Senaste nytt

Diskussion om aktier relaterat till bolag inom reseindustrin

011430121

Medlem
Dock känns en förlust på 115 EUR imponerande bra med tanke på omständigheterna och att de numera är hyfsat stora.
Jag håller nog inte med att en förlust på över ca 1,3 miljarder kronor ”känns imponerande bra”, förmodligen kommer detta kvartal att sluta på ännu större förlust för Wizz.
 

mha321

Medlem
Jag håller nog inte med att en förlust på över ca 1,3 miljarder kronor ”känns imponerande bra”, förmodligen kommer detta kvartal att sluta på ännu större förlust för Wizz.
Man ska dock ha med i tanken att Wizz har expanderat under den perioden också. Det hade kostat pengar även i normala tider. Och det är ju ett ytterst frivilligt val man gjort. Att ta en större förlust än nödvändigt nu (när det finns billiga krediter att hämta via div stater tex), för att vara positionerade för att öka vinsten mer än man annars hade kunnat göra när man kommer ut på andra sidan.
 

Homer

Medlem
Man ska dock ha med i tanken att Wizz har expanderat under den perioden också. Det hade kostat pengar även i normala tider. Och det är ju ett ytterst frivilligt val man gjort. Att ta en större förlust än nödvändigt nu (när det finns billiga krediter att hämta via div stater tex), för att vara positionerade för att öka vinsten mer än man annars hade kunnat göra när man kommer ut på andra sidan.


Just det, Wizz har ju öppnat massor av nya baser i Norge, Italien, UK samt ökat flottan med några plan.
 

Homer

Medlem
Kvartalsrapporten från Ryanair, bolaget räknar med en förlust på knappt 10 miljarder under 2021
Tufft kvartal för Ryanair – spår miljardförlust 2021


Drabbar ingen fattig, dessutom är det ju bara 10 miljarder SEK det handlar om

Chief Financial Officer Neil Sorahan said Ryanair had about 3.5 billion euros in cash at the end of December, with “lots of options available,” including attractively priced bond markets, should it need to raise funds.
Bloomberg - Are you a robot?
 

011430121

Medlem
Flyr aktien har från måndag til onsdag denna vecka ökat med 44% och marknadsvärdering är 1,1 miljarder kronor, uppgången har bromsats idag och handlas ner 4,5%
Flyrs börsvärde är nästan hälften av Norwegian

Norwegian ökar just nu knappt 3%, SAS på Stockholmsbörsen ner 1,6% Lufthansa ned knappt 3 % på Frankfurt, Ryanair ner 1,27% i dag, intressant med Ryanair är kursen på ett år är nästan upp 40%
 

Palazzi

Medlem
Flyr aktien har från måndag til onsdag denna vecka ökat med 44% och marknadsvärdering är 1,1 miljarder kronor, uppgången har bromsats idag och handlas ner 4,5%
Flyrs börsvärde är nästan hälften av Norwegian

Norwegian ökar just nu knappt 3%, SAS på Stockholmsbörsen ner 1,6% Lufthansa ned knappt 3 % på Frankfurt, Ryanair ner 1,27% i dag, intressant med Ryanair är kursen på ett år är nästan upp 40%

Är så svårt att greppa denna nya värld, där kurserna tycka leva orelaterat företagens verksamhet.

Antar att man spekulerar i att Ryanair är mest rustade för att att ta sig ur krisen, men om man tyckte den förra multipeln var rimlig så har de ju vid kursuppgång satsat på att de antingen ska förbättra marginaler 40%, höja priser 40% , sälja 40% fler flygstolar (eller liten ökning på alla). Rätt mycket som talar emot detta, såsom leveranser av flyg och uppkomst av nya bolag. Åtminstone under den tidhorisont jag misstänker att småspararna tänker ligga kvar med Ryanair-investering.

I praktiken så förflyttas, tror jag, bara perceptionen av vad som är en rimlig multipel. Hinner man ut i tid så är det ju ett bra bet, men många kommer också bli fattiga på kuppen.
 
Jag gick in i LH i våras efter att de tokdök efter COVID hittills harmset varit en riktigt bra affär. +dryga 40% idag.
Kommer sitta kvar i dem eftersom jag försöker investera efter devisen: köp vad du förstår och/eller konsumerar.
I detta fallet är jag en trogen kund till LH men flyger iofs för närvarande mest KLM på grund av deras klena utbud till mina destinationer samt avsaknad av loungen värd namnet i Tyskland/Österrike etc men det, Air France, verkar vara en sorglig aktie att investera i.
 
Toppen