Senaste nytt

Glömt passet: Flyga hem från Berlin Tegel

NyfikenGrau

Medlem
Det är lite olika för olika länder, men i Tyskland gör dom inte det normalt.


I Sydeuropa har det i princip alltid varit kontroll när jag flugit, konkret Grekland, Italien, Spanien, Portugal, Frankrike.

Vet inte om det gäller något generellt i Tyskland, för @Dr. Miles nämnde att han sett det från Hamburg. Jag har dock aldrig sett ID-koll vid boarding från Berlin-Tegel till Schengen-destinationer. När jag åkt från Schönefeld har det de senaste 5 åren nånting varit till ställen utanför Schengen så det kan jag inte bedöma.
 
Syftet med att resa inom Schengen är ju att kunna resa "Passfritt" - Dock har det hela tiden varit krav på att "Polisen på gatan och Hotellincheckning ska kunna se Nationalitet. Så för de sistnämnda är det således Nationellt ID eller Pass som gäller.
SAS har t.ex. ej haft krav på Nationellt ID el. Pass, inom Schengen. Dock har Flygbolagens förlängda arm = Handlingbolagen som hanterar flertal olika flygbolag, fått för sig att Nationellet ID el pass kan/ska krävas på vissa avgångsflygplatser som t.ex. Paris och Venedig. Andra flygplatser kollar inget.
Stå på dig som resenär och hävda att inom Schengen räcker t.ex. körkort. Det kan vara bra, ifall resenären har en fotokopia på ett giltigt pass, förutom ett giltigt ID-kort, som t.ex. körkort. Kräv att få prata med en Supervisor, vid gaten. Handlingbolagens personal gör bara vad de är tillsagda att göra.

Det låter ju bra, men ändå inte helt säkert. Jag bor 5 minuters promenad från den svenska ambassaden så känns det ändå lockande att pynta för ett provisoriskt pass och slippa oron och stressen.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Hade en snarlik situation för min fru, som är italienska, i våras. På hennes pass och italienska id står det italienska efternamnet som vi konsekvent bokar och som hon även ber sin skolas reseagent boka i. På hennes svenska id har hon det italienska + svenska efternamnet. Minns jag rätt hade resbokaren bokat in henne på en LH-flight till Valencia med enbart det svenska efternamnet. När vi ringde LH någon dag innan om namn byte etc, så skulle inget gå. Väl på Landvetter och även tillbaka från Valencia tyckte de lokala LH-aganterna att det inte var några problem. SÅ det verkar vara lite flytande.
 

Skatten

Ny medlem
Hade skickat in mitt pass till kinesiska ambassaden för att få ett Visum och blev hastigt tvungen att flyga til Tyskland med KLM. Chansade, checkade (som vanligt) in online och hade inget bagage. Inga konstigheter, som förväntat.
 
Hemma nu. Ingen ID-kontroll på Tegel, men noga koll av boardingkort i säkerhetskontrollen. Vågade ändå inte chansa utan skaffade ett provisoriskt pass på ambassaden.
image1-fx.jpg
 
  • Gilla
Reactions: Gus

TP12

Medlem
Liten bump här. Har hastigt och lustigt fått en resa till Berlin den 1/9 - 3/9. Problemet är att jag har lämnat in mitt pass pga. sökt ryskt visum och får inte tillbaka passet förrän den 6/9.

Resplanen jag har fått föreslagen är CPH - FRA - TXL med Lufthansa ut och TXL - ZRH -CPH med Swiss hem. Är mest orolig över hemresan då det är mellanlandning utanför EU. Förstår att garantier ej kan ges men någon som har erfarenhet av kontroll av pass från ZRH (vågar chansa på TXL)? Hade planer på att skaffa ett nationellt ID lite snabbt men det lär ju ej hjälpa om det blir kontroll utanför EU.
 
Toppen