Senaste nytt

Germanwings blir Eurowings - på korta o långa flygningar

Dr. Miles

Expert
Sedan finns det ju andra kopplingar med Tyskland, som inte är så smickrande. I t.e.x USA o Storbritannien vet jag att många tyskar fortfarande känner sig ifrågasatta, inte minst av en äldre generation. Vissa är dock inte mer hårdragna än att de flyger med ett fungerande Lufthansa, men det är utmanande att ha ett tyskt namn (på ett engelskt språk) redan i logotypen.
OT

På mitt jobb här i Tyskland tål mina kollegor ganska bra med krigsskämt som jag drar då och då men de skäms lite om Berlins nya flygplatsen som skulle ha varit klar två år sedan.
Det kanske beror på att jag är en japan (Japan tillhörde Axelmakterna under andra världskriget) men det är lite intressant reaktion.
 

Palazzi

Medlem
OT

På mitt jobb här i Tyskland tål mina kollegor ganska bra med krigsskämt som jag drar då och då men de skäms lite om Berlins nya flygplatsen som skulle ha varit klar två år sedan.
Det kanske beror på att jag är en japan (Japan tillhörde Axelmakterna under andra världskriget) men det är lite intressant reaktion.

Tror jag med - tyskarna har blivit ganska ödmjuka efter de fel man begick. Det är värre hos de länder man intog... Min norska mormor är t.e.x. alltid negativ till tyskar.

Som tur är man ju också från axelmaktens Italien, intagna Norge o neutrala Sverige :p
 

MarcusC

Medlem
Satsningen på A320 enbart känns ju som ex vis Linjerna ut från Dusseldorf och Hamburg med flera frekvenser om dagen kommer ändras. Ex vis GOT-DUS / ARN-HAM med flera lär knappast kunna fylla A320? Så frågan är då om man reducerar linjenätet eller vad man har för planer.?
 

sweflyer

Medlem
Tror jag med - tyskarna har blivit ganska ödmjuka efter de fel man begick. Det är värre hos de länder man intog... Min norska mormor är t.e.x. alltid negativ till tyskar.

Som tur är man ju också från axelmaktens Italien, intagna Norge o neutrala Sverige :p
Nu kommer vi lite OT, men delar bilden helt och hållet. Min mamma är född vid norska gränsen vid krigsslutet och vill inte så gärna ha med tyskar att göra eller prata tyska (trots relativt goda språkkunskaper). Min pappa är född vid samma tid, men är från ostkusten. Han pratar gärna tyska, och ser tyskar som flitiga, punktliga och arbetsamma.
För att komma tillbaka till ämnet ser jag personligen tyskheten som en fördel med flyg (punktlighet, korrekthet, man vet vad man får etc), men får väl inse att jag säkert är lite i minoritet i den frågan och att det kanske trots allt är bra att skrota German-prefixet om man vill skala upp det till fler länder.
 

flugplan

Medlem
Satsningen på A320 enbart känns ju som ex vis Linjerna ut från Dusseldorf och Hamburg med flera frekvenser om dagen kommer ändras. Ex vis GOT-DUS / ARN-HAM med flera lär knappast kunna fylla A320? Så frågan är då om man reducerar linjenätet eller vad man har för planer.?

Det är 100 % säkert att DUS-GOT läggs ner, hälsar Murphy*.


* Jag flyttar snart till Göteborg och behöver då ta mig till DUS flera gånger i månaden.
 

Dr. Miles

Expert
Varje gång jag ser Eurowings ny målning på stjärten, tycker jag att det liknar American Airlines ny målning.

IMG_20150508_202311.jpg
 
Toppen