Senaste nytt

God morgon från Toulouse!

fly4fun

Medlem
Jag skulle gissa på att flightradar visar fel. 13000m verkar väldigt högt upp tycker jag. @Alf brukar ju påpeka att flightradar inte är en direkt tillförlitlig källa alla gånger.

41000 & 43000 foot är mer eller mindre standard för Dreamliners. Informationen kommer från flygplanets transponder och är inget FR24 hittar på.
 

Jacob

Medlem
Dom är grymma på PR och events. Superproffsiga rakt igenom!

Väldigt fin video. Sammanfattar väldigt väl allt som hände i Toulouse. På videon syns också de tårögda flygvärdinnorna som satt alldeles bredvid mig samt flygplanets tack och adjö-hälsning precis efter start.
 

Jacob

Medlem
Typiskt AY350 tog ett högervarv över stan först. Nu drar vi.

7b1a7b4fc4562b139ee775349f09de20.jpg
Det blev en vacker sightseeingtur över centrala Helsingfors och skärgården istället på 500 meters höjd. Magiskt väder med vacker eftermiddagssol.

IMG_3265.JPG
 

Alf

Medlem
Jag skulle gissa på att flightradar visar fel. 13000m verkar väldigt högt upp tycker jag. @Alf brukar ju påpeka att flightradar inte är en direkt tillförlitlig källa alla gånger.

I det här fallet är säkert helt korrekt. Det är riktigt att höjdangivelsen kommer direkt från transpondern. Det jag har påstått är att Flightradar kan feltolka och förvanska data som den tar emot. Det har jag sett vid flera tillfällen, inte bara när det gäller höjdangivelser.
 

fly4fun

Medlem
I det här fallet är säkert helt korrekt. Det är riktigt att höjdangivelsen kommer direkt från transpondern. Det jag har påstått är att Flightradar kan feltolka och förvanska data som den tar emot. Det har jag sett vid flera tillfällen, inte bara när det gäller höjdangivelser.

Det du har sagt senast är att Flightradar inte är certiferat för trafikledning, vilket är helt korrekt. Däremot slog vi senast fast att du inte har någon koll på vad Flightradar har för datakällor eller hur Flightradar hanterar datat. Det finns absolut ingen som helst anledning för Flightradar eller någon annan att förvanska höjddata eller något annat data som kommer från transpondern. Däremot finns det mängder med flygplan som flyger omkring med trasig transponder, vilket både FAA och Eurocontrol anser vara ett väldigt stort problem.
 

Alf

Medlem
Det du har sagt senast är att Flightradar inte är certiferat för trafikledning, vilket är helt korrekt. Däremot slog vi senast fast att du inte har någon koll på vad Flightradar har för datakällor eller hur Flightradar hanterar datat. Det finns absolut ingen som helst anledning för Flightradar eller någon annan att förvanska höjddata eller något annat data som kommer från transpondern. Däremot finns det mängder med flygplan som flyger omkring med trasig transponder, vilket både FAA och Eurocontrol anser vara ett väldigt stort problem.

Jag tänker inte forsätta denna diskussion med dej eftersom vi har olika åsikter. Mina synpunkter och erfarenheter kommer från alla verifieringar och safetyanalyser jag gjort av motsvarande system. Jag utgår naturligtvis från de data som skickas från flygplanens system och inga andra datakällor.
 
Toppen