Senaste nytt

Gruppen "Taxi för bättre villkor" vill stoppa Uber - men har dom rätt?

mha321

Medlem
- Citat "I Sverige är Uber inget nytt och inte heller något kreativt. Att beställa en taxi utan att behöva ringa en beställningscentral har man kunnat göra ända sedan 90-talet genom tjänsten Cabonline, som dessutom har anslutna taxibolag på över 200 orter i Sverige. Idag kan man boka via deras app som dessutom erbjuder möjligheten att kunna betala via den, istället för att göra det i taxin. Smidigt och enkelt. Likaså i Taxi Kurirs app." Ingen av dessa tjänster når i närheten så långt som Uber gjort i sin anpassning för kunden. Och vanliga taxiföretag har sämre bilar, sämre attityd mot kunden och ger inte samma möjligheter till feedback - man blir aldrig lurad av Uber.
Nog för att cabonline kanske har funnits sedan 90-talet. Men det är bara i något/några år som det t.ex. gått att betala genom appen. Hade inte Uber klivit in i Sverige så är det nog inte en chans att de hade haft de funktioner som de har nu.

Går in på Cabonline och ser att dom har kopierat Uber.com hemsidans utseende?
Fast ärligt talat, så ser ju i princip alla "moderna" webbsidor ut idag. Tyvärr.
- Citat: "Något vi anser liberalerna har missat i sin argumentation är förståelsen med funktionen av en fast taxameter. Taxametern är taxinäringens motsvarighet till åkerinäringens färdskrivare. Här registreras allt och när vi blir kontrollerade av polisen så ska vi kunna skriva ut en rapport med den information de vill ha. Dessutom finns det hårda krav på utformningen av en taxameter, som att den ska klara av nordiska väderförhållanden, klara en viss grad av elektromagnetisk strålning samt att resans pris ska synas tydligt för kunden. En app klarar inte av något av dessa krav."

En app klarar av precis allt detta och är dessutom säkerställd av 3:e part som hanterar betalningen. Hur många gånger har vi inte läst om fusk med färdskrivare?
Taxametrar är certifierade i både hårdvara och mjukvara, och all kod i dem gås igenom vid certifiering. De byggs av tredje part, och certifieras av fjärde part. Så ur den synvinkeln är de definitivt bra. Det är bland annat det som gör taxametrarna svindyra, och väldigt svåra/dyra att uppdatera.

Men å andra sidan, när jag kliver in i en "gammal taxi" (utan att använda appen), så vet ju inte jag om hans taxameter faktiskt är certifierad eller inte. Han kan ju ha slängt ihop en egen trivial display hemma på kammaren.

Att påstå att en app inte skulle kunna göra motsvarande är struntprat. Den kan ju även använda t.ex. enhetens GPS för att hela tiden rapportera in - och gör det i Ubers fall.

Är det någon som vet vad som händer om förarens telefon lägger av mitt under en körning förresten?
 

Voyageur

Medlem
Jag har i princip slutat åka taxi sedan uber uppkom. Jag har bytt haglandet, felåkandet, lurandet samt den ibland otrevliga attityden mot det som faktiskt en txi resa skall vara- ett smart, effektivt, personligt och kanske lite halvlyxigt transport sätt från a-b. Jag har i 30 år suttit och lyssnat på helt vanvettiga taxichaffissar som helt blankt pratat om hur de skiter i sina företag och sina kunder. Och i ärlighetens namn tror jag aldrig att jag inte blivit mer eller mindre blåst som turist i en taxi.

I och med Uber tog detta slut. Jag hyr hellre en bil än åker taxi (åtminstone i Sverige) igen.
 

Johanna

Medlem
Glömde en sak med taxiåkande. Jag vet inte hur många gånger jag har hoppat in i en taxi och där nästan svimmat av odören från chauffören. Funderat på att ringa de stora taxibolagen och säga att dom måste prata med sina förare att dom måste tvätta sig regelbundet, helst duscha dagligen.
 

Agö

Medlem
Nog finns det gott om rötägg som kör för Uber också. Vi blev blåsta på flera sätt senast jag åkte Uber i Houston. Dels svarade en chaufför på call för fem pers medan han körde en vanlig personbil (aldrig OK), dels körde han, garanterat avsiktligt, en betydligt längre väg runt hela flygplatsområdet (bild bifogas). Priset sattes ned till 20 USD med en usel förklaring av Uber Houston. Jag har dock inte fått någon som helst återkoppling på det vansinniga i att åka fem pers på motorväg i en personbil med fyra passagerarplatser.
a5b0836a419c8e2687a5193d93f06c13.jpg
 
Nog finns det gott om rötägg som kör för Uber också. Vi blev blåsta på flera sätt senast jag åkte Uber i Houston. Dels svarade en chaufför på call för fem pers medan han körde en vanlig personbil (aldrig OK), dels körde han, garanterat avsiktligt, en betydligt längre väg runt hela flygplatsområdet (bild bifogas). Priset sattes ned till 20 USD med en usel förklaring av Uber Houston. Jag har dock inte fått någon som helst återkoppling på det vansinniga i att åka fem pers på motorväg i en personbil med fyra passagerarplatser.
a5b0836a419c8e2687a5193d93f06c13.jpg
Hahaha. Min bedste Uber-tur til dato! Hvad siger i @flum, @Booyaah og @xmit?
 
Last edited:
Nog finns det gott om rötägg som kör för Uber också. Vi blev blåsta på flera sätt senast jag åkte Uber i Houston. Dels svarade en chaufför på call för fem pers medan han körde en vanlig personbil (aldrig OK), dels körde han, garanterat avsiktligt, en betydligt längre väg runt hela flygplatsområdet (bild bifogas). Priset sattes ned till 20 USD med en usel förklaring av Uber Houston. Jag har dock inte fått någon som helst återkoppling på det vansinniga i att åka fem pers på motorväg i en personbil med fyra passagerarplatser.
a5b0836a419c8e2687a5193d93f06c13.jpg
Ja i Houston va det kass! Intygas utan detaljer!
 

olo

Medlem
Jag gillar Uber, men hatar Uber pop. I mina ögon är det inget annat än svarttaxi via app. Den här artikeln sammanfattar min åsikt bra

Resum: Uber, vad r ditt problem?

Jag testade Uber första gången i San Francisco för fyra år sedan och har åkt med tjänsten flera gånger även i Stockholm. Och jag gillar verkligen idén om att förändra taxibranschen och skapa innovation inom ett område som sett likadant ut under lång tid. Men måste Uber vara douchebags när de gör det?
Håller helt med! Bra men nytänk. Jag gillar konceptet, men det känns ibland som att det här inte bara handlar om vem som är bäst - utan vem som är minst dålig.

Numera verkar varken lokalkännedom, kompetens att manövrera ett fordon och följa trafikregler samt kunna göra sig förstådd (och förstå) i svenska språket.
Det stora skälet till att jag tar flygbuss/tåg, spårvagn, går eller tar mig fram på annat sätt. Det är helt enkelt för jobbigt att åka taxi när vi inte kan förvrandra, jag får gudia så mycket så att det känns som att den är en turist som kör.

Däremot är Uber betydligt sämre på förbokning - eftersom de inte har det.
Det här är enligt mig den stora nackdelen. Jag vill inte gå upp i ottan för att chansa utan jag vill att bilen är bokad och att han ringer när han nästan är framme.

Men mina kommentarer ovan så funderade jag på att helt sluta åka taxi. Det var helt enkelt för jobbigt. Att inte chauffören hittar stressar istället för att koppla av. Att ständigt behöva kontrollera att rätt avtalskod slås in i taxametern ger inte direkt en god kundrelation Att känna att trafikregler upplevs som något att tillämpa efter behag och att fordonens kvalitet kan kan variera så att jag ibland tvekar på om jag vill åka med började jag överväga att resa på annat sätt. Mycket av detta handlar om taxi i Göteborg och Stockholm. Jag har åkt en hel del landsortstaxi med små "XYZstadens taxi" som har ~10 bilar, och där fungerar det på ett helt annat sätt - även om det är långt ifrån någon idyll. Jag funderade lite till på skillnaden óch förstod varför Uber har en möjlighet att slå.

Efter att några gånger har upplevt att föraren inte kom på morgonen, och att den via appen bokade bilen inte väntade på centralen/Landvetter, så bestämde jag mig för att helt sluta med taxi, men att komplettera med Uber när det går/passar. Sen berättade jag det för en bekant som då tipsade om en liten firma i stan som jag sedan dessa har bokat och åkt med.
Det finns ingen app, ingen växel, inga köer. Jag ringer ett mobilnummer och han noterar när jag vill åka och skickar sedan bekräftelse med vem som hämtar mig på SMS. Bokar jag inte innan så är risken stor att jag inte får en bil, men har jag av mig i tid så löser de det alltid oavsett dag och tid. De är bara 5 st killar som kör och idag känner jag alla vid namn. De har en sund och sjysst inställning. Det är helt enkelt så som det alltid borde vara. Chauffören är trevlig, hittar, hjälpsam, pratar och jag vill - tyst om jag vill, kommer i tid, ringer innan om jag vill det, följer upp flight/tåg-nummer så att de är där när jag kommer. Har jag incheckat bagage säger jag till så kommer de några minuter senare. Därför åker jag nästan inte Uber. Därför åker jag inte med vanlig taxi. För att jag har hittat något jag tycker är bättre. Så om taxibranschen vill rädda sig, så får de allt rycka upp sig själva!
 

erhel

Medlem
Något OT, men en sak som irriterar mig rejält med Cabonline appen är att den reserverar hela beloppet på kortet direkt vid bokning. Jag har råkat ut för att föraren inte dyker upp och då släpper reservationen först ett antal dagar senare.

Ytterligare en fördel med Uber...
 

bnr

Medlem
För mig är det Taxi Stockholm eller Uber som gäller, försöker hålla mig till UberBLACK och UberLUX så gott det går. Finns dock många olika åkerier som är anslutna till Uber, så kvaliteten varierar även när det kommer till UberBLACK och UberLUX.

När Taxi Stockholm är bra så har jag inga som helst problem med att åka traditionell taxi, det enda som är "otympligt" är betalningsprocessen som är automatiserad när man åker Uber.
När Uber är bra så har jag faktiskt inga argument mot tjänsten i sig, endast för. Det är inga som helst fel med att de traditionella bolagen utsätts för mer konkurrens (som dessutom är modern och framåtdrivande). Blir det fel/är man missnöjd så har de (hittills) visat på en riktigt bra hantering av klagomål.

Även om UberPOP är riktigt billigt för kunden så är det inte riktigt schysst ur konkurrenssynpunkt och det är inget krav på att personen som kör ska ha taxilegitimation, det är en privatperson man åker med. Tjänsten marknadsförs som en samåkningstjänst men verkligheten är en helt annan, de flesta som kör UberPOP har det som en inkomstkälla. Dock kan en UberPOP-upplevelse vara riktigt bra också många gånger, som @dino_81 skriver...
Och jag är fullkomligt övertygad att det finns förare av UberPOP som är bra mycket bättre än legitimerade taxichaufförer . Numera verkar varken lokalkännedom, kompetens att manövrera ett fordon och följa trafikregler samt kunna göra sig förstådd (och förstå) i svenska språket.

Ska man ha en debatt för/mot Uber så bör man se till att skilja på UberPOP och resterande Uber-typer, det går nämligen att ha en saklig debatt om UberPOP och huruvida tjänsten bör få finnas kvar eller ej, i mitt tycke så bör den förbjudas om man inte lyckas kontrollera det i den utsträckning som krävs för att man skall kunna garantera att det är en samåkningstjänst.

För övrigt så tycker jag att taximarknaden i Sverige bör regleras och att maxpris bör lagstadgas, det är fullständig idioti att det fortfarande är lagligt med ockerpriser.
 
Toppen