Tänkte följa upp med mina erfarenheter från processen:
Registrerade mig i Marriott Rewards på inbjudan från en annan medlem här på BC, vilket innebär att vi båda får 2000 extra poäng för varje stay (max 5) jag gör inom ett år. Pratade sedan med min resebyrå som lade till MR-numret på min befintliga bokning, vilket gjorde att den visades när jag var inloggad.
Ringde igår till Marriotts kundtjänst på +18014684000 och berättade mitt rewards-nummer för telefonroboten. Fick snabbt prata med en agent som jag frågade om "Taste of Platinum challenge". Hon knappade lite och beklagade sig över att jag inte hade bott några nätter på Marriott innan och att jag därför inte kunde få en platinum-challenge. Jag frågade då lite försiktigt om detsamma även gällde för silver och gold-challenge. Mer knappande följde, varefter agenten svarade att det nog skulle gå att ordna en gold-challenge om det var acceptabelt. Med tanke på att de praktiska skillnaderna mellan Gold och Platinum (
https://www.marriott.com/rewards/member-benefits.mi) för mig skulle vara "Guaranteed Platinum arrival gift" kändes det inte som jordens undergång och jag tackade ja till erbjudandet.
Blev satt på hold några minuter och fick därefter veta att mitt medlemskap skulle uppgraderas till Gold inom ett dygn. Jag har nu fram till 6 december (tre månader) på mig att göra nio stays för att behålla gold under 2013, annars ramlar jag tillbaka till ingångsnivån igen.
När jag idag loggar in på mitt MR-konto ser jag att jag nu har status "Gold".
Tack för alla tips och hjälp att bli en mer medveten resenär, även när jag bor på Marriott!