Senaste nytt

Gruppen "Taxi för bättre villkor" vill stoppa Uber - men har dom rätt?

Agö

Medlem
Du bor inte i Stockholm?
Trafik har en tendens att öka oavsett, dessutom betalar kunderna för att sitta i kö.

Kanske är det det som är meningen, marknaden styr isf också så kan man säga ;)
Det kan ju lösas på andra sätt. Trängselavgifter/skatter där marknaden betalar.
 

rvarttinen

Medlem
Hur får styr man upp så man får poäng på SPG?
Om jag kommer ihåg rätt så kom det erbjudande via Uber som gjorde att jag kunda koppla ihop kontona. Poängen ramlade in på SPG-kontot efter nästa resa... Extra mycket blir det om du åker Uber under tiden du bor på något hotell i Starwood.
Detta även efter check-out och resan ut mot flygplatsen... :) ...så blev det i alla fall för oss nu senast i New Orleans.
 

bnr

Medlem
Fast det är ju ganska många andra saker som enligt den artikeln och andra Uber säger görs. Men i praktiken så rapporteras något helt annat på de träffar som är med möjliga förare.

Har inte hört något specifikt om försäkring. Men utbildningen, betalande av skatt, kontroller osv rapporteras ju att det inte stämmer. Så jag vet inte om man borde lita på att det om försäkring faktiskt gör det...
Vet inte hur det ligger till med övriga punkter, men vet också att det antagligen inte är helt ärligt vad det gäller betalande av skatt.
Svarade dock endast med hänvisning till stycket om försäkring, någonting som Uber ändå kommunicerar att de har på plats.
I pressmeddelandet jag hänvisat till står ingenting om betalande av skatt, kan dock tänka mig att det ligger på den enskilde individens (på samma sätt som ett företag som är anslutet till Uber?) ansvar att betala samtliga tillämpliga skatter.

Hur får styr man upp så man får poäng på SPG?
SPG och Uber samarbete | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 

Crater2

Medlem
Det kan ju lösas på andra sätt. Trängselavgifter/skatter där marknaden betalar.

Då är det inte marknaden längre... Det var mer ordet marknad jag reagerade på.

Det var inte meningen att dra igång en diskussion, jag tycker inte det här forumet är till för det.
Gillar dina reserapporter förövrigt för mycket för det :).
 

ChabbeT

Medlem
Uber är den taxitjänst vi oftast använder. Dottern åkte en S-class som första bil mellan Danderyds sjukhus och hemmet :).

Även pop har blivit ett alternativ när den dynamiska prissättningen är igång. Har dock hört att man inte är försäkrad i pop? Stämmer det?

Till Arlanda blir det alltid taxi Stockholm eftersom Uber inte har barnstolar.
Men om du åker till Warsawa kan du ta uber family de hade barnstol!
 

Agö

Medlem
Då är det inte marknaden längre... Det var mer ordet marknad jag reagerade på.

Det var inte meningen att dra igång en diskussion, jag tycker inte det här forumet är till för det.
Gillar dina reserapporter förövrigt för mycket för det :).
Endast effektiva företag kan betala en sådan avgift. Resten slås ut. Marknaden reglerar med andra ord även sådana avgifter, införda för att hantera ett misslyckande.
 

Jakob K

Medlem
Vi som driver halvstora bolag saknar en vettig faktureringslösning från Uber.

Uber verkar inte vara intresserade av att ta kreditrisken 45 dagar i snitt som en vettig samlingsfaktureringslösning skulle kräva. Det är därför de stora avtalskunderna (banker, försäkringsbolag etc) är kvar hos Taxi Sthlm eller motsvarande aktörer tror jag.

Får de ihop en lösning där man inte behöver ha ett kreditkort kopplat (med tillhörande utläggshantering mm) för företag så kan ett byte vara klart intressant.
 

flybob

Medlem
Vi som driver halvstora bolag saknar en vettig faktureringslösning från Uber.

Uber verkar inte vara intresserade av att ta kreditrisken 45 dagar i snitt som en vettig samlingsfaktureringslösning skulle kräva. Det är därför de stora avtalskunderna (banker, försäkringsbolag etc) är kvar hos Taxi Sthlm eller motsvarande aktörer tror jag.

Får de ihop en lösning där man inte behöver ha ett kreditkort kopplat (med tillhörande utläggshantering mm) för företag så kan ett byte vara klart intressant.

Nu har jag inte använt det själv, men funkar inte detta? Uber for Business

Edit: Läste detta nu:

When you sign up with Uber for Business, you’re asked to provide a credit card. We’ll create a payment profile that your employees can use to request rides from their own Uber accounts; all fares will be charged directly to the company’s card on file on a per-trip basis.

Men om du har bra betalningsvillkor på kortet, så borde det väl funka?
 

Jakob K

Medlem
Nu har jag inte använt det själv, men funkar inte detta? Uber for Business

Nej. Du måste där koppla ett kreditkort (ta kreditrisken själv eller via firmakort) för att det ska funka. Det är alltså ingen "business lösning" utan mest .....ingenting. Stora bolag vill ha riktiga fakturor gärna med kostnadsställen per avd eller osv osv. Annars blir det massvis med jobb för ekonomiavdelningen.
 
Toppen