Giver du drikkepenge ("dricks") i loungen?

Diskussion i 'Lounger' startad av Christian R, 9 April 2015.

1. Erik på vift

Erik på vift Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag ger dricks när det är personlig servering i loungen, t ex Pre flight dinner in Concorde lounge, Man får en trevlig personlig service, varför skall man inte ge dricks till detta. I varje fall i USA så skulle jag säga att hälften ger dricks i Concorde vid bords servering,

Erik

2. Bibinski

Bibinski Medlem

Jag tror snittlönen ligger på knappt 4.000 Zl , vilket motsvarar drygt 8.000 SEK. Det är inte alls orimligt att dricks på 500 zl till en servitris som förmodligen tjänar precis norr om 2000 zl / månad (om ens det) kan vara stötande, men som du säger så är personer nog mer glad över pengarna än vad den tycker man är dryg, då det mesta inte är speciellt billigt i Polen i förhållande till lönerna.

Palazzi gillar detta.
  3. Bryant

Bryant Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Jag är ju som sagt ingen stor dricksare. Men att dricksa i en lounge skulle jag absolut inte göra.

Btw, så dricksar jag inte flygvärdinnor heller oavsett bolag ;).

SAS404 gillar detta.
  4. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    I lounger i USA är det ju rätt vanligt att man dricksar bartendern när man tar sig en drink. 1-2 dollar/drink är väl helt normalt där.

5. Glenn E

Glenn E Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Sitter just nu på United Club Loungen vid gate 120 på Newark.
    Dricksade just 2 dollar efter att ha läst denna tråd.
    Bartendern blev inte förvånad iallafall.:)

Det har ju i och för sig hänt tidigare men jag tycker alltid det är svårt att veta var man ska lägga nivån.
    Fast iallafall i San Francisco har den förväntade dricks nivån på en restaurang gått upp på senare tid.
    Den ligger nu på 20%.

6. joemume

joemume Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Precis!! Grundläggande amerikansk affärslogik.

7. joemume

joemume Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Bra @Senator ! Exakt så!!!

Adam Nordén och Mr Carter gillar detta.
  8. MBA

MBA Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    När jag beställer en drink i en bemannad bar i USA lägger jag alltid en dollar i dricks per drink. Det är kutym och det spelar väl ingen roll om det är i en lounge eller en annan bar?

9. JonW

JonW Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Vi hade ju samma diskussion i Sverige på -80-talet då 12% serveringstillägg tillämpades, som gick till servisen. Det ansågs otidsenligt, och hamnade istället inbakat i priset med höjda löner istället. Varpå de flesta började lämna minst 10 % dricks i alla fall...
    Hur otidsenligt dricksande än är, så är faktiskt trenden att det sprider sig. Asiaterna, som historiskt sett det som vanärande med allmosor, har snabbt lärt sig vilken fin inkomstkälla det är, och är idag ofta t o m påstridiga när det gäller turister.
    Även i t ex Australien, där det aldrig varit tradition har det nu blivit norm.

10. Kimmen00

Kimmen00 Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Enda loungen jag dricksat i är de olika United club-loungerna där jag ngn gång lagt en dollar o deras tip jar. Sådana står uppställda vid bardisken både i sfo o lax.

Annars gällande dricks så som frekvent usa-resenär är jag ganska van vid det i usa. Det är helt enkelt inbyggt i hela samhället. Därmot så gillar jag inte hur procenten har krupit uppåt. För en 15 år sen var det alltid typ 10%..sen 12%, för några år sen blev standard 15% och nu för ngt år sen blir 18% vanligare o vanligare. Jag ger runt 10% rakt över.. Beroende på service o så. På barer o liknande kan det vara bra att ge en dollar eller 2 vid drinkbeställning vilket borgar för snabb service.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!