Giver du drikkepenge ("dricks") i loungen?

Diskussion i 'Lounger' startad av Christian R, 9 April 2015.

1. Monkey_Class

Monkey_Class Guest

Precis! Det är så enkelt det hela och ändå blir man förvånad varje gång man reser att det skall vara så svårt att förstå för de flesta. Felet de flesta gör är att de sätter respektera = acceptera, men så är det ju inte.
    T.ex jag accepterar inte att de har dödsstraff i Saudi men jag respekterar det när jag är där.

Jag tipsar alltid i US när någon ger service.

Tips till nybörjare till US. Lägg på 20% på spendingbudget innan så slipper Ni sitta och åjja Er på plats :)

Jompa, MartinH och agehall gillar detta.
  2. henrik l

henrik l Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har varit ett otal antal gånger i Cathay's first lounge i Hong Kong och har nog aldrig sett några pengar i omlopp, men det är som sagt var syd-ostasien.

3. Foffer

Foffer Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vid lounger i US så blir det ofta en eller ett par dollar om det är en bemannad bar annars aldrig

4. joemume

joemume Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Ja, Sydostasien är något helt annat. Men som sagt, man får anpassa sig. Och i USA gäller dricks, hela deras lönesystem bygger på denna detalj. Tycker att man skall respektera den lokala seden oberoende var i världen man är.

5. Nilss1

Nilss1 Ny medlem

Land:
    Norge Norge
    Er det noen her som bruker å tipse på lounger rundt omkring? Jeg reiser en del i USA, og der ser man ofte amerikanere som tipser for complimentary drikke ved baren. I Europa virker ikke dette like vanlig. Er det noen som gir litt ekstra etter for eksempel spa i Bangkok eller ved matservering i loungene?

6. Jonas C

Jonas C Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Dricks är ett oskick som inte bör uppmuntras.

Bridgeman, henrik l, tågnörd och 4 andra gillar detta.
  7. taxvalp

taxvalp Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Dricks har sina avigsidor men också fördelar (för kunden) ibland. Hur gör du om/när du reser i USA?

8. JohanA

JohanA Medlem

Jag dricksar aldrig i lounge någon gång, men på restaurang i USA ger jag givetvis dricks 15-20% om jag är nöjd.

9. ulagun

ulagun Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Har noterat att alltfler restauranger i NY och nu senast i Sa Monica lägger 18% på notan med kommentar att om man inte vill lämna så mycket får man kontakta servitrisen.
    Vem utsätter sig för detta?
    Likaså andra ställen har "förslag" på dricks på notan med kommentar som T.ex
    10% poor
    15 % Ok
    20% great
    Ogillar verkligen dricksandet men som många av er säger bara ta seden dit man kommer.

10. JohanA

JohanA Medlem

Blanda inte ihop service charge med dricks. Beroende på formulering måste man vara vaksam.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!