Senaste nytt

Gruppen "Taxi för bättre villkor" vill stoppa Uber - men har dom rätt?

Off topic svar.

När man vistas i industriområde i Kina med hjälp av Google Maps, skulle jag påstå att det inte fungerar så bra av några anledningar.

1, Google Maps (och andra Googles tjänster) har slutat att fungera i Kina, om man inte använder VPN eller data roaming.

2, Google Maps är inte justerad (alignment) med riktigt GPS värde i Kina. Baidu eller andra kinesiska karttjänster visar dock rätt.
Mainland China maps and satellite images aren't aligned - Google can you fix this please? - Google Groups
What The Map? Why Maps in China Are Offset. « One Joule at a Time

Ett exempel av kartan runt Beijing Capital flygplats.
Visa bifogad bild 40103


3, Google Maps och andra karttjänster (inkl. kinesiska) hinner ofta inte uppdatera kartor i nybyggda område.
Om man kan få GPS coordinates istället för adress, kan man lösa problemet en del men ibland kan navigatorn inte hitta vägen då det är mitt i risfältet enligt kartan på GPS...
En av mina kunder har flyttat till ett nytt industriområde för 3 år sedan och kartan är fortfarande inte uppdaterad på Google Maps.

Helt sant!

Men min (i Korea) erfarenhet är att i sådana områden så är normala taxibilar inte bättre för de lokala taxikartorna är inte heller uppdaterade. Har man tur så har taxichauffören lite lokal kännedom och så kommer man fram ändå, men det är inte alltid så.

Nya utvecklingsområden har problem oavsett vilket "system" som används.

Men denna tanke får mig att fundera lite..... I Korea funkar inte heller Google maps speciellt bra som privat person, jag har hört att det är spärrat pga Nord Korea.

Så vad använder Uber i Korea? Det fungerar riktigt bra så något kartsystem i botten använder dom men jag tror inte det är Google maps.....nåt lokalt?
 

Dr. Miles

Expert
Men denna tanke får mig att fundera lite..... I Korea funkar inte heller Google maps speciellt bra som privat person, jag har hört att det är spärrat pga Nord Korea.

Så vad använder Uber i Korea? Det fungerar riktigt bra så något kartsystem i botten använder dom men jag tror inte det är Google maps.....nåt lokalt?
Jo, det är nog pga Nordkorea.
Konstigt nog vägbeskrivningsfunktion fungerar i Nordkorea. Jag skrev om detta i en annan tråd.
Vem är rädd för vem? Går ej att söka vägbeskrivning inom Sydkorea på Google Maps | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

Valley

Medlem
..........
En app klarar av precis allt detta och är dessutom säkerställd av 3:e part som hanterar betalningen. Hur många gånger har vi inte läst om fusk med färdskrivare?

Vad är era åsikter och Uber vs taxinäringen samt tankar om UberPOP (samåkning)?

Eller så går du ner i hjuldimension. Fast, det är klart. Då måste man skatta för det högre taxameterbeloppet :)

I grunden ger jag inte mycket för taxinäringen som helhet. Som man bäddar får man ligga. Det man gnäller på vad gäller Uber är jag tämligen säker på existerar även i deras "fina" reglerade bransch, ex. försäkringsfrågan som jag sett dyka upp några gånger.
Och jag skulle inte blir förvånad om jag hos Uber slipper leka kartläsare. Eller råka ut för chaufförer som är livrädda för mötande trafik i mörker och tvärnitar varje gång sådan situation uppstår.

Flygtaxis samåkning använde jag några gånger i tidigare liv tills jag insåg att eftersom de tomtenissar som planerar inte klarade av att planera två personer från Arlanda med mig till Täby Kyrkby och ano nym till Östermalm där man ansåg man skulle börja åka till Östermalm. Och några flera sådana turer
(Om orsaken var att chauffören avslutade sitt pass och bodde i trakterna kring T K finns en logisk förklaring. Men då kan man fråga först, vilket i detta fall inte gick då det fanns synnerliga språkproblem)

Har inget emot samåkningsalternativ så tillvida jag inte behöver åka omvägar på flera mil innan jag släpps av.

I övrigt blir riktigt lycklig när jag åker Taxi i Finlands (hårt reglerade taxibransch) och chaufförerna inte behöver använda en GPS för att hitta vägen till/från Järnvägsstation eller Flygplats.
 

olo

Medlem
Flygtaxis samåkning använde jag några gånger i tidigare liv tills jag insåg att eftersom de tomtenissar som planerar inte klarade av att planera två personer från Arlanda med mig till Täby Kyrkby och ano nym till Östermalm där man ansåg man skulle börja åka till Östermalm. Och några flera sådana turer
(Om orsaken var att chauffören avslutade sitt pass och bodde i trakterna kring T K finns en logisk förklaring. Men då kan man fråga först, vilket i detta fall inte gick då det fanns synnerliga språkproblem)

Har inget emot samåkningsalternativ så tillvida jag inte behöver åka omvägar på flera mil innan jag släpps av.

Fast Flygtaxis "Delad taxi" är oftast dyrare än att beställa en vanlig taxi, för ett namngivet bolag, till sig själv. Det har jag svårt att förstå.
Enda(!) fördelen med Flygtaxi är att det ger några få Eurobonus-poäng.
 

Valley

Medlem
Jag gillar Uber, men hatar Uber pop. I mina ögon är det inget annat än svarttaxi via app. Den här artikeln sammanfattar min åsikt bra

Resum: Uber, vad r ditt problem?

Jag testade Uber första gången i San Francisco för fyra år sedan och har åkt med tjänsten flera gånger även i Stockholm. Och jag gillar verkligen idén om att förändra taxibranschen och skapa innovation inom ett område som sett likadant ut under lång tid. Men måste Uber vara douchebags när de gör det?

Några saker jag snabbt hittade. Och så finns en jättehärva hos ett av Stockholm (Sveriges) största Taxibolag.
Praktikanter i taxifirma
får köra utan lön - Örebro - www.na.se

GP:s taxigranskning: Detta har hänt - Göteborg - Göteborgs-Posten

Visar bara på att Resumés skribent (journalist?????) kunde gjort en total granskning av hela branschen. OT - en bransch som för övrigt just nu ligger hårt under SKV lupp.
 

Valley

Medlem
Fast Flygtaxis "Delad taxi" är oftast dyrare än att beställa en vanlig taxi, för ett namngivet bolag, till sig själv. Det har jag svårt att förstå.
Enda(!) fördelen med Flygtaxi är att det ger några få Eurobonus-poäng.

Var väl så också att om jag bokade Flygtaxi och något gick snett så jag missade flighten, fixade det sig. Annars gällde skyll dig själv regeln.
Och några extra bonuspoäng spelade in det också
 

mha321

Medlem
Och jag skulle inte blir förvånad om jag hos Uber slipper leka kartläsare.
Uber har väl någon form av feedback om chauffören kör en annan väg än den som är utsatt på karten. Minns en gång specifikt när jag var på väg på tvären mellan förorter i Stockholm sent på kvällen, och Uber-föraren var väldigt tydlig med att fråga först "jag tror GPSen har fel här och det är nog smartare att köra här borta på den andra vägen. Är det OK för dig?". Stämmde med min gissning så jag sade att det var OK. Det var den enda kartläsning han behövde, över på andra vägen gick det kalas. Men även en del andra erfarenheter tyder på att Uber nog är ganska hårda mot föraren om de får in ett klagomål och han har valt en annan rutt än den som förar-appen räknat ut.
 
Uber har väl någon form av feedback om chauffören kör en annan väg än den som är utsatt på karten. Minns en gång specifikt när jag var på väg på tvären mellan förorter i Stockholm sent på kvällen, och Uber-föraren var väldigt tydlig med att fråga först "jag tror GPSen har fel här och det är nog smartare att köra här borta på den andra vägen. Är det OK för dig?". Stämmde med min gissning så jag sade att det var OK. Det var den enda kartläsning han behövde, över på andra vägen gick det kalas. Men även en del andra erfarenheter tyder på att Uber nog är ganska hårda mot föraren om de får in ett klagomål och han har valt en annan rutt än den som förar-appen räknat ut.
Jag lämnade en trestjärning rating nyligen och skrev att jag tyckte att chauffören tagit en onödigt lång väg. Några timmar senare hade jag en kreditering på resan utan att jag bett om det. Det hade aldrig hänt hos gammeltaxi!
 

Emil92

Medlem
Tänkte väcka denna tråd till liv för att skriva lite om mina upplevelser hos Uber Stockholm där jag har lite över 100 resor.

Jag reser endast i Black Car och LUX i storstan och jag har märkt att vissa Black förare kan ha svårt att hitta till t.ex Radisson Blu Waterfront och väljer att stanna vid grannbyggnaden och meddela sin ankomst med ett samtal.

Men just LUX är något jag överväger att välja varje gång fast det kostar lite mera, förarna är professionella och trevliga att prata med. Visst finns det mindre bra förare även där men det är väl inte direkt någon stor grej.

Det mest intressanta är väl för att några veckor sedan så bokade jag en LUX och fick en MB E-klass under just den kategorin då föraren hade skrivit in någon annans reg nr. Jag hoppade in i bilen för att sätta dit honom och jag fick pengarna tillbaka en dag senare från Uber, har någon av er fått uppleva detta? :D

Blev lite mycket nu men det får duga.
 
Toppen