Senaste nytt

Good Morning, Vietnam !

pep

Medlem
Jeg ville nok vælge Danang med de brede boulevarder, strande overalt, SGN og HAN er traffic jam og heat...
Lej en motorcykel og kør på ture derfra, f.eks. Hoi An. Silkair og AirAsia (?) flyver direkte
 

igelkotten

Medlem
Äh. Har hyrt moppe i Vietnam och åkt ut till bl a cu chi tunnels. Inga som helst problem, men man behöver vara på alerten. Rätt kul faktiskt. Känns som ett tv-spel, där allt möjligt kan komma ut på vägen: allt från gångtrafikanter till en tant med en skottkärra med ris till en oxe. :D

EDIT
@Anders Östling vad är din erfarenhet gällande moppe i Vietnam? Hoppas ingen blev skadad eller liknande.
 

pep

Medlem
Dagens värsta råd! Aldrig hyra mc/moped i Vietnam. Aldrig!!!
Nej, du har ret. Man skal i stedet købe - selv for kort tid. Mange køber 1 motorcykel for 2-300 usd, buger den 1 måned og sælger den igen for omtrent det samme. Jeg kører motorcykel herude hver dag (de fleste er de facto kun scootere eller knallerter!). Man skal bare køre LANGSOMT, så går det som en leg :)
 

henrik l

Medlem
Äh. Har hyrt moppe i Vietnam och åkt ut till bl a cu chi tunnels. Inga som helst problem, men man behöver vara på alerten. Rätt kul faktiskt. Känns som ett tv-spel, där allt möjligt kan komma ut på vägen: allt från gångtrafikanter till en tant med en skottkärra med ris till en oxe. :D

EDIT
@Anders Östling vad är din erfarenhet gällande moppe i Vietnam? Hoppas ingen blev skadad eller liknande.

Har kört i både HCMC och Da Nang. Med 10-års erfarenhet av tung MC, samt en hel del städer i södra Italien, bl a Palermo, var det väl ingen större sak att köra i rusningstrafiken i HCMC. Men som igelkotten skriver, man måste vara jäkligt uppmärksam och på alerten.
 
Bra tråd. Jag plus familj funderar på samma sak istället för USA i december. Skall finnas bra och billiga boende vid stranden. @pep skall ha mer info.

För övrigt borde väl tråden ligga under resmål?
Blev inget Vietnam för mig förra året, valde den enkla vägen och tog en månad i Thailand istället. Nu vill barnen ut en längre tid igen, och jag är inte sen att tycka det är en bra idé. Väldigt lösa planer än så länge, men antagligen blir det att vi är iväg april och maj. Om jag har förstått vädret rätt så är Vietnam fortfarande ok i april, men att vi kanske måste dra oss ner mot Bali under maj månad. Har jag förstått vädret rätt? Gällande vad man gör så måste jag läsa igenom alla dessa sidor igen.
 
Två år senare och jag är på väg att ta dig på ordet och åka till Danang. Vi skall spendera två månader i Asien i april och maj. Tanken jag har nu är april i Vietnam, flyga till Danang, och vara där någon vecka, sen tåget ner till HCMC för några dagar. Efter det flodbåt på deltat för att avsluta med Phu Quoc. Bra eller dålig tanke? Har läst att du rekommenderar Hue, gäller det fortfarande? Vi är två vuxna och två barn, 4 och 7. Efter det östkusten i Malaysia, men det är en annan sak.
 
Udmærket. Nord for Danang kommer Hai Van pass bjergmassivet og der kan være betydeligt koldere nordpå. Følg evt. vejrprognoserne
Ja, du tycker det är för varmt i april i Danang, över 30 väl? Å andra sidan, är det mest strand och några dagsutflykter så funkar det kanske?

Är tåget något att ha, eller skall man hellre flyga? Jag gillar tåg, ser ju ett land på ett annat sätt. Men är kanske för jobbigt med 17 timmar?
 
Toppen