Senaste nytt

Gruppen "Taxi för bättre villkor" vill stoppa Uber - men har dom rätt?

Jonas C

Medlem
Säker på att du kollade UberX och inte en surgad UberBLACK/UberLUX?
Hade den inställd på Uber X, men priset var detsamma på alla tre, och konstigt nog dök inte Uber Pop upp. Det var ganska få bilar ute, så blev förmodligen surgad till dyrare kategori.
 

Henry

Medlem
Hade den inställd på Uber X, men priset var detsamma på alla tre, och konstigt nog dök inte Uber Pop upp. Det var ganska få bilar ute, så blev förmodligen surgad till dyrare kategori.

Hur länge har du haft Uber? Det tar ett tag innan man får access till Pop.

Själv blev jag "blåst" av Taxikurir för några år sen. Taxichauffören åkte fel tre gånger mellan Slussen och Hammarby sjöstad. Resan blev dubbelt så dyr som den borde ha varit. Jag ville inte betala det högre priset, men taxichauffören började skrika åt mig. Ringde deras växel och fick som svar att jag skulle betala, så löser vi det i efterhand. Efter ett halvår av mailande och ringande med kundservice och med högre chefer på bolaget blev jag till slut lovad pengar. Pengarna såg jag dock inte skymten av och jag orkade inte ta det vidare. När det varit något knussel med Uber så har jag alltid fått svar inom 24h och pengar tillbaka. Jag har därför svårt för att de etablerade bolagen kallar sig seriösa och samtidigt anklagar Uber för att vara oseriösa.

Taxametern skapar ju någon sorts falsk trygghet. Visst, jag kan se vad det kostar, men omöjligt att säga ifall "taxi 13" verkligen är rätt taxa.
 

dino_81

Medlem
Hade den inställd på Uber X, men priset var detsamma på alla tre, och konstigt nog dök inte Uber Pop upp. Det var ganska få bilar ute, så blev förmodligen surgad till dyrare kategori.

Väldigt högt pris för Uber X måste jag säga.

Jag var av uppfattningen av att den dynamiska prissättningen endast verkade inom vald kategori av service? Alltså i ditt fall endast för Uber X då det var få bilar/hög efterfrågan av just Uber X.

Har själv råkat ut för det och då har priset för Uber X varit högre än Uber Black och valet av service är blivit självklart. I detta fall känns det nästan som om det har varor något knas med beräkningen av sträckan i appen.

Har du normalt tillgång till UberPOP, det är ju endast testperiod med inbjudna användare. För mig brukar alltid alla kategorierna finnas med som val men en notifikation kommer upp med texten "inga tillgängliga POP" eller liknande om det inte finns några lediga bilar i vald kategori.
 

HCW

Medlem
Det var rätt kul i artikeln hur de framhöll taxichaufförernas professionalism - taxikortet som en garanti för bra service. What!? Det märks tydligt över åren att det inte längre krävs lokalkännedom. Utöver Uber har jag helt slutat sätta mig i en taxi som det inte står Taxi Stockholm på. Det funkar inte att få frågor som "Vasastan - ligger det i stan?", "Vasastan - ligger det på Söder?", "Var ligger Stureplan". Hoppar jag in i en taxi köper jag en transporttjänst där den som kör ska hitta. Punkt. GPS är ok om priset är markant lägre, men det krävs en erfaren förare för att ta den snabbaste vägen och undvika vägarbeten etc.
 

rvarttinen

Medlem
Använder gärna Uber - fungerar bra och skönt att slippa trassel med betalning när resan är över. Smidigt!
Dessutom ger varje resa numera poäng på SPG ..!..

P.S. För kanske 10+ år sedan fick jag en bil av ett av de större bolagen när jag skulle ta mig fån Universitetet till Arlanda och föraren hittar inte till Arlanda!
 

chazzie

Medlem
Det märks tydligt över åren att det inte längre krävs lokalkännedom

Det är ett rätt intressant problem för mig som inte bor i Stockholm och taxichauffören frågar vart destinationen ligger när man skall på t.ex. en konferens eller till ett kontor någonstans i hufvudstaden... Tyvärr kör vi med förbokad taxi så vi kan inte begagna Uber...
 

flybob

Medlem
Fast det är väl inte riktigt fair att jämföra Uber Black med vanlig taxi? Det är väl snarare UberX som ska jämföras där? Uber Black är ju en premium service med en högre kostnad. Och det är (väl?) inte i första hand den de motsätter sig - även om de slår hejvilt åt alla håll de kan.

Jag gillar också Uber - men en rättvis jämförelse är bättre.


Du får bara en fare estimate. I cabonline får du ett garanterat fastpris.

Du ser i cabonline också var bilen är - även om det är lite hackigare och inte alls lika snyggt. Men grundfunktionen finns.

Däremot ser du inte vem chauffören är.



Håller helt klart med om att uber är mycket bättre "gränssnittsmässigt" för att boka en taxi nu.

Däremot är Uber betydligt sämre på förbokning - eftersom de inte har det.

Och om du gör jämförselsen med cabonline (vilket de ju refererar till), så är det fastpris på resan, så det finns inget för dem att vinna på att dra igång taxametern i förtid. Har aldrig varit med om att de gojrt det.


Det tickar inte extra pris, men nog f-n är det irriterande. Särskilt när de sitter med en GPS och bara inte orkar skriva in adressen.. Ubers app ger dem ju nav "automatiskt".


Till skillnad från Uber där du får betala extra om föraren kör en långsam väg (som du visserligen kan ifrågasätta i efterhand, men du har ändå problemet), så får du fastpris där som räknas ut innan körningen börjar.

Med cabonline har du redan kortet reggat och kliver ur.



Det ser jag som en av de absolut största fördelarna själv - att det funkar likadant när man är ute och åker i andra säder och länder. Ovärderligt.

I övriga punkter håller jag absolut med. Det finns många fördelar med Uber. Men en del av de lokala taxibolagen har faktiskt shape:at upp sig en hel del på sistone i den typen av service.

Personligen är de flesta taxiresor jag tar på "hemmaplan" av typen förbokad, och det funkar inte med Uber. Hade det gjort det, så hade jag antagligen använt dem mer. Jag gillar även att man får fastpris på allt i cabonline, det har tagit bort en stor del av fusket som förarna annars höll på med. Och ett riktigt kvitto i mailen gör ju ekonomiavdelningen mycket gladare :)

Däremot använder jag numera alltid uber om jag ska ha en "taxi på gatan" istället för att i mörker eller dåligt väder försöka klura ut om det är en Taxi Stockholm, en Stockholm Taxi, en Taxi Stockholm Söder, eller vad f-n annat med snarlik logotype och namn de hittat på idag. Där är Uber överlägset bäst.

UberPOP däremot håller jag mig undan från...

Det är riktigt, jämförelsen är lite skev (därav disclaimern). Det stämmer att Black är snäppet dyrare (I Göteborg är det billigare att ta UberBlack till Landvetter är Taxi Göteborg/Kurir), men X fungerar i stort på samma sätt, bortsett från att bilen ibland är en Prius och att jag normal inte får en flaska vatten (det händer). Hos ett vanligt taxibolag kan jag dock inte välja servicenivå, utan det är hit and miss.
Anledningen att jag inte jämförde med Caboline är för att jag inte provat tjänsten.
 
Toppen