Senaste nytt

RobHK

Medlem
Välkomna till HK! Hälsa frugan att Genki finns i HK också, kan varmt rekommendera Genkis lite lyxigare version Sen-Ryo, finns till och med en restaurang i IFC där Airport Express kommer in.
 
God morgon och Hej från Haneda, HND

Vi har presis kommit till ANA loungen och ska äta lite.

20190523_074025.jpg

Det finns sake till sambons nyfikenhet :)

Väldigt mycket folk i loungen så tyvärr inte massa bilder.
Loungen är väldigt stor med mycket platser.

En sak vi märkte var att som Businessclass passagerare på Singapore Airline eller *A Gold så har man inte rätt till priority lane vid säkerhetskontrollen, vi såg det på skylten bredvid.
Endast andra flygbolag höga statusar eller en och annan Firstclass.
Så det var många som fick vända när dom kom med sina "simpla" Businessclass biljetter.

Nu väntar vi med att få gå ombord på SQ631 som ska vara en Boeing 777-300ER
Dock har ingen flygplans info presenterats på F24
Vi har platserna 12A och 14A i den lilla business kabinen och jag tror det blir 9VSWU som är ca 5 år gammal. Detta då det är det enda SQ planet som är på marken på HND.

Blir spännande blir att prova business med Singapore Airline på deras 777-300ER, A330-300 och på vägen hem en stund på A380 :)

Vi ses förhoppningsvis med lite bilder från planet innan vi lyfter.
 
Last edited:
Hej från SQ631 plats 12A, välkomstdrink i form av apelsinjuice. Passar mig utmärkt :)

Helt fullt i lilla kabinen och massa bilder på inredningen fins ju redan.

20190523_084635.jpg

Riktigt trevligt säte och alla fack och förvaring runt om. Trevlig skärm, väldigt imponerad av stolen. Får se om det blir någon söm/vila

Vi hörs kanske i luften.
 
Då har vi landat i Singapore.

Väldigt trevlig flygning, bra hårdvara och bra mjukvara.
Maten, Book the cook, var bra.
Sambon älskade sina ramen från Book the cook.

20190523_123838.jpg

Minns inte vilken av alla kötträtter det var, tror det var den med pepparsås.

20190523_121530.jpg

Jag är dock en sucker för vitlöksbröd, efter första vändan fick jag ännu mera :)

20190523_113910.jpg

Så vackert

Väldigt fin flygplats i Singapore.

20190523_164931.jpg

Lite grönska gör så mycket för miljön

20190523_164941.jpg

En skog, dock i plast.

Nu ska vi hitta väskorna och sen ta oss till hotellet innan vi ger oss ut några timmar.
 
Då har som första timmarna i Singapore gått till ända.

20190523_231424.jpg

Ingången till hotellet.

Det första som hände var att man meddelade vi incheckning att vi blivit uppgraderade pga...
Överbokning :)
Bokningen var gjord för flera månader sen via Booking.com
Vi fick en Skyline Studio på 18 våningen istället för ett vanligt dubbelrum, nämen tackar :D

20190523_180246.jpg

En säng man lätt skulle kunna fylla med fyra stycken.

20190523_180656.jpg

De lilla badrummet :eek:

20190523_182036.jpg

Utsikten, helt okej :)

20190523_184612.jpg

Privat pool för alla på Skyline våningarna, nästan direkt utan för dörren. Nice.

Efter vi samlat ihop oss så gick vi ut för att äta. Det är sjukt var varmt och fuktigt den är sent på kvällen här.

Efter mat bestämde vi oss för att åka mer till The Garden Bay och gå lite.

20190523_234822.jpg

Väldigt fint och vacker på kvällen med alla lampor.

En sak vi märkt ganska snabbt är att taxi chaufförerna är super trevliga och berättar gärna massa saker om Singapore och frågar oss om Sverige. Riktigt trevliga och inte pushiga som vissa kan vara.

Nu blir det att sova.
Vi har räknat med att ha extra tid på flygplatsen imorgon för att kunna kolla på alla saker på flygplatsen. Speciellt den nyöppnade inomhus trädgården m.m.
 
När vi kom till flygplattsen så checkade vi in våra väskor.
Sen begav vi oss direkt mot det nyöppnade Jewel vid flygplatsen.
Denna är placerad utanför säkerhetskontrollerna, så gå till den innan du går igenom.
Vi hade blivit tipsade av taxichaufören att ha bra med tid när man gick där.
Så vi planerade ca två timmar extra för att gå där.

20190524_110805.jpg

En bambu skog, riktig.

20190524_111107.jpg

Massa grönska och vatten fall, fan flera trappor så man kunde gå igenom allt uppåt.

20190524_110822.jpg

Den stora huvudattraktionen, vattenfall vortexen.

20190524_111113.jpg

Väldigt häftig att se, både på nära hål och på avstånd.

20190524_111343.jpg

Grönskan runt hela vortexen, även terminaltågen går sakta igenom anläggningen.
Ni kan se spåret till höger i bilden.

Som sagt, hela anläggningen är väldigt vacker, men i min åsikt så knappast något man behöver lägga mycket tid på.
Hela Jewel tycker jag är ett glamofierat köpcentrum.
Ja du behöver säkert två timmar om du ska gå runt hela anläggningen och även kolla i butikerna.
Men ska du som bara vi kolla på träddgården/skogen så skulle jag säga 30-45 min räcker.

Nu var inte hela anläggningen öppen, den allra översta våningen var avstängd, där har dom broar som går över skogen och utsiktsplatser, som ni kan se på bilden här över till vänster. Dessa ska inte öppna förens 10 Juni.
Det var mycket som inte fungerande fullt eller inte var öppet på sina ställen just nu pga olika anledningar.

Mitt förslag om man har som vi ca 23 timmar i Singapore innan nästa flyg är att man bokar rum på Crown Plaza Hotel.
Då har man nära till flygplatsen och man kan gå till Jewel innan man checkar ut så slipper man släpa på handbagaget eller betala för att få det förvarat i Jewel.

Som sagt, häftigt och fint men inget man behöver massa tid till.

20190524_112926.jpg

Vi har ju en del klockfanstaster här på forumet, Jewel har en affär som säljer kassaskåp med roterare för era klockor.
Dessutom 28% rabatt :D

Efter Jewel så begav vi oss till terminalen för att gå till loungen.
Men innan det ville jag kolla på fjärils träddgården som ligger efter säkerhetskontrollen, sambon var dock inte lika road då hon hatar kryp.
Så hon duckade några gånger när fjärilarna kom för nära henne.

20190524_120548.jpg

Fjärilar över allt.

20190524_120249.jpg

Väldigt fin och coolt, fanns även två kojfisk dammar på olika ställen utanför fjärilsträddgården.

Efter fjärilarna begav vi oss till business loungen.

20190524_133951.jpg

Riktigt fin lounge.

20190524_122132.jpg

Väldigt stor business lounge, har man svårt att hitta sittplatser här då är det en bedrift.
Hur mycket platser som helst, dock extremt snålt knappt till inga med eluttag.

Även flygplatsen har otroligt mycket sittplatser och viloplatser så om man inte har lounge så kan man garanterat hitta en plats att sitta/vila på.

Vi fick tyvärr veta vid incheckningen att man ändrat plan och att platserna nu var i konfig 2-2-2 och inte 1-2-1 som när jag boka och för några månader sen. Det gör att vi inte får prova den nyare business inredningen 2018RJ utan får den äldre 2009RJ.
Tydligen så ska dom börja flyga med den nyare inredningen på SQ872 from. 1 Juni
Nu är det ju bara 4 timmar flygning så vi klarar oss nog, men klart man oftast vill ha dom nya stolarna att prova :)

Åter igen med SQ så kan jag inte få fram någon info om vilket flygplan vi ska få annat än att det är en 333-300 och SQ872.
Verkar bara uppdatera sig efter man landat flygningen.

Nu ska vi börja bege oss till gaten då dom har den tradionella säkerhetskontrollen närmare gaten istället för i början av terminalen.

Vi hörs vidare när vi kommit fram till HongKong och har nät igen.

Btw. Tack för att du vill hänga med på våran semester lite i bakgrunden, extra stjärna om du hängt med från starten :)
 
Last edited:
Toppen