Rent generellt så anser jag att denna utveckling som UBER har för med sig är positiv, dom stora taxibolagen har fått skärpa till sig rejält och mer krävs för att det inte ska gå utför mer för dom. Det enda bolaget som fattat detta är Cabonline som faktiskt har en lösning som oftast fungerar. Jag har råkat ut för att den har dubbeldebiterat mig för en resa pga att appen crashade i beställningsfasen. Cabonline hade två beställningar registrerade men bara en sågs i appen. Jag fick tillbaka pengarna fort och det var ingen diskusssion men det var krångligt för man måste få tag på rätt lokal ekonomi avdelning, och det tog en stund att komma fram dit.
Cabonline använder jag på tidiga morgonflighter då jag vill vara säker på att jag verkligen får en taxi, och det har fungerat bra.
UBER använder jag överallt annars i alla andra länder som jag reser till, och det är perfekt. Jag är trött på att bli blåst av idioter som tror att man går på vad som helst och accepterar att ta skit, jag är trött på att sitta i gamla osäkra bilar med bästföredatum under förra seklet, Och jag är mest trött av att taxiförare beter sig som att vi ska vara tacksamma för att dom dyker upp i tid!
UBER pop använder jag ibland i Göteborg med vissa betänkligheter men ser det ändå som en intressant lösning på sikt.
Jag förstår att en del/ många kör detta utan att betala skatt och på heltid vilket inte är okay. Men jag är av den åsikt att det är upp till förarna själva att se till att det blir gjort efter de regler som finns. UBER förser förarna med ett infrasystem att skaffa kunder och fakturera slutkunden och tar betalt för detta. Det kan inte ligga på Uber att se till att förarna betalar sin skatt. Lika lite som Blocket eller Tradera ser till att deras kunder sköter den skattetekniska biten.
Sen att UPER pop är billigare än att åka lokaltrafiken (Göteborgs) gör sitt till då jag för ett par år sen bestämde mig för att bojkotta det av etiska skäl. Förhoppningsvis kan UBER pop sätta press på mer än bara taxinäringen och också lokaltrafiken.
När det kommer till Taxilegitimation har jag lite svårt att förstå funktionen med den då den i min synvinkel inte ger mig någon trygghet längre. Tanken var att man genom en taxilegitimation skulle få taxiförare med lokalkännedom och som hade någon form av etik. Inget av detta finns ju längre.
Det känns lite som att taxilegitimationen har spelat ut sin roll fullständigt i och med att GPS finns i varje telefon.
Att vissa säger att GPS inte är tillräckligt bra har fel då det uppenbarligen funkar för att bygga upp ett mångmiljardföretag med nöjda kunder. Visst det blir fel ibland som med alla system men dom är snabba på att fixa det gentemot kunden.
Min grundregel för att förändring ska vara bra är att det ska vara till nytta i första hand för konsumenten, inte för företagen.Krav från konsumenten är det som driver utvecklingen i en positiv riktning.