Senaste nytt

[Guide] Japan Rail Pass

pqvst

Medlem
Japan Rail Pass är ett fantastiskt sätt att ta sig runt i Japan. Med ett rail pass kan man åka så mycket man vill på nästan alla tåg.

Officiella Japan Rail Pass hemsidan:
www.japanrailpass.net

Det finns dock ingen "officiell" butik för att köpa rail pass. Man köper alltid sitt rail pass från en "authorized reseller". Det finns ganska många så jag har bara jämfört några av de mest populära sidorna.

Vem:
Japan Rail Pass kan endast användas med utländskt pass med en giltig "Temporary Visitor" stämpel. Alla andra visum är ej tillåtna. Personer med japanskt pass kan endast använda rail pass om de kan bevisa att de har bott utomlands i 10+ år.

Värde:

Ett vanligt rail pass för 1 vecka kostar ca 2500 SEK. En T/R resa mellan Tokyo och Osaka med reserverad sittplats på Hikari Shinkansen kostar vanligtvis ca 2400 SEK. Så det är riktigt bra värde så länge man gör 1 längre tågresa + några korta resor (t.ex. inom Tokyo eller till/från Narita).

Typer:
Det finns två typer. Nationella och regionala rail pass. Nationella gäller i hela Japan. Regionala gäller endast inom regionen som du har köpt för. Den här guiden avser endast vanliga nationella rail pass.

Köpa:
  1. Du köper ditt rail pass från en "authorized reseller" i Sverige INNAN avresa.
  2. Du får en "Exchange Order" hemskickad. Din "Exchange Order" är giltig i 90 dagar.
  3. När du är i Japan så går du till en "Exchange Office" och löser in din "Exchange Order" mot ett rail pass. Detta måste göras inom 90 dagar från att du köpte din "Exchange Order". Det finns "Exchange Office" runt om i hela Japan, inklusive på Narita och Haneda flygplats. Var beredd på att det kan vara ganska långa köer för att göra detta på flygplatser! Se hela listan här.
  4. När du löser in din "Exchange Order" kan du välja att aktivera ditt rail pass direkt eller max 30 dagar fram i tiden.
Använda:
  • På vanliga JR tåg (t.ex. inom Tokyo), non-reserved sittplatser på Shinkansen tåg och på bussar använder du ditt rail pass genom att visa upp det för biljettagenten vid grindarna.
  • För reserverade sittplatser på Shinkansen tåg behöver du besöka ett JR biljettkontor för att boka dina biljetter.
  • På JR-EAST (Tokyo upp till Hokkaido) tåg går det även att boka sittplatser online.
  • Bästa sättet att söka tåg är HyperDia. Se till att välja bort "NOZOMI / MIZUHO / HAYABUSA (SHINKANSEN)". Även Google Maps fungerar bra.
Giltighet:
Information och kartor finns här
JR Route Map
Shinkansen Route Map

Sammanfattning (kontrollera alltid undantag!):
  • Gäller på nästan alla Shinkansen snabb tåg utom NOZOMI och MIZUOHO.
    Tokyo-Osaka med NOZOMI tar ca 2t 30m (ej tillåtet med rail pass)
    Tokyo-Osaka med HIKARI tar ca 3t (tillåtet med rail pass)
  • Gäller på alla JR tåg (t.ex. Yamanote line i Tokyo)
  • Gäller på JR Narita Express (NEX)
  • Gäller på Tokyo Monorail
  • Gäller på JR Bussar (med vissa undantag)
  • JR-WEST Miyajima ferry
  • Gäller EJtunnelbanor (t.ex. Tokyo Metro, Osaka Metro)
  • På vissa linjer tillkommer extra avgifter
Återförsäljare:
Pris inklusive frakt för billigaste pass kostar nästan exakt lika mycket hos alla återförsäljare. Det skiljer lite mer för dyrare pass men max ca 100 kr. Obs: priserna är från augusti 2018. Se respektive återförsäljare för senaste priserna.

Japanspecialisten (Stockholm):
www.japanspecialisten.nu

Ordinary - 7 dagar - 2480 SEK
Ordinary - 14 dagar - 3960 SEK
Ordinary - 21 dagar - 5060 SEK
Green - 7 dagar - 3320 SEK
Green - 14 dagar - 5360 SEK
Green - 21 dagar - 6960 SEK

Leveransavgift: Gratis med A-post
Leveransmetod: A-post (ca 3-4 dagar) eller Expressbrev (dagen efter) eller hämta i Stockholm
Betalmetod: Visa, Mastercard, Diners Club, American Express
Säljer "Regional Passes": NEJ
Ansöka med japanskt pass: JA
Ändringsavgift: 350 SEK
Telefon/kontor extraavgift: 100 SEK

JRPass (London)
www.jrpass.com

Ordinary - 7 dagar - €229 (~ 2375 SEK)
Ordinary - 14 dagar - €366 (~3795 SEK)
Ordinary - 21 dagar - €469 (~4863 SEK)
Green - 7 dagar - €307 (~3183 SEK)
Green - 14 dagar - €497 (~5154 SEK)
Green - 21 dagar - €647 (~6709 SEK)

Leveransavgift: +€11 (~114 SEK)
Leveransmetod: FedEx Express (nästa dag)
Betalmetod: Mastercard, Visa, Maestro
Säljer "Regional Passes": JA
Ansöka med japanskt pass: JA

Japan Rail Pass (London)
www.japan-rail-pass.com

Ordinary - 7 dagar - $259 (~2357 SEK)
Ordinary - 14 dagar - $413 (~3757 SEK)
Ordinary - 21 dagar - $528 (~4803 SEK)
Green - 7 dagar - $346 (~3148 SEK)
Green - 14 dagar - $560 (~5094 SEK)
Green - 21 dagar - $729 (~6632 SEK)

Leveransavgift: +$10 (~91 SEK)
Leveransmetod: FedEx Priority (nästa dag)
Betalmetod: Mastercard, Visa, bank transfer
Säljer "Regional Passes": JA
Ansöka med japanskt pass: NEJ
 
Jag tänkte bara nämna att den första raden kanske kan missförstås - "kan åka på nästan alla tåg".. Det handlar om JR - Japan Railways - den före detta statliga järnvägen som nu är uppdelad i sju regionala, privata bolag. Man kan ta sig till de flesta ställen, men långtifrån alla. Enbart i Tokyo-området finns det drygt 30 olika företag inom rälsbunden kollektivtrafik. Det viktigaste är väl att man får en hyfsad rabatt när man ska åka Shinkansen. Räkna med en mindre budget för andra tågföretag och taxi när ni kliver av Shinkansen.
 

Hachans

Medlem
Jag vill väcka lite liv i denna tråd.

Går det att reservera platser på JR East även innan man har fått JR Pass i handen? Alternativt på plats innan giltighetstiden börjat?

Och hur ser platstillgången ut norrut? Vi vill åka till Sapporo. Vet det är byte längs vägen men Shinkansen verkar inte gå jätteofta den söndagen vi vill åka.
 

Johans00

Medlem
Jag vill väcka lite liv i denna tråd.

Går det att reservera platser på JR East även innan man har fått JR Pass i handen? Alternativt på plats innan giltighetstiden börjat?

Och hur ser platstillgången ut norrut? Vi vill åka till Sapporo. Vet det är byte längs vägen men Shinkansen verkar inte gå jätteofta den söndagen vi vill åka.
När du hämtar ut JR passet kan du be personalen reservera platser på de tåg du vill ta (även om detta är innan det aktiverats). Jag vågar inte svara helt på platstillgången men en generell regel är att det inte är några problem att hitta plats om du inte åker under helgdagar, exv golden week eller Obon.
 

Hachans

Medlem
När du hämtar ut JR passet kan du be personalen reservera platser på de tåg du vill ta (även om detta är innan det aktiverats). Jag vågar inte svara helt på platstillgången men en generell regel är att det inte är några problem att hitta plats om du inte åker under helgdagar, exv golden week eller Obon.

Det är ju början av Obon men å andra sidan tror jag de stora reseströmmarna går på andra hållet den dagen. Sapporo hade inga hotellrum öht den helgen vi funderade på att åka dit så vi sköt våra planer till sön-tisdag istället då det fanns rimliga rum.

Men våra planer är i flux, vi hade inte riktigt planerat att åka så mycket tåg förrän vi kunde tidigarelägga vår utresa och tjäna en extra vecka så vi är fortfarande mycket flexibla vad gäller destinationer.
 

SK4628

Medlem
Jag vill väcka lite liv i denna tråd.

Går det att reservera platser på JR East även innan man har fått JR Pass i handen? Alternativt på plats innan giltighetstiden börjat?

Och hur ser platstillgången ut norrut? Vi vill åka till Sapporo. Vet det är byte längs vägen men Shinkansen verkar inte gå jätteofta den söndagen vi vill åka.
Jag använde precis JR-passet i veckan (det för hela Japan), och det gick utmärkt att reservera sittplatser i förväg på nätet innan vi kom till Japan på denna sida: https://www.japanrailpass-reservation.net/ Obs detta gäller bara pass köpta direkt på JRs officiella hemsida (ej genom resebyrå). Sittplatser verkar släppas 1 månad innan avgång.
 

Hachans

Medlem
Jag använde precis JR-passet i veckan (det för hela Japan), och det gick utmärkt att reservera sittplatser i förväg på nätet innan vi kom till Japan på denna sida: https://www.japanrailpass-reservation.net/ Obs detta gäller bara pass köpta direkt på JRs officiella hemsida (ej genom resebyrå). Sittplatser verkar släppas 1 månad innan avgång.

Tack för tipset! Tyvärr så köpte jag mitt pass hos Flygi så funkar inte för mig.
 
Toppen