Senaste nytt

Högre skatter och avgifter till USA (?)

RickardG

Medlem
Känslan man får är väl att det under en period någon gång januari-maj blivit fel så dessa skatter debiterats även poängbokningar. Det är väl fine, misstag kan inträffa. Problemet är att SAS verkar känna till detta eftersom de dels betalar tillbaka skatter och att det dels inte längre debiteras för nya bokningar, men de verkar inte aktivt göra något för att betala tillbaka det som felaktigt debiterats kunder.
 
Känslan man får är väl att det under en period någon gång januari-maj blivit fel så dessa skatter debiterats även poängbokningar. Det är väl fine, misstag kan inträffa. Problemet är att SAS verkar känna till detta eftersom de dels betalar tillbaka skatter och att det dels inte längre debiteras för nya bokningar, men de verkar inte aktivt göra något för att betala tillbaka det som felaktigt debiterats kunder.
Till mig har dom t.o.m. gått ut med att detta har debiterats riktigt.
 
Såhär svarade SAS mig. Jag har bett om underlag för det han hänvisar till. Samt en frågeställning om dom alltså menar att jag behöver göra en ändring i min bokning för att få skatten åter.

—————

Hej Mattias

Den Amerikanska transportavgiften för internationella ankomster (USAS) och avgångar (USAP) skall debiteras på resor som bokades från och med 23:e februari 2021 till och med 4:e maj 2021.

Eftersom dina resor med referens XXXXXX, XXXXXX och XXXXXX bokades innan perioden så har det inte tagits ut några sådana skatter på dem.

Men eftersom du bokade din resa med referens XXXXXX den 4:e maj så har du blivit debiterad dessa avgifter, vilket är korrekt.

Har du fler frågor är du välkommen åter.
Efter att jag ifrågasatt detta får jag nu detta svar. Dom har alltså inte för avsikt att återbetala dessa skatter eftersom dom för tidsperioden (enligt SAS) är korrekta.

Jag kommer ändra något i bokningen för att få tillbaka dessa skatter.

4c43eea937ef7d586a4e748c56a90c91.jpg
 

RickardG

Medlem
Efter att jag ifrågasatt detta får jag nu detta svar. Dom har alltså inte för avsikt att återbetala dessa skatter eftersom dom för tidsperioden (enligt SAS) är korrekta.

Jag kommer ändra något i bokningen för att få tillbaka dessa skatter.

4c43eea937ef7d586a4e748c56a90c91.jpg
Det här kan utveckla sig till en riktigt pinsam situation för SAS om jag från "det Amerikanska skatteverket" får ett helt annat besked. Kommer bli svårhanterat för SAS att förklara hur kunder som faktiskt påpekat felet blivit blånekade en återbetalning.
 

Jönsson

Medlem
Efter att jag ifrågasatt detta får jag nu detta svar. Dom har alltså inte för avsikt att återbetala dessa skatter eftersom dom för tidsperioden (enligt SAS) är korrekta.

Jag kommer ändra något i bokningen för att få tillbaka dessa skatter.

4c43eea937ef7d586a4e748c56a90c91.jpg

Det här kan utveckla sig till en riktigt pinsam situation för SAS om jag från "det Amerikanska skatteverket" får ett helt annat besked. Kommer bli svårhanterat för SAS att förklara hur kunder som faktiskt påpekat felet blivit blånekade en återbetalning.

Tycker att det redan har blivit ganska pinsamt då de uppenbarligen väljer att inte generellt återbetala alla kunder som blivit felaktigt debiterade.

Noterar för övrigt att även medarbetarna på SAS kundtjänst verkar ha problem med att skilja på de och dem.
 

RickardG

Medlem
Spänningen är olidilig :)
Kanske har frågan från department of transportation nu trillat igenom alla nivåer av mellanchefer och de insett att det här kan bli en kostsamt historia om de inte agerar helt rätt.
 

Enhet

Medlem
Fick precis ett par SAS Refund Notice-mail med återbetald skatt, så antar att de nu påbörjar återbetalning till alla.
 
Toppen