Senaste nytt

Generellt bra/bäst intjäning till Eurobonus vid resa till Bangkok

Hej.
Nästa vecka behöver jag troligen åka till Bangkok och fara hem en vecka senare.
SAS är ju rena lotteriet att boka, poängmässigt.
Men det är ju ett smärre heltidsjobb att försöka hitta maximal utdelning på poängen när man börjar leta lite på de andra *A bolagen.
Förutsättningen är att jag kommer åka ekonomi och jag vill tjäna ok med poäng.
Finns det nån som har koll på vad som är ”säkrast” att boka utan att behöva dubbelkolla allt, biljettpris och bokningsklasser, så att man sparar lite tid och bara kan kika på priser och sen boka och mer eller mindre vara säker på att man får en rimlig mängd poäng?
En tusenlapp hit och dit på priset är inte hela världen utan mer latheten från min sida när jag bokar...

Nån som har några bra generella tips för att uppnå detta?
 
Tack @Dr.Miles.
Mitt huvudsyfte är att, i detta fallet, ta mig till Bangkok på ett smidigt och snabbt sätt där jag garanterar tjänar Eurobonus poäng.

Har tidigare bokat med SAS vilket då gav poäng ibland och ibland inte...
Turkish/Air China har jag med åkt med och där det varit lite poäng men dock poäng.

Det jag far efter är att hitta något, utan att spendera flera timmar med att nagelfara bokningar, att boka snabbt och lätt och VETA att jag får poäng i paritet med normal eko flyg typ och då helst inte 25%..

Finns det nån genväg här?
 

Dr. Miles

Expert
Har tidigare bokat med SAS vilket då gav poäng ibland och ibland inte...
Så länge du:
  • köper flygbiljett (inte med någon resebranschrabatt)
  • flyger med SAS operated flight
  • krediterar SAS operated flight till SAS EuroBonus
får du ganska mycket EuroBonus poäng även i SAS Go på SAS interkontinentala flygningar (minst ca 75% [detta är pga EuroBonus ger fast antal poäng])
 

mha321

Medlem
Den troligen viktigaste av poängerna som doktorn tar upp är att du ser till att boka faktiskt sas flyg och *inte* code share på det längsta benet. Det är detta som gör att bytet blir i första hand i Hong Kong.
 
Det är just detta som blir problemet om man bokar SAS. Då blir det SAS till CPH/ARN o sen Thai resten av vägen. Oklart med poäng då tyvärr.
 

Dr. Miles

Expert
Mitt huvudsyfte är att, i detta fallet, ta mig till Bangkok på ett smidigt och snabbt sätt där jag garanterar tjänar Eurobonus poäng.
Om du bokar THAI i Q klass så får du 100% på THAI operated flight.
Göteborg-Bangkok T/R i THAI Q klass kostar ca 10.000 SEK inkl. skatter.

EuroBonus-partner – Thai Airways International | SAS

Screenshot20180228 01 TG.png



Smidigt och snabbt, dessutom ger 100% poäng till SAS EuroBonus. Men kanske inte den billigaste.
 

squeezen

Medlem
Jag tror du har svårt att hitta bättre alternativ än vad doktorn skriver, den är snabb och bra med poäng. dessutom är det rätt kort varsel och kollar jag t.ex utresa mån 5/3 och hem 12/3 så finns det inget billigare med star alliance i vilket fall.
däremot lite upp finns premium eco med LH... relativt lång layover på väg hem dock...

edit: just för denna typ av frågor ITA matrix är grymt, ser snabbt bokningsklasser på alla legs. sedan är det bara att ta upp poängtabellen jämte.
Matrix - ITA Software by Google
 
Toppen