om somrarna nedanför Fåfängan och friåkarna tar 1000 SEK för att köra in turisterna till Gamla Stan.
 

agehall

Medlem
Ja, det kan nog vara så. Rötägg finns ju överallt tyvärr.

Bland det värsta jag hört är när kryssningsfartygen lägger till i Stockholm om somrarna nedanför Fåfängan och friåkarna tar 1000 SEK för att köra in turisterna till Gamla Stan.

F-n, jag är i fel branch. Det finns nog inte ens många konsulter som kan matcha den timpenningen..
 

Tjaeng

Medlem
Jag känner inte att fri prissättning är något principiellt problem, däremot ser jag gärna hårdare krav på förhandsinformation. Frihet är bra, men för att rationella val ska kunna göras måste adekvat information finnas till, och då adekvat på en nivå som även är tydligt för turister. Kanske dags för de seriösa företagen att starta en oberoende branschorganisation med tillhörande kvalitetsmärkning?

Vad gäller uppställningsplatser på Arlanda, centralen o.dyl är jag helt med på noterna om att hårdare tag behövs. Ta 10% av det som taxibilen anger som "högsta jämförelsepris" på sin gula lapp som extraavgift för att de ska få parkera i taxikön. Så får vi se om idioterna med absurda prissättningar är villiga att betala hundratals kr för att stå och ragga kunder.
 

henrik l

Medlem
Enligt skolboken är ett av grundfundamenten för en fri och fungerande marknad, att informationsasymmetrier inte existerar, dvs alla parter har fri tillgång till information om tillgängliga alternativ och kan välja fritt bland alternativen. Funkar väl inte helt:D Skulle man vara konsekvent och bejaka den fria marknadens mekanismer, så skulle det på Arlanda finnas en väl synlig lista där all information om tillgängliga åkare finns väl synlig. Vill man inte lämna den informationen, då släpps man inte in. Funkar ju inte i alla situationer, men stävjar ju visst missbruk.

Men effektivast skulle nog vara väl synliga skyltar i taxibilarna med ett tel.nr dit kunder som känner sig blåsta kan ringa. "Adam Smith's invisible hand would strike again":D
 
Last edited:

Concorde

Founding Member
Det går inte att dalta med oseriösa individer. En mjuk lösning i form av tydligare info, högre avgifter etc gör endast att banditerna hittar nya vägar runt. Taximarknaden behöver göras om, så enkelt är det.

Denna fria modell fungerar inte. Upprepar det jag skrev i första inlägget; Kapitalismens huvudstäder där den fria marknaden regerar har båda insett att reglering behövs för att det skall fungera. Som vanligt är vi för mesiga i Sverige och kommer försöka hitta någon fiffig lösning som är sådär lagom, med ursäkt att lagen säger si eller så. Ändra lagen då!
 

Bryant

Medlem
Bra gjort Concorde! Jag är själv alltid beredd att styra bort turister från dyra taxibolag. Rekordet jag sett på jämförspris är 1299:-... Det blir en dyr tripp från A till B. Själv åker jag endast med Sverigetaxi, kurir, 020, topcab och Taxi Stockholm. Jag hoppas vi blir fler i sommar som hjälper vilsna turister.

Ang ARN så har jag fått lära mig att det endast bilar som erbjuder fast pris som får stå i fållan. Stämmer inte det?
 

ulagun

Medlem
Fråga innan, vad hjälper det????
Exempel en kollega från vårt Sthlmkontor som skulle besöka oss i Malmö.
Hoppade in i en "friåkartaxi" på Sturup och då han blev lovad fast pris Malmö 490 kronor.
Jovisst, fast-priset gällde fram till skylten "Malmö Stad" någonstan mellan Svedala och Malmö.
Därefter satte chaffisen på en skenande taxameter.
Resan slutade på nästan 1.300 kronor. ist.f normala runt 500.
Jag skämdes och förvarnar numera alltid mina besökare vilket bolag de ska anlita
 
Last edited:
Detta hände i somras...

Två av mina vänner från Helsingfors hade tagit Silja Line färjan över för att fira, tillsammans med mig och mina vänner här i Stockholm, Pride veckan. Jag hade varnat ett antal gånger att när de kommer till Värta Hamnen så ta Taxi Stockholm, Taxi Kurir eller Taxi 020 till hotellet. Färjan hade kommit till hamnen och mina vänner kommit ut från Silja terminalen. De var jätte nöjda när de såg Stockholm Taxi och hoppade in. Sa adressen Scandic Alvik till chauffören...

De ringer mig och bekräftat att de är på väg från hamnen till hotellet. Jag undrade över vilket bolag de hade valt av dessa som jag rekommenderat? En av mina vänner är stolt och säger Stockholms Taxi. Jag blev tyst och undrade hur långt de har kommit och samt hur mycket taxa mätaren visar.. De säger att är på E4 på grund av taxi chauffören sa att det är snabbaste vägen till hotellet och att taxa mätaren visar något runt 800 kr. Jag börjar kapa att W..T... F...

Vi bestämmer att vi möts senare under dagen i stan för att käka lunch fortsätta kvällen tillsammans. Då fick jag veta att de hade fått betala 1250 kr för resan. Mina vänner sa att det var ju dyr resa men tyckte att ingen fara de hade ju kommit till Stockholm för att njuta av stan men de sa att kommer undvika taxi resor i Stockholm om det inte är ett måste. Jag förklarade vad som hänt och mina vänner kände sig lurade. :(

Eller när jag själv var första gången i mitt liv i Malmö, 2008. Hade flugit från ARN till KID dagen innan och övernattade där. Hade haft genomfört en bra utbildning och var på bra humör. När det var dags att avrunda dag nr 2 tog jag tåget till Malmö för att flyga hem med SAS från MMX till ARN. Jag frågade vad skulle fastpriset vara från järnvägsstationen till Sturup. Fick svaret att fastpris gäller endast under rusningstiden på morgon och eftermiddag. Jag accepterade detta och resan gick för 895 kr till slut och detta var Taxi Kurir om jag kommer ihåg rätt. Så var inte på bästa humör när jag steg onboard på mitt flyg hem igen. Så det finns många sätt att bli lurad. :confused:
 
Last edited:

Palazzi

Medlem
Ja, det verkar ju finnas ett antal exempel där ovetande turister utnyttjas...:( (Blir väl än fler som försöker luras när det är stora evenemang i stan, och folk vallfärdar till STO från alla håll)
Tycker det är en sak om de försöker blåsa mig utanför en klubb i Stockholm (då får man kanske någonstans skylla sig själv), men på flygplatserna behövs det uppenbarligen en viss marknadsreglering om turisterna inte ska få en snedvriden bild av det svenska samhället, direkt efter landning.
 
Eller när jag själv var första gången i mitt liv i Malmö, 2008. Hade flugit från ARN till KID dagen innan och övernattade där. Hade haft genomfört en bra utbildning och var på bra humör. När det var dags att avrunda dag nr 2 tog jag tåget till Malmö för att flyga hem med SAS från MMX till ARN. Jag frågade vad skulle fastpriset vara från järnvägsstationen till Sturup. Fick svaret att fastpris gäller endast under rusningstiden på morgon och eftermiddag. Jag accepterade detta och resan gick för 895 kr till slut och detta var Taxi Kurir om jag kommer ihåg rätt. Så var inte på bästa humör när jag steg onboard på mitt flyg hem igen. Så det finns många sätt att bli lurad. :confused:

Varför valde du inte bara en annan taxi? Är det här något typiskt Svenskt att vi accepterar att bli lurade på något konstigt sätt, där vi hellre betalar än tar fighten. Vet själv att jag bara betalade nu senast när jag var i Bangkok fast jag vet att det var överpris när det kanske kostat 80 Bath med taxameter mot 400 som jag fick betala.
 
Toppen