Senaste nytt

Gratis årsavgift för Amex Platinum?

Om det är en brytpunkt när de skickar ut inbjudningar till platinum så lär den gå vid 200k isåfall, eftersom jag fick ett sånt i brevlådan i förra veckan :) Men det var ju ett otroligt fattigt "erbjudande". Det var inte mer än information som jag redan läst på webben. Ingen gratis årsavgift eller nåt sånt. Och jag har ingen som helst lust att lägga 5000 kr om året på ett platinumkort, för sån nytta har jag inte av det - reser inte så jättemycket, och conciergetjänsten låter ju ärligt talat som om den är ganska onödig nu när Internet finns...

Hon tog upp att de ju har vissa kostnader för reseförsäkringar etc för mitt kort, varpå jag passade tillbaks att även utan min årsavgift får de in iaf 6000-7000 kr på rena kortavgifter när jag använder mitt kort. Det var då hon sa att det enda tipset hon hade var att försöka säga upp kortet, men att jag då såklart måste vara beredd att bli av med det också.

Jag tror inte jag kommer lägga mer tid på att tjata på dem om det. Det är ändå bara 1500 kr, inte värt att riva upp halva världen för - men eftersom jag läst att det ska vara möjligt att slippa undan den, så tyckte jag att det var värt ett snabbt försök iaf.
 

Pandion

Medlem
Det finns rätt många här på forumet som har Amex Platinum, men utifrån min egen världsbild så har jag haft kortet i över 5 år och är nöjd överlag.

Reser du i jobbet så har du ändå en reseförsäkring. Det handlar väl mera om du reser också mycket privat vilket jag och min sambo gör. För att börja med får även respektive möjlighet att få ett extrakort, vilket innebär att har man en fru/sambo så får denne även ett likandant platinumkort, med samma förmåner, men där du har betalningsansvaret. Detta innebär att man kan dela på kortet vilket innebär att det plötsligt är 2500 kr per år.

Conciergetjänsten har jag använt lite då och då. Bra om man är i London och kommer på dagen innan att man vill ha teaterbiljetter som är utsålda. Reseförsäkringen är bra, mycket bättre än hemförsäkringen och när det verkligen gäller så är dom rätt generösa. Dessutom ingår självriskeliminering när du hyr bil, vilket man sparar mycket pengar på. Vi som har hus i Spanien hyr bil för säkert 10'-20' kr per år, och jag tjänar in på platinumkortet endast genom att slippa betala självriskreduceringen.

Sedan har man ju gratis inträde på nattklubbar i Stockholm på gästlista, så är man ute i svängen så spar man en slant på att gå på krogen. Utöver detta har man ju också gratis Priority pass, vilket innebär att du får tillträde gratis till många lounger i världen, vilket är rätt bra att ha. Bara tillträde till prioirtypass har jag för mig kostar över 2500 kr. Dessutom så får din fru/sambo också ett prioritypass kort. Utöver detta så kommer inbjudningar till olika typer av gratisevent, som brukar vara rätt trevliga. Resekvällar på Grand Hotel, eller en femrätters middag ombord på en lyxkryssare som ligger i hamn i Stockholm på sommaren... Med mera...

Summa sumarum så tycker jag att när man i slutändan sammanfattar det hela så det värt pengarna tycker jag, men det beror helt på hur ditt resemönster och liv i allmänhet ser ut, och om detta passar dig eller inte.

Inbjudan till Platinum ger inga perks jämfört med att ansöka, enda skillnaden är att det inte ställs några krav på inkomst vid inbjudan, utan man är förkvalificerad. Annars måste du tjäna minst 50 000 kr i månaden för att ens kunna få möjlighet att få ett kort.
 
Ja, jag håller med - det beror helt på hur ens liv ser ut. Jag har tittat på det och det känns inte värt det för mig. Jag får ett fritt extrakort till frugan även med mitt Gold Card, vilket är smidigt och bra (och en av anledningarna att jag har kortet). Visst skulle conciergetjänsten kunna komma till nytta nån enstaka gång om året, men 3500 kr per gång (om jag räknar skillnaden mot Gold Card) är ju inget vettigt. Bättre då att se till att boka in sig på tillräckligt fina hotell att de har conciergetjänst där. Hyr bil gör jag kanske nån gång om året, och självriskeliminering tar jag aldrig eftersom det är en klar minusaffär - men det är klart, hyr man så mycket som du gör är det ju värt mycket att alltid ha det till fastpris.

Nattklubbar sysslar jag inte med, jag är småbarnsförälder, så när jag väl går ut en gång om året somnar jag vid tio och polarna får bädda ner mig i en taxi ;) Och dessutom bor jag i Göteborg. Flygplatslounger kan vara trevliga, men det går oftast bra att betala för access och inte heller där tjänar jag in mina 3500 kr med mina resevanor. Events kan väl vara okay, men jag vet inte... Jag har svart kort på NK och de skickar lite inbjudningar till modevisningar med champagnemingel och sånt ibland, och hittills har jag aldrig gått. Klart, bjuder någon mig och min fru på en femrätters så har vi ju mellanskillnaden betald redan där - men ärligt talat, hur ofta händer det?

Jag har en sammanräknad inkomst över 600k så den biten är inga problem. Och ärligt talat, är de verkligen stenhårda på det? Känns som om kreditkortsföretagen slänger kort på vem som än är villig att ta emot dem. Mindre välbemedlade medlemmar borde på ett sätt vara lönsamma för Amex, eftersom de kommer nyttja mindre av förmånerna och försäkringarna som ingår i den fasta avgiften.

Men jag tackar ändå för din sammanställning av fördelarna :) Skulle tro att jag ansöker om ett Platinum den dag då jag känner att 5000 kr är växelpengar och har tröttnat på guldblänket i plånboken och vill byta det mot nåt flashigare ;)
 

FrontX

Medlem
Är inte avgiften på 5000 ett sätt att hålla "vanliga" Svenssons borta från kortet!?. Jag tror att som med allt annat som det finns mycket av, så förlorar det sin status ju fler och mer det finns.
Jag personligen kan sakna fler exklusiva förmåner. Jag vet inte vad ni andra anser?. Man kan ju tycka att för 5000 så borde det vara sida efter sida med exklusiva förmåner men tyvärr är ju så inte fallet. Likaså "gå förbi kön" klubbarna och annat sånt som är speciellt just för Platinumkunder.
Förut funkade det t.ex att bara gå fram till vakten på en nattklubb i Sthlm medans kön ringlade lång och visa upp sitt kort så gick man förbi kön. Nu funkar inte det längre, även om man inte måste ställa sig sist i kön så kommer man inte in direkt, om man nu inte kontaktat concerige innan kl 16 fredagen innan.

Jag använder mitt främst för bilhyror och flygresor. I övrigt använder jag det sällan. För vardagliga köp finns ett fullt fungerande VISA som kostar mig 25:-/månaden dvs 300/år.
Så om PLatinum är värt 5000? njaa. Du måste nog använda rätt mkt av det som erbjuds för att känna att årsavgiften är väl spenderade pengar.
 

Patrik

Medlem
>Och ärligt talat, är de verkligen stenhårda på det? Känns som om kreditkortsföretagen slänger kort på vem som än är villig att ta emot dem.

Antagligen inte, eftersom de öppnade upp för några år sedan för att ansöka om platinum. Tidigare var det ett "by invitation only" kort. Får erkänna att jag vart smickrad när jag då fick min inbjudan och hade kortet i ett år och bortsett från att jag vid något tillfälle fick tag i biljetter till utsålda evenemang så valde jag att säga upp det p.g.a. den höga årsavgiften.
 
Nej, det är lite väl dyrt. Jag har börjat se mig om efter alternativ nu faktiskt - inte sugen på att betala 5000 kr till för ännu ett år nu i vår. Kan tänka mig att det landar på ett Eurocard Platinum eller Handelsbanken Platinum. På pin tji har jag faktiskt skickat en fråga till min bank vad de kräver för att ge mig ett Visa Infinite och hur mycket ett sånt skulle kosta mig årligen. Jag har flera företag hos dem, vilket brukar innebära rätt mycket särbehandling, så det är inte omöjligt!
 

FrontX

Medlem
Finns väl inget kort som är värt 6000 / år. Framförallt inte Amex Platinum.
Jag fick mer exklusiva erbjudanden som jag faktiskt hade nytta av med Eurocard Platinum än jag fått av Amex.
Det jag främst saknar och som kanske skulle kunna få mig att inte säga upp mitt Amex är fler riktigt bra erbjudanden och riktigt bra rabatter. American Express Selects är ju ett skämt. t.ex Tanka på Preem och få 15öre i rabatt/liter??!! eller så bjuder Scandic på en chokladswiss. Är det det bästa dem kan komma med..
Vad är det annars jag betalar 6000 för varje år?. Det enda jag spontant kommer att tänka på är försäkringen och möjligheten till biljetter och bordsreservationer. Concierge Service? visst men det hade Eurocard också för 1500/år, likaså en bra försäkring.
 

Stefan62

Medlem
Jo, faktiskt - om Du är en medveten resenär så inser Du enkelt att Platinum är värt de 5000/6000 SEK som är lika med årsavgiften - flera gånger om.

Men som vanlig resenär så är det nog inget särskilt!
 

FrontX

Medlem
Jo, faktiskt - om Du är en medveten resenär så inser Du enkelt att Platinum är värt de 5000/6000 SEK som är lika med årsavgiften - flera gånger om.

Men som vanlig resenär så är det nog inget särskilt!


Ja, ska väl ärligt erkänna att jag förmodligen inte använder mitt Amex som jag borde för att få ut hela "upplevelsen" med kortet.
Det kanske är av den anledningen som jag saknar fler rabatter och unika erbjudanden bara för mig som platinumkund. Men hade vart trevligt med en kombination av båda.
 
Toppen