Senaste nytt

Höll på att hamna i slagsmål på Arlanda igår

Unicornone

Medlem
Håller mig ganska strikt till bolag i Svea alliansen, de flsta "gamla" åkerierna finns med där. Har iof nu syndat lite på Sverigetaxi för EB-poängen... Men deras app är inte på topp får ofta svaratt det inte går att boka just nu.
Taxi Stockholms app är ju däremot himla bra även om man inte alltid får upp den gata man finns på utan en intilliggande vilket kan vara förvirrande för en lantis.
 

Kricka

Medlem
Jag hjälpte ett britiskt par på Arlanda T2 genom att säga till dem att vänta på något
av de stora bolagen varpå jag blir utskälld av den s.k taxivärden: jag skulle inte lägga
mig i vilken taxi andra väljer minsann. Man undrar stilla om den taxivärden hade lön
från någon mer än Swedavia ?!
 

henrik l

Medlem
Bortsett från flygmarknaden och telekom så ser jag inte hur någon avreglering över huvudtaget skulle kunna betraktas som "lyckad". Se bara på järnvägen och apoteksmarknaden, riktigt kaos där också. I slutändan är det kunden som får betala för dessa misslyckanden, och visst jag förstår inte hur vissa människor resonerar när de associerar all statlig kontroll med kommunism...

Håller helt med. Finns en beklämmande naivitet hos beslutsfattarna som inte begriper grunderna för en fri marknad. Det senaste man råkade bli indignerad över var att apotek har beslutat sig för att lägga ned i glesbygden. Kan tänka mig att en och annan beslutsfattare lite yrvaket konstaterar att: "Ojdå, måste man tjäna pengar på sina etableringar, hade jag ingen aaaning om när jag tryckte på ja-knappen":rolleyes:

Säga vad man vill om avregleringar, men när avregleringsivrarna i t ex Sveg får med sig beslutfattarna om att systembolagets monopol skall avregleras kommer dom snabbt att finna att dom har 15 flaskor rött och 5 flaskor vitt att välja på i ICA-butiken när dom ska köpa vin. Sedan konstaterar man att: "Men dom sa ju att vi skulle få ett mycket mera varierat utbud när man avreglerade". Det stämmer gott, dvs där det finns ett tillräckligt stort kundunderlag så man affärsidkaren kan tjäna pengar på att ha ett brett utbud. "Basic business":cool:
 

A380*G

Medlem
Vi som reser mycket utomlands har ju sett bevis på att det finns fungerande taxisystem på de flesta destionationer. På många ställen förbetalar man sin taxi i ankomstterminalen, får ett kvitto med adress som man sedan visar för chauffören. På så sätt sker ingen transaktion mellan passagerare och chauffören. Ett utmärkt system i mina ögon. Varför kan man inte införa samma på ARN?

Varje gång man kommer ut från T5 och ser dessa barbarer stå och vifta med händer och armar så skrattar jag inombords. Det är ju så sjukt pinsamt.

Har blivit blåst en gång själv, tog en bil från T-centralen till Lidingö när jag skulle ut på en av konferensanläggningarna. 690 SEK skulle gubbfaan ha! Orkade inte argumentera så pröjsade. Hade det varit privat resa hade jag dock aldrig betalat.

Taxi Stockhollm är helt klart bäst. Enda nackdelen med dem är att man ska slå in beloppet själv, det uppmanar till att ge dricks och om man inte gör det så uppfattas man typiskt svenskt som snål. Tur att jag är Shanghaines numera! :)
 

Bringman

Medlem
Do not take that car, he is expensive, och pekar mot dom tre stora firmorna som har fast pris och är pålitliga.

Bra jobbat Concorde och ni andra som varnat för bedragarna.

Taxisituationen runt våra flygplatser och tågstationer är verkligen skandalös. Vi har fått en situation där bedragare utnyttjar turister och stressade affärsmän och gömmer sig bakom den fria marknadens paroll.

När jag läste tråden blev jag nostalgisk och började tänka på de skraltiga 1,20 bilarna i Beijing, kunde åka en evighet för 10 :-

Xiali_3.jpg
 

A380*G

Medlem
Varför frågar man inte först om pris innan man hoppar in?

Oavsett om man frågar om pris eller inte så kan man ju bli lurad om man inte vet den lokala prisnivån.

En kollega till mig var i Thailand och prutade på marknaden. Han började på motsvarande 1500 SEK och lyckades få ned priset till 200 SEK och trodde han gjort en god affär. Damen han handlade av spelade med och såg riktigt ledsen ut och led för varje gång hon tvingades ner i pris. Efter att affären var avslutad och betalning skett sken hon upp och skrek till alla sina kollegor och skrattade och viftade med pengarna. Hon hade gjort världens deal, medan min kollega fick gå därifrån med svansen mellan benen.
 
Oavsett om man frågar om pris eller inte så kan man ju bli lurad om man inte vet den lokala prisnivån.

En kollega till mig var i Thailand och prutade på marknaden. Han började på motsvarande 1500 SEK och lyckades få ned priset till 200 SEK och trodde han gjort en god affär. Damen han handlade av spelade med och såg riktigt ledsen ut och led för varje gång hon tvingades ner i pris. Efter att affären var avslutad och betalning skett sken hon upp och skrek till alla sina kollegor och skrattade och viftade med pengarna. Hon hade gjort världens deal, medan min kollega fick gå därifrån med svansen mellan benen.

Klart man kan bli lurad om man inte vet vad som anses som normalt pris, men fortfarande det är väl ditt ansvar att kolla upp det? Jag tycker själv att det är helt okej att ta ut vilket pris som helst, oavsett om det gäller taxi eller en macka på 7/11 det är en fri marknad och ingen som tvingar dig att använda tjänsten/produkten.

Och det gäller att vara påläst och jämföra, oavsett vad det gäller. Likaväl kan du väl inte åka till Thailand och hoppa in i valfri taxi och tro du ska få bästa pris. Man frågar vad som gäller, accepterar man inte tar man nästa. Så svårt är det väl inte?
 

A380*G

Medlem
Klart man kan bli lurad om man inte vet vad som anses som normalt pris, men fortfarande det är väl ditt ansvar att kolla upp det? Jag tycker själv att det är helt okej att ta ut vilket pris som helst, oavsett om det gäller taxi eller en macka på 7/11 det är en fri marknad och ingen som tvingar dig att använda tjänsten/produkten.

Och det gäller att vara påläst och jämföra, oavsett vad det gäller. Likaväl kan du väl inte åka till Thailand och hoppa in i valfri taxi och tro du ska få bästa pris. Man frågar vad som gäller, accepterar man inte tar man nästa. Så svårt är det väl inte?

Det är en fri marknad, ja. Men för att lyckas långsiktigt i affärer gäller det att få till win-win situations. Blåser man någon och denne får reda på det i efterhand så är det väl inte så troligt att man gör affärer igen. Inget man bygger om en långsiktig affärsrelation på.
 
Toppen