Senaste nytt

Gratis hotellnatt vid lång layover i Addis Ababa med Ethiopian Airlines?

Mr Planning

Medlem
Tack för svaret @Kungsholmen

Bokade idag men utan långa stoppet tack o lov.

Värt att nämna för er som vill boka är att se upp för biljetter med P klass (business), dom ger inga poäng till eurobonus.
Var nära att boka den tills jag upptäckte det.
 

SimonXYZ

Medlem
Gäller hotell även för award-resor och hur är det med gula febern-intyg?
Enligt OMAAT gäller det även vid award-resor. Hade dock varit intressant om någon här på BC har datapunkt om hur det har fungerat i praktiken.
 
Det finns ju ett hotell som tar in gäster både land-side och air-side. Jag antar att Ethiopian använder detta för sina "Revenue C-cabin"-kunder men är inte fullt säker,
https://www.ethiopianskylighthotel....ooms and Suites,and the fully stocked minibar.
Jag skall själv inom ADD med ett 19 timmars stopp om en månad cirka. Det blir lagom att checka in på Skylight air-side för det ändamålet. De tar dock som väntat grovt betalt.
 

E.K

Medlem
För dom som flyger i Business blir det Skylight hotel "Landside" med frukost, lunch och middag.
Ekonomi passagerare får samma fast sämre hotell bara.
Glöm inte att fråga efter hotell voucher när ni checkar in på flygplatsen.
Får ni inte det där så får man det i Transit luckan på Addis efter man landat.

Gula febern: Beror lite vart man ska. Sverige bryr sig inte om att kolla sådant vid ankomst.
Ska man till Thailand så gäller 12 timmars regeln vid transit och det har man med god marginal förbrukat vid transit.

I bifogad länk kan man söka vad som gäller med gula febern för respektive land.

 
Hade en likande transit på 19 timmar i våras på en award-biljett. Jag fick min voucher vid gaten vid transit till Ethiopian från Eva air i Hong Kong. Det är Skylight hotell landside som gäller i de flesta fall. Reser du i business kommer du få äta i en egen restaurang med lite högre standard dina måltider (frukost, lunch och middag), du får en voucher för varje måltid.

Eventuellt bagage kommer vara incheckat hela vägen.

Tänk på att du behöver visa om transit överstiger 12 timmar. Enligt flera rapporter ska det gå att ordna i incheckningen eller vid transitdisken. Jag ordnade mitt visum själv vilket var bra för Eva airs personal vill se det vid incheckning i Taipei. Min rutt var Taipei-Hong Kong-Addis Ababa-Stockholm
 
Hade en likande transit på 19 timmar i våras på en award-biljett. Jag fick min voucher vid gaten vid transit till Ethiopian från Eva air i Hong Kong. Det är Skylight hotell landside som gäller i de flesta fall. Reser du i business kommer du få äta i en egen restaurang med lite högre standard dina måltider (frukost, lunch och middag), du får en voucher för varje måltid.

Eventuellt bagage kommer vara incheckat hela vägen.

Tänk på att du behöver visa om transit överstiger 12 timmar. Enligt flera rapporter ska det gå att ordna i incheckningen eller vid transitdisken. Jag ordnade mitt visum själv vilket var bra för Eva airs personal vill se det vid incheckning i Taipei. Min rutt var Taipei-Hong Kong-Addis Ababa-Stockholm
Lite förvirrande detta. Det verkar som om de har ändrat i regelverket. På så vis tjänar de ju mer $, så logiken är där. Det skall ju gå an att klara sig med att ta in på Air-Side, men om man (numera) har en transit som överstiger 12h, så är man torsk på ett visum oavsett. Särskilt om man inte flyger ut med ET, som jag inte gör. https://www.ethiopiavisatravel.com/transit-visa .Detta med att ta in på Skylight Air-Side verkar har "försvunnit" in i skuggorna. Vad betalade du Furedorikku för ditt visum?
 
Det finns inget renodlat transitvisum så ansökte om ett 30-dagars turistvisum för 82USD.

Det är saftigt men värt att inte riskera nekad omboardstigning. Sen höll både rummet och maten hög kvalitet på Skylight hotell och det ligger bara en 5-10 minuters från flygplatsen med hotellets gratisbuss. Överlag tyckte jag att Etiopien var riktigt bra på marken med fast track både i säkerhetskontrollen och immigrationen för business och om jag minns rätt *G. Lounge är inte fantastisk men det finns ok mat och duschar.
 
Toppen