Senaste nytt

Glömt passet: Flyga hem från Berlin Tegel

Hachans

Medlem
När jag flög från TXL häromdagen var det ID-kontroll. När jag väl kom till Arlanda stod även passpolisen och väntade.

För övrigt är Schweiz med i Schengen så det är inte mer vanligt förekommande med id-kontroll där än någon annanstans. Nationellt ID-kort gäller även i Schweiz.
 

TP12

Medlem
När jag flög från TXL häromdagen var det ID-kontroll. När jag väl kom till Arlanda stod även passpolisen och väntade.

För övrigt är Schweiz med i Schengen så det är inte mer vanligt förekommande med id-kontroll där än någon annanstans. Nationellt ID-kort gäller även i Schweiz.

Tack - lyckades få tag i en tid för att få nationellt ID till imorgon så borde fungera då :)
 

mha321

Medlem
Det stämmer inte. Du behöver ALLTID kunna bekräfta vilket medborgarskap du har inom Schengen och att du har rätt att vistas i landet du kontrolleras i. Det enda sättet att göra det som svensk är nationellt ID-kort eller pass.
Undantaget Norden dock, vill jag minnas? Alltså för resor inom Norden funkar svenskt körkort eller vanligt ID. Inom Schengen krävs nationellt ID eller pass, och utanför Schengen krävs pass.

Man behöver inte nationellt id/pass för att passera gränsen, så mycket är korrekt. Men för att flyga behöver man i många länder legitimera sig, och för att legitimera dig i dessa länder behöver du nationellt id eller pass. Däremot kan du promenera över gränsen :)

Det är dessutom olika i olika länder huruvida du alltid måste ha legitimation, om du t.ex. blir stoppad av polisen (alltså inte bara när du reser). Finns en sammanställning på https://sv.wikipedia.org/wiki/Legitimationshandling#Länder_i_Europeiska_unionen.
 

Hachans

Medlem
Undantaget Norden dock, vill jag minnas? Alltså för resor inom Norden funkar svenskt körkort eller vanligt ID. Inom Schengen krävs nationellt ID eller pass, och utanför Schengen krävs pass.

Man behöver inte nationellt id/pass för att passera gränsen, så mycket är korrekt. Men för att flyga behöver man i många länder legitimera sig, och för att legitimera dig i dessa länder behöver du nationellt id eller pass. Däremot kan du promenera över gränsen :)

Det är dessutom olika i olika länder huruvida du alltid måste ha legitimation, om du t.ex. blir stoppad av polisen (alltså inte bara när du reser). Finns en sammanställning på https://sv.wikipedia.org/wiki/Legitimationshandling#Länder_i_Europeiska_unionen.

Jag vet inte vem som har skrivit den där wikisidan men det är något av det sämsta jag läst i textväg.

Läs istället fråga 10 här: https://ec.europa.eu/citizensrights/front_end/docs/faq.pdf . Även om du inte måste ha med dig ID-kortet överallt måste du kunna bevisa att du får lov att vistas på platsen du blir stoppad. Även det rent teoretiskt finns andra sätt att göra det på, så är det onekligen mest praktiskt att bara ta med sig ID-handling.

Här står också mer om vad som gäller, The Schengen cooperation - Swedish Migration Agency - även där står det att du måste kunna visa att du har rätt att uppehålla dig på en plats om du blir kontrollerad.
 

SK525

Medlem
Att man helt formellt behöver nationellt ID-kort eller pass för att identifiera sig om man flyger från ett land inom Schengen (som inte är Norden) är ju en sak. Det vore dock intressant att veta om någon här faktiskt har blivit nekad att flyga när man försökt identifiera sig med svenskt körkort? Eller känner någon som blivit det? I synnerhet om man lyckats checka in sig och bara ska identifiera sig vid gate:n misstänker jag att sannolikheten att man skulle bli avvisad är ganska liten. Jag vet att jag själv bara har visat svenskt körkort vid några tillfällen när jag flugit från utomlands till Sverige och det har funkat.
 
Last edited:
Toppen