Senaste nytt

Höll på att hamna i slagsmål på Arlanda igår

henrik l

Medlem
Det lär ju finnas X antal utlänningar som får höra de här berättelserna från släkt och vänner som råkat ut för de oseriösa åkarna och troligen är detta då en faktor som kan påverka vilken nordisk huvudstad man väljer att turista i.
 

MarcusC

Medlem
Samma elände i GBG, med friåkare (ex Göteborg Taxi---istället för Seriösa Taxi Göteborg) med snarlika loggor. Åker aldrig annat än Sverigetaxi/Taxi Gbg/Taxikurir). Med håller med det är bedrövligt och de som drabbas mest är besökare som inte känner till stan. Lurendrejeri skulle jag kalla det snarare än fri prissättning...
 

Moco

Medlem
Bra skrivet, Concorde. En skamfläck för Sverige är det. Går tyvärr inte att beskriva på något annat sätt. På Arlanda är det alltid stökigt och skrikigt och liknar mest en cirkus. Att något måste göras är helt klart. Fri företagsamhet i all ära, men jag begriper inte att detta bara får fortsätta. Kan andra länder klara av att styra det på ett snyggt sätt så ska det rimligtvis fungera i Sverige också.
 
Som taxiåkare skäms man rejält när man läser sådant här, regleringen måste bli hårdare, det är allt för lätt att få ett trafiktillstånd i Sverige. Tom i min stad där jag är verksam finns dessa oseriösa åkare som tar upp till det tredubbla jämfört med oss seriösa bolag, som tur är så får dom inte hämta på Midlanda, så det är relativt säkert att ta en taxi in till stan därifrån, så länge man väljer nått av dom två större bolagen.
 

Jonas C

Medlem
Bortsett från flygmarknaden och telekom så ser jag inte hur någon avreglering över huvudtaget skulle kunna betraktas som "lyckad". Se bara på järnvägen och apoteksmarknaden, riktigt kaos där också. I slutändan är det kunden som får betala för dessa misslyckanden, och visst jag förstår inte hur vissa människor resonerar när de associerar all statlig kontroll med kommunism...
 

Alx

Medlem
Gårdagens stora gärning!! Jag blir alltid lika glad vid det fåtal tillfällen någon faktiskt gör något konkret för att förhindra idioter med det de håller på med. Det är alldeles för många i Sverige som knyter näven i fickan, gnäller EFTER det att saken är överspelad osv, till vilken nytta då?

Nej, en stor eloge till dig Concorde som sa ifrån där och då! Jag tror att du gav kineserna en lite bättre bild av Sverige än de hade fått om du bara hade knutit näven i fickan. :D

Ps. Här på Malta lurade de tidigare bussförarna turisterna på avgiften med, håll i er... Hela 3-7 CENT!!! :cool: Taxiförarna är snäppet ännu vassare, de kan lura av folk 5-10 € extra för en transport till/från flygplatsen... Vet inte vad man ska välja för ord för dessa, men hederligt ohederliga?! Ds.
 
har vägrat betala en gång när jag hade brådis och inte brydde mig om vilket bolag jag tog.

skulle åka till en kund på karolinska en eftermiddag från arlanda..gissa vad taxi nissen ville att jag skulle betala ?.....

2890 SEK :)

Han vek av vid järva och åkte över till naturhistoriska och ner mot norrtull och sen över där...
När jag sa att den där lilla turnén han körde får han inte pröjs för blev han galen..så galen att jag brottade ner honom mpå motorhuven och ringde polisen..

jag blev åtalad för misshandel men ej dömd men fick en hälsning att han och hans bröder kunde någon gång komma och hälsa på..jag svarade att han var välkommen any time..
 

Concorde

Founding Member
Säger allt om dessa människor. Ohederliga ut i fingertopparna. Våra naiva beslutsfattare behöver förstå att dagens system är som gjort för skurkar.
 

LinuxSam

Medlem
Själv har jag råkat ut för det motsatta...

Skulle med taxin från Mälarsjukhuset i Eskilstuna till Järnvägsstationen för vidare transport med tåg till Stockholm för byte till Arlanda Express till Arlanda.

Taxin var sen pga. tidigare krånglande kund och eftersom jag missade tåget körde han mig hela vägen till Arlanda.
Lyx för mig, dyrt för åkaren...

Det var taxi bokad via flygtaxi.se

/LinuxSam
 

Bwan

Medlem
Ja, det är helt ologiskt hur det kan fungera såhär i ett land som Sverige. Det är helt och hållet deras leverne, att lura turister och möjligtvis en och annan överförfriskad på stureplan. Lurar dom till sig en resa på 5000 kr in till stan från arlanda så har dom tjänat lika mycket eller mer som en hederlig taxi på ett helt pass.

Personligen ser jag det som rent vansinne att åka med några andra än Taxi Stockholm och Topcab, men det är knappast lätt att veta om man är kines. 020 och Kurirs krockskadade gamla priusar ger jag inte mycket för, som dessutom antar att man är en levande GPS.
 
Toppen