Senaste nytt

Gratis årsavgift för Amex Platinum?

Bamsefar

Medlem
Bamsefar läser, men förstår inte!

Det var ju illa, att du inte förstår men samtidigt påstår dig veta allt om skadereglering. Men helt klart missar en hel del, just när det gäller skadereglering.

Jag förutsätter att din jämförelse också inkluderar de moment som ingår i hemförsäkring standard och hemförsäkring med resplus (eller liknande koncept där man köper till en mera omfattande resedel), och helst även med drulledelarna med på ett hörn för den extra kostnad en sådan kan ge.

Erfarenheten är att hemförsäkringen är överlägsen när det kommer till just skadereglering vid STÖRRE inträffande i omvärlden. Kortförsäkringarna har en brutal tendens att nyttja "Force majeure" - dvs de flyr så fort de bara kan.

Vad gäller förseningar så täcks det osedvanligt ofta av andra saker, som t.ex. EU's regelverk EU261/2004.

Min poäng, för att vara övertydlig och förklarande, är att en kortförsäkring är i praktiken värd mindre än en hemförsäkring med rätt delmoment. Och DET måste du inkludera i din jämförelse eftersom det i sig är mycket billigare än 6000 sek. AmEx Platinum är en statusprodukt främst, enligt mig (men du håller inte med).

Vad gäller Handelsbanken Platinum, så visst det ingår bara Ett Prioritypass per kort - men jag kan ta ut två platinakort och därmed två prioritypass och fortfarande bara betala 2000 sek - eller kanske enbart 1000 sek. 500 per kortmedlem är ett ganska vanligt pris på Handelsbanken, att döma av tidigare kommentarer, om du är kund på Handelsbanken. Och som di.se skrev, den har en mera heltäckande försäkring. Men då du enbart använder ditt AmEx Platinum så kan du omöjligt veta hur skaderegleringen går till på Handelsbanken Platinum - eller din hemförsäkring, då du enbart använder en av de produkter du promotar - eller hur ?!

Btw halva hyrbilskostnaden är ingen big deal att bli glad för - jag får det varje gång jag checkar ut bilen på SFO när jag skall till SVL - så det är jag inte ett dugg impad av ;-)
 

Alx

Medlem
Jag kan bara hålla med Najk om att man blir mer imponerad av någon som hyr bil i SFO för att resa till Savonlinna i Finland än över att någon får 50% på priset för själva bilhyran. :D
 

Stefan62

Medlem
Det var ju illa, att du inte förstår men samtidigt påstår dig veta allt om skadereglering.

Fler felaktigheter - jag skrev att Bamsefar inte förstår och det visar sig redan i andra meningen.

Det bästa är dock att jag "måste" ingenting!

Lägg ner och bli en medveten resenär istället.
 
Last edited:

Najk

Medlem
Najk: Läs även detta som svar på Ditt tidigare inlägg.

Förmåner:

- Om Du har fru/partner/sambo så får Du ett extra Platinum utan kostnad och har Du andra familje-medlemmar över 18 år så får Du upp till 5 st Amex Gold utan kostnad.

- Som huvudkorts-innehavare får Du ett fritt SAS Amex, dvs det Amex som är kopplat till Eurobonus.

- Generös rese-försäkring. (Inklusive självriskeliminering vid bilhyra.)

- Hyrbilsrabatt på Hertz - rabatten är 15% samt att man slipper teckna extra försäkringar, eftersom de ingår i Platinums reseförsäkring.

- 2 st "Priority Pass" på högsta nivå, som innebär helt fritt och obegränsat inträde till de flygplats-lounger som ingår - för Dig och en gäst. Det finns mer än 600 st PriorityPass-lounger och den enda gång jag saknat en sådan lounge har varit i Oslo.

- Guld-kort, eller motsvarande, på flera hotell-kedjor. T ex Sheraton, Radisson/Carlsson, Scandic etc. (Dessvärre ingår inte Hilton längre.)

- Diverse tidsbundna erbjudanden om rabatter på bland annat C-klass-biljetter, oftast hos BA.

- Inbjudan till olika evenemang - i huvudsak i Stockholm.

- Tillgång till Amex concierge-service. (Har dock aldrig nyttjat servicen.)

- JUST NU: Du får 200 000 membership rewards-poäng vid beviljad ansökan som kan växlas mot t ex en t.o.r. ARN-LHR, (kostar 160 000 poäng så Du får 40 000 poäng över)

- Kortet kan sägas upp närsomhelst och Du får resterande årsavgift återbetald, (dock kommer de att erbjuda Dig någonting för att stanna kvar som medlem).

Efter att ha gjort en noggrann marknadsundersökning och då inkluderat bla VISA Infinite, Handelsbanken Platinum, Eurocard Platinum osv - så kom jag fram till att för mig fanns inget alternativ. Är man två st och nyttjar bl a Priority Pass så är årsavgiften snart intjänad. Lägger man därtill gratis 5-rätters-luncher med vin och även "champagne-event" så är det bonus!

När det gäller min utredning om kort-rese-försäkringar så är det något som pågår fortfarande, men publicering kommer att ske på businessclass.se när allt är klart.

Den försäkring som ingår i Amex Platinum är bland de absolut bästa - visserligen kan man läsa om en mängd synpunkter på Amex-försäkringarna, men man måste skilja på villkor och sedan hur skade-regleringen sker.

Just nu kan jag värva till årsavgiften 4500 SEK för första året - skicka PM.

Jag och min fru har haft Platinum i 4år och jag har inte saknat det en sekund sedan jag sade upp det i höstas.

Jag har testat Concierge servicen, men tyckte inte de levererade.
Resebyrån bokade vår bröllopsresa, och det var OK. Men med den begränsade kunskap jag har samlat på mig nu om flyg och hotell så skulle jag kunna göra det minst lika bra själv.

Priority Pass använde jag flitigt, men det finns betydligt billigare sätt att få.

Kanske reser jag för lite, och slarvar bort för lite bagage, men jag har aldrig upplevt att jag fått värde för de 6000kr.
 

Stefan62

Medlem
Konverteringskursen är: 110 MR = 10 Avios

Även om Du köpt resa med SAS Amex så gäller de bättre försäkringsvillkoren för Platinum om Du är beviljad Amex Platinum innan avresa.

(Observera även att SAS Amex ingår i årsavgiften för Amex Platinum - årsavgiften för SAS Amex återbetalas, men Du måste själv ringa/skriva och begära det.)
 
Last edited:
Toppen