Senaste nytt

Gruppen "Taxi för bättre villkor" vill stoppa Uber - men har dom rätt?

mha321

Medlem
Nej. Du måste där koppla ett kreditkort (ta kreditrisken själv eller via firmakort) för att det ska funka. Det är alltså ingen "business lösning" utan mest .....ingenting. Stora bolag vill ha riktiga fakturor gärna med kostnadsställen per avd eller osv osv. Annars blir det massvis med jobb för ekonomiavdelningen.
Det låter som en typisk business lösning - men för amerikanska bolag och inte nordiska eller europeiska.

När man säljer till amerikanska bolag tycker jag de alltid efterfrågar att få ta det på firma kortet istället för att betala faktura, även om man skulle lägga på en extra avgift för det. Troligen för att deras banksystem är extremt oflexibelt.

Och uber är ju ändå i första hand ett amerikanskt bolag med i särklass störst marknad där...
 
Eller så är föregets ägare en poängjunkie, och därav kopplar sitt privata kort till Uber for Business. Men vi är iofs inte ett stort företag, dock blir det ändå ganska många Uberresor.
 

Jakob K

Medlem
OT så tycker jag att så länge man följer de regler som finns avseende skatter, körtider osv så är ju mer konkurrens precis vad "gammeltaxi" behöver. Om konkurrensen dessutom kan minimera avarterna med friåkarna så är ju mycket vunnet.

Jag som inte kan så mycket om Uber - hur gör ni Ubrare som ankommande på ARN? Står Uber och flaxar och fäktar med armarna i en kö dom med?

mvh
 

rvarttinen

Medlem
OT så tycker jag att så länge man följer de regler som finns avseende skatter, körtider osv så är ju mer konkurrens precis vad "gammeltaxi" behöver. Om konkurrensen dessutom kan minimera avarterna med friåkarna så är ju mycket vunnet.

Jag som inte kan så mycket om Uber - hur gör ni Ubrare som ankommande på ARN? Står Uber och flaxar och fäktar med armarna i en kö dom med?

mvh
Brukar ta Arlanda Express och bokar en bil när tåget närmar sig centralen...
 

micsjo

Medlem
Endast effektiva företag kan betala en sådan avgift. Resten slås ut. Marknaden reglerar med andra ord även sådana avgifter, införda för att hantera ett misslyckande.

Inte om det är staten som reglerar avgiften. Staten struntar i det. Staten är inte rationell.

Beklagar OT men kan inte låta bli...
 

Agö

Medlem
Inte om det är staten som reglerar avgiften. Staten struntar i det. Staten är inte rationell.

Beklagar OT men kan inte låta bli...
Staten är aldrig mer än vad vi gör den till. Sedan kan man ju alltid fundera i banor kring att endast effektiva bolag har möjlighet att föra över kostnaderna på kunderna.
 

nota bene

Medlem
UberX och uppåt (i Sverige) gäller förare med taxilegitimation, som följer alla tänkbara lagar. Jag ser inget annat än fördelar och använder gärna tjänsten/tjänsterna! Åker mest UberX då det är mest prisvärt - visst ska man ut på krogen med polarna kan det vara roligare att komma i en S-klass eller liknande.

UberPOP är något helt annat, och en tjänst som idag består av svart verksamhet (inte enbart, men till en tillräckligt stor del), och utan någon rimlig kontroll från Ubers eller myndigheters sida. Jag har använt tjänsten en eller två gånger och aldrig varit missnöjd, men det är inte en tjänst som jag tycker levereras på schyssta villkor och jag förstår mycket väl om 'riktiga' taxiförare har åsikter.
 
Rent generellt så anser jag att denna utveckling som UBER har för med sig är positiv, dom stora taxibolagen har fått skärpa till sig rejält och mer krävs för att det inte ska gå utför mer för dom. Det enda bolaget som fattat detta är Cabonline som faktiskt har en lösning som oftast fungerar. Jag har råkat ut för att den har dubbeldebiterat mig för en resa pga att appen crashade i beställningsfasen. Cabonline hade två beställningar registrerade men bara en sågs i appen. Jag fick tillbaka pengarna fort och det var ingen diskusssion men det var krångligt för man måste få tag på rätt lokal ekonomi avdelning, och det tog en stund att komma fram dit.
Cabonline använder jag på tidiga morgonflighter då jag vill vara säker på att jag verkligen får en taxi, och det har fungerat bra.

UBER använder jag överallt annars i alla andra länder som jag reser till, och det är perfekt. Jag är trött på att bli blåst av idioter som tror att man går på vad som helst och accepterar att ta skit, jag är trött på att sitta i gamla osäkra bilar med bästföredatum under förra seklet, Och jag är mest trött av att taxiförare beter sig som att vi ska vara tacksamma för att dom dyker upp i tid!

UBER pop använder jag ibland i Göteborg med vissa betänkligheter men ser det ändå som en intressant lösning på sikt.
Jag förstår att en del/ många kör detta utan att betala skatt och på heltid vilket inte är okay. Men jag är av den åsikt att det är upp till förarna själva att se till att det blir gjort efter de regler som finns. UBER förser förarna med ett infrasystem att skaffa kunder och fakturera slutkunden och tar betalt för detta. Det kan inte ligga på Uber att se till att förarna betalar sin skatt. Lika lite som Blocket eller Tradera ser till att deras kunder sköter den skattetekniska biten.
Sen att UPER pop är billigare än att åka lokaltrafiken (Göteborgs) gör sitt till då jag för ett par år sen bestämde mig för att bojkotta det av etiska skäl. Förhoppningsvis kan UBER pop sätta press på mer än bara taxinäringen och också lokaltrafiken.

När det kommer till Taxilegitimation har jag lite svårt att förstå funktionen med den då den i min synvinkel inte ger mig någon trygghet längre. Tanken var att man genom en taxilegitimation skulle få taxiförare med lokalkännedom och som hade någon form av etik. Inget av detta finns ju längre.
Det känns lite som att taxilegitimationen har spelat ut sin roll fullständigt i och med att GPS finns i varje telefon.

Att vissa säger att GPS inte är tillräckligt bra har fel då det uppenbarligen funkar för att bygga upp ett mångmiljardföretag med nöjda kunder. Visst det blir fel ibland som med alla system men dom är snabba på att fixa det gentemot kunden.

Min grundregel för att förändring ska vara bra är att det ska vara till nytta i första hand för konsumenten, inte för företagen.Krav från konsumenten är det som driver utvecklingen i en positiv riktning.
 

Dr. Miles

Expert
Att vissa säger att GPS inte är tillräckligt bra har fel då det uppenbarligen funkar för att bygga upp ett mångmiljardföretag med nöjda kunder. Visst det blir fel ibland som med alla system men dom är snabba på att fixa det gentemot kunden.
Off topic svar.

När man vistas i industriområde i Kina med hjälp av Google Maps, skulle jag påstå att det inte fungerar så bra av några anledningar.

1, Google Maps (och andra Googles tjänster) har slutat att fungera i Kina, om man inte använder VPN eller data roaming.

2, Google Maps är inte justerad (alignment) med riktigt GPS värde i Kina. Baidu eller andra kinesiska karttjänster visar dock rätt.
Mainland China maps and satellite images aren't aligned - Google can you fix this please? - Google Groups
What The Map? Why Maps in China Are Offset. « One Joule at a Time

Ett exempel av kartan runt Beijing Capital flygplats.
Screenshot20150817_01.jpg



3, Google Maps och andra karttjänster (inkl. kinesiska) hinner ofta inte uppdatera kartor i nybyggda område.
Om man kan få GPS coordinates istället för adress, kan man lösa problemet en del men ibland kan navigatorn inte hitta vägen då det är mitt i risfältet enligt kartan på GPS...
En av mina kunder har flyttat till ett nytt industriområde för 3 år sedan och kartan är fortfarande inte uppdaterad på Google Maps.
 
Toppen