Senaste nytt

Giltighetstid för Senator status i Miles & More?

henrik l

Medlem
OT, men ändå OT-fråga:) När jag försökt tyda villkoren för FT-statsusen, så verkar samma gälla? Jag kvalar under 2014, FT gäller till feb 2017? Anledningen till att ev siktar på detta är att hålla liv i milsen ett tag och komma åt en F med LX:D
 

pep

Medlem
I qualified for FT in 2 subsequent calendar years and they gave me 2 years status for each of the two qualifying years. I then (unexpectedly) re-qualified for FT for the 3rd year in a row, they did not give me the 2 years for the 3rd time (said I had to wait another year then). In conclusion you can only get max. 3-4 years upfront. And, rightly to February the following year (after expiry)
 

A380*G

Medlem
I qualified for FT in 2 subsequent calendar years and they gave me 2 years status for each of the two qualifying years. I then (unexpectedly) re-qualified for FT for the 3rd year in a row, they did not give me the 2 years for the 3rd time (said I had to wait another year then). In conclusion you can only get max. 3-4 years upfront. And, rightly to February the following year (after expiry)

Yes, it is possible to qualify in two subsequent years in a row. E.g. you qualify 2013 for status validation to Feb 2016. Then you requalify 2014 to extend your status to Feb 2018. Next possible requalification period is either 2016 or 2017. If you requalify in any of these two years you will extend status until Feb 2020.

You cannot qualify 10 years in a row to accumulate 20 years of status! ;)
 

pep

Medlem
Ja, det var præcis det som jeg forsøgte at udtrykke, da jeg har oplevet det selv. Udmærket system M&M !
 

henrik l

Medlem
Först vill jag ge lite beröm att vi har en tråd där vi kan reda ut vad som gäller för senator och FT-status. En fundering, främst kopplat till FT, vilka krav finns på att man ska ha ett visst antal leg, eller miles med LH-group för FT? Har inte lyckats hitta info om detta.

Sedan antar jag även att en bokningsklass som ger 200% award-miles, även ger 200% status-mlies?!

Mitt konkreta case, jag drar in 35 000 status-miles med Egypt Air, Thai och SQ, funkar det för att kvalificera sig för FT?
 
Last edited:

Magino

Medlem
Hmm, dålig timing för mig med dealen som börjat fundera på FT hos M&M . Men kollade t ex CPH-BKK och CPH-CAN, runt 2000 USD. Har jag tolkat det hela rätt så erbjuder MS ett fast track om man vill ha lite status hos LH-group. Biljetterna var i J-klass som ska ge 200% till M&M. Gäller detta även stausmil, ni som har koll på LH?

Du tjänar in status miles på EgyptAir

Miles & More - EgyptAir: Earn miles when you fly
You qualify for:
  • award miles
  • status miles
 

Magino

Medlem
Först vill jag ge lite beröm att vi har en tråd där vi kan reda ut vad som gäller för senator och FT-status. En fundering, främst kopplat till FT, vilka krav finns på att man ska ha ett visst antal leg, eller miles med LH-group för FT? Har inte lyckats hitta info om detta.

Sedan antar jag även att en bokningsklass som ger 200% award-miles, även ger 200% status-mlies?!

Mitt konkreta case, jag drar in 35 000 status-miles med Egypt Air, Thai och SQ, funkar det för att kvalificera sig för FT?

Själv blir jag alltid lite förvirrad när någon förkortar Frequent Traveller till FT och inte FTL. FT för mig är ett annat forum i cybervärlden. Men för att uppnå FTL, eller SEN för den delen, så behöver man inte sätta en enda fot på Lufthansas eller LH-group flygningar. På den sista frågan så finns det bolag som ger award miles men inte status miles. Exempel på dessa är Air Astana, Air India, Condor med fler. Däremot ger EgyptAir, Thai och Singapore både award miles och status miles.
 

henrik l

Medlem
Jag sopade in dryga 8 k award miles med AI i somar och det tillsammans med Club Carlson's devalvering när man för över poäng till miles fick mig att fundera på FTL (Tack for korrigeringen Mangino). Som jag ser det är FTL inte så uselt om syftet är att man vill hålla liv i sina M&M-miles och målet är att ta ut en resa i F med LX/LH, samtidigt som bolag som Egypt Air och Thai har biljetter till bra priser som ger 200%. Står man ut med ett torrlagt flyg vart annat år mellan t ex CPH-BKK/CAN för att lägga grunden till FTL kan det ju vara värt uppoffringen:) Jag sökte lite och ser att man kan flyga CPH-CAI-BKK för under 2000 USD i C och man bör dra in ca 24 000 status-miles till M&M, vilket ger en bra grundplåt för FTL.

Det är förresten ingen som har testat "bring your own" vid flyg med Egypt Air ex-CPH:D Ex-CAI misstänker jag blir svårare:rolleyes:
 
Toppen