Senaste nytt

Gissa vilken resebyrå som vinner resebyråtestet?

peri

Ny medlem
En fråga som jag ställer mig;
Hur har ni tänkt när sådana specialister som ni själva gjort testet? Vad är era kriterier för en BRA bokningssite

Ni vill gärna läsa reglerna för flygbiljetterna,.... det finns inte många "normala" resenärer som vill läsa dem .. så som de är utformade idag...
Och de har siterna ni testar är ju till för konsumenter, "normala resenärer", som ska lockas till att resa.
De är inte framtagna för affärsresenärer, framför allt inte för medmvetna, kräsna resenärer som jag inser att alla här är.
Söka på "allianser"..?? Greta villl inte åka på en resa där KD är med.......!

Eller har ni blandat öppna och avtalsbundna siter i testet? Jag har inte kollat, men i så fall har ni blandat äpplen o päron.
Som sagt, flera frågor....
 

henrik l

Medlem
Henrik I,
Misstänker att din arbetsgivare har valt en av två olika Onlinesystem som VIA Travel har, dvs den enklare.

Att som resenär i tjänst lägga ner stor tid på att själv söka sina resor ger anledning till en hel del frågor.
Om vi nu pratar om alla de trevliga resor som kan kan finna på den här siten......! För enklare resor A-B är systemen utmärkta.

En arbetsgivare ska absolut lägga in en policy som gör att man inte kan sitta på arbetstid och planera semestern....
Annarts lovar jag att vilken resebyrå som helst blir billigare att ringa.

Och även ett bokningssystem kostar en del slantar att hålla igång. Så resebyrån tar ett arvode även på självbokningsssystem.
Alla bokningssystem som är öppna för alla döljer sina avgifter i priset.

Uppsalagänget var mest kreativa med att kalla sin avgift för en "första debitering för att garantera biljetten", sen kom det större beloppet direkt från flygbolaget.

Din uppfattning om ett bokningsarvode är lite märklig tycker jag. Gör du inget på dagarna som det är värt att ta betalt för?

Nej, jag jobbar inte på VIA men jag äger en mindre resebyrå som är VIA Partner, och jag har varit inblandad i bokningssystem en del... och yes vi lever på bokningsarvoden....... och vi har massor av kunder som gillar bokningsarvoden... varje dag....

Håller med om det du säger och jag har absolut inget emot arvodena och ringer man Via är dom också väldigt bra att ha att göra med. Kommer igen lite senare i afton med lite mer utvecklade synpunkter i ämnet websida och resepolicy + ett "special case" som gäller Cathay Pacific där man inte verkar kunna komma åt vissa billiga priser via ordinarie bokningssystem.
 

Jacob

Medlem
En fråga som jag ställer mig;
Hur har ni tänkt när sådana specialister som ni själva gjort testet? Vad är era kriterier för en BRA bokningssite
Mina kollegor som gjort testet får nog ge ett mer utförligt svar på dina frågor.

Men kom ihåg att BusinessClass.se är en sida som inriktar sig på vad vi kallar "medvetna resenärer". Det innebär inte att man behöver vara affärsresenär, att man behöver flyga framför skynket, att man nödvändigtvis måste flyga frekvent, eller att man behöver ha guldkort på flygbolagen. Men det innebär att man är intresserad av att göra ett aktivt val när man ska resa, och inte bara titta blint på priset. Antingen gör man det redan idag, eller så vill man lära sig att göra det.
Potentialen för denna målgrupp är stor, betydligt större än man kanske tror. Det är lätt att titta på statistiken över svenskarnas resvanor, och inte minst responsen på denna site.

En stor del av detta blir ofrånkomligen kopplat till lojalitet och bonusprogram och då blir också möjligheten att kunna söka på allians relevant, eller att man vill flyga något vi testat och bedömt på sidan.

Men visst, vad som är en bra bokningssite och vilka kriterier som bör användas är förstås subjektivt.
 

henrik l

Medlem
Henrik I,
Misstänker att din arbetsgivare har valt en av två olika Onlinesystem som VIA Travel har, dvs den enklare.

Att som resenär i tjänst lägga ner stor tid på att själv söka sina resor ger anledning till en hel del frågor.
Om vi nu pratar om alla de trevliga resor som kan kan finna på den här siten......! För enklare resor A-B är systemen utmärkta.

En arbetsgivare ska absolut lägga in en policy som gör att man inte kan sitta på arbetstid och planera semestern....
Annarts lovar jag att vilken resebyrå som helst blir billigare att ringa.

Och även ett bokningssystem kostar en del slantar att hålla igång. Så resebyrån tar ett arvode även på självbokningsssystem.
Alla bokningssystem som är öppna för alla döljer sina avgifter i priset.

Uppsalagänget var mest kreativa med att kalla sin avgift för en "första debitering för att garantera biljetten", sen kom det större beloppet direkt från flygbolaget.

Din uppfattning om ett bokningsarvode är lite märklig tycker jag. Gör du inget på dagarna som det är värt att ta betalt för?

Nej, jag jobbar inte på VIA men jag äger en mindre resebyrå som är VIA Partner, och jag har varit inblandad i bokningssystem en del... och yes vi lever på bokningsarvoden....... och vi har massor av kunder som gillar bokningsarvoden... varje dag....

Hej igen Peri! Kul att vi har en från resebyråbranschen som är med i diskussionen. Jag ska beta av dina synpunkter.

Det handlar inte om semesterresor utan om jobbrelaterade resor, där vi alltid vid utrikes resor måste lämna in en prel. resebudget (jobbar inom högskolevärlden). Är jag hyfsat van användare av bokningssiter plockar jag fram kostnaden för resan lika snabbt som resebyrån och slipper få som första förslag en resa med QR med 6 timmars väntan i DOH om jag inte har preciserat mig:) Vet jag exakt vad jag vill ha och ska ringa byrån måste jag ändå plocka fram den infon först. Är jag ovan reseköpare, ring byrån direkt. Sen finns förstås gränsfall om jag vill ha reda på tillgänglighet etc.

Självklart är jag beredd att direkt eller indirekt betala en slant för ett bra söksystem.

Nu till den springande punkten resebyråns webgränssnitt, Inget annat. Jag gjorde ett test med en A-B resa GOT-LHR 2-6/4 2012. Satte 06.00 som avresetid, ville se vad som finns på morgon och förmiddag. Hemresa satte jag till 16.00

Untitled.jpg

Eftersom systemet verkar vara känsligt för hur man anger tiderna, kommer inte BA's flight 15.45, men ändrar man på tiderna lite så kommer den med och är billigast. Det som är irriterande i sammanhanget är jag kan inte söka på det jag vill ha, t ex flygbolag, för att snabbt få en uppgift till resebudgeten som ska lämnas in. Så för att få en snabb överblick över resor A till B så känns presentationen av resultatet lite svåröverskådlig. Sen finns det ju en hel del info som många här på siten gillar:D

Jag tar mig friheten att jämföra hur resultaten från samma sökning presenteras på Opodo (har inte sökt på bolag)

Untitled 2.jpg

Märk att VIA har det billigaste priset:) Och återigen, vad jag vill understryka är det handlar bara om designen på webgränssnittet när resultatet presenteras och där är jag beredd att lämna ett bidrag i samband med bokningen.

Över till ett annat ämne som har diskuterats här och där jag tror att resebyråbranschen skulle kunna vara med och påverka: resepolicies och business kontra economy. Som jag framfört tidigare tror jag det är helt ok på många ställen att vara slö med bokningen och betala 10 000 kr för economy, men det skulle ta hus h-e om priset var 11 000 kr och det står business på biljetten. Som vi sett i olika trådar här kommer med jämna mellanrum tips på billiga businessbiljetter. Här tror jag resebyråbranschen kan ha en pedagogisk uppgift att förklara att skillnaden behöver inte vara så stor ibland och antagligen kommer resenärens tid att utnyttjas betydligt effektivare, så vida man inte jobbar i högskolevärlden där vår tid ofta betraktas som gratis:(

Till sist det finns specialfall då inte ens resebyrån här hemma kan hitta de bästa priserna. Reste ARN-LHR-HKG-KUL för tre år sedan i world traveler + med BA. Priset till HK var ok, men en förlängning till KUL hade ökat priset med 5-6000 kr. Hittade en biljett med Cathay på deras site för 1500 kr t&r. Talade om det för byrån som var snälla och bokade den åt mig via Cathay's hemsida. Och ja, jag hade garderat mig mot eventuella förseningar osv:D
 
Last edited:

tourist

Medlem
OT i relation till trådens titel, men

Men kom ihåg att BusinessClass.se är en sida som inriktar sig på vad vi kallar "medvetna resenärer". Det innebär inte att man behöver vara affärsresenär, att man behöver flyga framför skynket, att man nödvändigtvis måste flyga frekvent, eller att man behöver ha guldkort på flygbolagen. Men det innebär att man är intresserad av att göra ett aktivt val när man ska resa, och inte bara titta blint på priset. Antingen gör man det redan idag, eller så vill man lära sig att göra det.

Det är just precis detta som på kort tid har gjort BC till ett av mina mest använda bokmärken. Nästan allt på sajten är intressant eller roligt, det är alltid en positiv och uppmuntrande ton, och när jag inte lär mig något nytt så är det istället jag som kan bidra med någonting till andra som är genuint intresserade av vad jag kan.

:)
 

Gnopps

Medlem
En fråga som jag ställer mig;
Hur har ni tänkt när sådana specialister som ni själva gjort testet? Vad är era kriterier för en BRA bokningssite

Ni vill gärna läsa reglerna för flygbiljetterna,.... det finns inte många "normala" resenärer som vill läsa dem .. så som de är utformade idag...
Och de har siterna ni testar är ju till för konsumenter, "normala resenärer", som ska lockas till att resa.
De är inte framtagna för affärsresenärer, framför allt inte för medmvetna, kräsna resenärer som jag inser att alla här är.
Söka på "allianser"..?? Greta villl inte åka på en resa där KD är med.......!

Eller har ni blandat öppna och avtalsbundna siter i testet? Jag har inte kollat, men i så fall har ni blandat äpplen o päron.
Som sagt, flera frågor....
Tack för synpunkterna Peri. Det är mycket möjligt att vi än inte förklarat våra kriterier tillräckligt, har du läst vår introduktion till testet? Där skriver vi lite om kriterierna. Efter att alla tester är publicerade följer vår avslutande artikel med sammanfattning och exakta resultat för alla resebyråer. Där står även exakt hur vi har värderat exempelvis bokningsregler gentemot andra upplysningar. Jag hoppas du återkommer om det är något vi inte förklarar.

Vad som är viktigt hos en resebyrå är precis som Jacob skriver mycket subjektivt. Vi kan tyvärr omöjligen företräda alla utan företräder istället det vi tror den här sidans besökare önskar, med utgångspunkt i oss själva. Vi tar mycket tacksamt emot fler önskemål vad våra läsare tycker är viktigt och kommer inför nästa års test försöka undersöka detta.

Sidorna vi testar är definitivt sådana som är öppna för alla, dvs. privatresenärer utan avtal. Det är bra att du tar upp dessa frågor, vi får vara nogranna att förtydliga detta både i vår sammanfattning och i framtida test.

När vår sammanfattning är publicerad får du gärna återkomma med frågor och berätta hur vi i framtiden kan göra testet bättre!

Till sist det finns specialfall då inte ens resebyrån här hemma kan hitta de bästa priserna. Reste ARN-LHR-HKG-KUL för tre år sedan i world traveler + med BA. Priset till HK var ok, men en förlängning till KUL hade ökat priset med 5-6000 kr. Hittade en biljett med Cathay på deras site för 1500 kr t&r. Talade om det för byrån som var snälla och bokade den åt mig via Cathay's hemsida. Och ja, jag hade garderat mig mot eventuella förseningar osv:D
Många priser med start i Asien kräver att biljetten också köps i Asien, ibland visas inte ens priserna för resebyråer utanför Asien. Till europeiska resenärer sålde alltså Cathay endast dyra biljetter på sträckan HKG-KUL. För att få tillgång till de lägre priserna måste resebyrån antingen ha ett asiatiskt kontor eller så får de köpa biljetten på hemsidan. Hur pass långt en resebyrå går för att hitta/köpa dessa lokala priser beror väl på avtalet? Med ett standardavtal tycker jag inte det kan förväntas att resebyrån ska jämföra med hemsidor, även om det är uppenbara fall som det här. Förstås kan det också bero på bristande kunskap eller lathet från reserådgivarens sida, bra att biljetten blev köpt till sist.

Tack i övrigt för insynen! Det här kan nog bli en längre debatt - hur en affärsresebyrå bäst fungerar.
 

Marcus01

Medlem
Kanske läge att starta en tråd om just affärsresebyråers bra och dåliga sidor, kanske även en om resepolicies? Jag jobbar precis som peri på en affärsresebyrå och kanske kan vara behjälplig med vissa frågetecken. Det man ska komma ihåg är att avtalet ska ses ur minst två perspektiv, användarens och avtalsbeställarens, behoven kan se extremt olika ut....
 

henrik l

Medlem
Det man ska komma ihåg är att avtalet ska ses ur minst två perspektiv, användarens och avtalsbeställarens, behoven kan se extremt olika ut....

Där tror jag att du slår huvudet på spiken. Jag har en känsla av att detta är två grupper som inte kommunicerar speciellt mycket med varandra, så man har sällan en aning om varför saker sker.
 
Toppen