Senaste nytt

Ge tips om Qsuite & A380, Filippinerna Juni 2021

raffe

Medlem
Den 10 juni i år skulle vi åka vår första businessklassresa till Filippinerna, det skulle ha varit en 50-årspresent till oss själva. Men idag har vi bett om en voucher istället. Det positiva är att vi nu kan vi planera om resan nästa år och denna gång göra den ännu bättre. Resan vi skulle ha varit med ”vanliga” business class, den var nämligen bokad innan jag blev medlem här och fick upp ögonen för allt som finns.

Så nästa år, typ efter 11 juni och hem efter en månad, skulle jag gärna vilja pricka in så att vi på någon av sträckorna får
1. Flyg med bar (typ A380), se Bar ombord - BusinessClass.se
2. Flyg med Qsuite, se Qsuite - Qatar Airways nya business class | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Om vi börjar med A380, så enligt Qatar Airways A380, It’s All In The Detail | iflyA380 - Airbus bör vi i så fall på någon av sträckorna flyga via Guangzhou eller Bangkok. När jag Googlat så verkar ”Royal Orchid Lounge” i Bangkok lite bättre än ”Premium Class Lounge” i Guangzhou, vilka verkar vara Qatars lounger enligt https://www.qatarairways.com/en-ir/lounges/worldwide-lounges-table.html , så man kanske ska sikta in sig på att på en sträcka åka via Bangkok?

När det gäller Qsuite har jag kollat All Qatar Airways Qsuite routes and aircrafts! (UPDATED) och enligt dem är det QR171/172 till/från ARN som gäller.

Så kanske
Dit: ARN – DOH med Qsuite, sedan DOH – MNL med vanlig business.
Hem: BKK – DOH med A380, DOH – ARN med Qsuite.

Problemet är ju att Qatar inte verkar flyga så mycket med A380 nu i coronatider och vet inte när de brukade flyga och hittar inte dem när jag letar på qatarairways.com typ resor under mars 2021.

Samma gäller Qsuite från ARN, hittar inte Q-symbolen när jag letar på qatarairways.com typ slumpmässiga resor under mars 2021 även om QR172 finns där (hittar dock några mellan DOH – BKK, men skulle vara skönt med en sträcka direkt till MNL). Kan det bero på coronatiderna kanske?

Så, hur skulle ni tänka angående bar (A380) och Qsuite till och från Filippinerna?
 
Last edited:

NotRyan

Medlem
När jag Googlat så verkar ”Royal Orchid Lounge” i Bangkok lite bättre än ”Premium Class Lounge” i Guangzhou, vilka verkar vara Qatars lounger enligt https://www.qatarairways.com/en-ir/lounges/worldwide-lounges-table.html , så man kanske ska sikta in sig på att på en sträcka åka via Bangkok?
Vad gäller lounge i Bangkok så har Qatar Airways en egen lounge som är mycket trevlig, så jag tvivlar på att du kommer in i Thais lounge numera.
 

CJR

Medlem
Qsuite är en bra produkt, men jag tycker att stolen på den äldre hårdvaran (omvänd fiskben) är bekvämare. Funktionen i mitten nedan med det utfällbara benstödet saknas på stolen i Qsuite. Så i loungeläge sitter jag bättre i den äldre stolen.

DSC_0388.JPG
 

palmen

Moderator
Titta på ANAs nya business som de tex kör på FRA och LHR-HND, jag gillar den bättre än QSuite, dessutom slipper man Mellanöstern. Blir dock narrowbody Sverige-FRA/LHR.
Lite svårt att boka ANA med en Qatar voucher dock skulle jag gissa på. Tolkar det som att de köpt en business med Qatar som avbokats och fått en voucher att boka något nytt.
 

squeezen

Medlem
Den 10 juni i år skulle vi åka vår första businessklassresa till Filippinerna, det skulle ha varit en 50-årspresent till oss själva. Men idag har vi bett om en voucher istället. Det positiva är att vi nu kan vi planera om resan nästa år och denna gång göra den ännu bättre. Resan vi skulle ha varit med ”vanliga” business class, den var nämligen bokad innan jag blev medlem här och fick upp ögonen för allt som finns.

Så nästa år, typ efter 11 juni och hem efter en månad, skulle jag gärna vilja pricka in så att vi på någon av sträckorna får
1. Flyg med bar (typ A380), se Bar ombord - BusinessClass.se
2. Flyg med Qsuite, se Qsuite - Qatar Airways nya business class | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Om vi börjar med A380, så enligt Qatar Airways A380, It’s All In The Detail | iflyA380 - Airbus bör vi i så fall på någon av sträckorna flyga via Guangzhou eller Bangkok. När jag Googlat så verkar ”Royal Orchid Lounge” i Bangkok lite bättre än ”Premium Class Lounge” i Guangzhou, vilka verkar vara Qatars lounger enligt https://www.qatarairways.com/en-ir/lounges/worldwide-lounges-table.html , så man kanske ska sikta in sig på att på en sträcka åka via Bangkok?

När det gäller Qsuite har jag kollat All Qatar Airways Qsuite routes and aircrafts! (UPDATED) och enligt dem är det QR171/172 till/från ARN som gäller.

Så kanske
Dit: ARN – DOH med Qsuite, sedan DOH – MNL med vanlig business.
Hem: BKK – DOH med A380, DOH – ARN med Qsuite.

Problemet är ju att Qatar inte verkar flyga så mycket med A380 nu i coronatider och vet inte när de brukade flyga och hittar inte dem när jag letar på qatarairways.com typ resor under mars 2021.

Samma gäller Qsuite från ARN, hittar inte Q-symbolen när jag letar på qatarairways.com typ slumpmässiga resor under mars 2021 även om QR172 finns där (hittar dock några mellan DOH – BKK, men skulle vara skönt med en sträcka direkt till MNL). Kan det bero på coronatiderna kanske?

Så, hur skulle ni tänka angående bar (A380) och Qsuite till och från Filippinerna?
Synd på inställd resa.
Jag har väl gjort 60-talet segment med Qatar, generellt håller de hög standard både vad gäller mat, service och hårdvara i form av stol. Deras business lounge i Doha är inte vad den brukade vara men i övrigt en bra upplevelse.

baren är cool och det är en speciell känsla att sitta där uppe i luften. De har dessutom ofta goda drycker där dom de inte har med på vinlistan om man är i sitt säte. Lite skumt men på en flight från sydney till doha i business. I baren fanns en av mina absoluta favoriter:
Château Smith Haut Lafitte- pessac leognan

Denna gick inte få i sätet. Udda.
Qsuite tillkom precis när jag slutade flyga Qatar och återgick till star alliance så kan inte säga något om den.

de betyder flygplansmodell oerhört ofta och nära inpå så väldigt svårt planera. Två ggr på doha-bkk har jag haft first class confirmed upgrade men sedan equipment change och tillbaka i business och få välja säte typ sist.. så väldigt svårt med A380 då de har relativt få.

Qsuite är ju desto vanligare och utrullad på många rutter så den bör du kunna pricka in.
 

Andrew

Medlem
Reser man två anser jag QSuite vara vida överlägsen den gamla business-stolen. Just det där med att man kan sitta närmare varandra, och ha väggar kring sig, skapar en enormt mycket större privacy. Det är just det sistnämnda som är sämst på den gamla business-stolen iom avsaknaden av barriärer utåt. Noterbart är också att fönstersätena (A och K) är närmare fönstret i QSuite än i gamla businesskabinen. Allt detta, i kombination med att A380 har en gigantisk businesskabin, tycker jag gör att A380 lämpar sig bättre för det "korta" benet till Qatar, snarare än det längre ut till Asien, då man kan sitta i baren hela flygtiden. Som nämndes ovan är drycketutbudet av någon anledning bättre i baren. Det är en riktigt häftig upplevelse.

När det kommer till QSuite är den bättre på A35K och A359 än på 77W, eftersom de på Airbus tagit bort bagagehyllan i mitten samt att de har tail cam.
 

raffe

Medlem
Reser man två anser jag QSuite vara vida överlägsen den gamla business-stolen. Just det där med att man kan sitta närmare varandra, och ha väggar kring sig, skapar en enormt mycket större privacy. Det är just det sistnämnda som är sämst på den gamla business-stolen iom avsaknaden av barriärer utåt. Noterbart är också att fönstersätena (A och K) är närmare fönstret i QSuite än i gamla businesskabinen. Allt detta, i kombination med att A380 har en gigantisk businesskabin, tycker jag gör att A380 lämpar sig bättre för det "korta" benet till Qatar, snarare än det längre ut till Asien, då man kan sitta i baren hela flygtiden. Som nämndes ovan är drycketutbudet av någon anledning bättre i baren. Det är en riktigt häftig upplevelse.

När det kommer till QSuite är den bättre på A35K och A359 än på 77W, eftersom de på Airbus tagit bort bagagehyllan i mitten samt att de har tail cam.
Smart tänkt om "korta" benet! Vi kommer att resa 3 pers. Jag, frun och då 15-åriga dottern.
När jag kollade FRA - DOH - MNL i mars 2021 så finns A380 på första sträckan.
Så just nu är det en tänkbar lösning, förutom att det just nu verkar som att flyg från FRA är 25% dyrare oavsett flygplanstyp. Har även kollat flyg från Paris och London för den korta sträckan med A380, men även de är 25% dyrare jämfört med att resa från ARN i mars 2021. Kollar jag september 2020, så är det bara 5% dyrare.

Kollar jag sedan BKK - DOH - ARN i mars 2021 så finns Qsuite på den sträckan. Exakt vilket flygplan på den sträckan som är Qsuite vet jag inte, förstår inte hur man ser det.
I för sig finns Qsuite även på tur/retur ARN - MNL när jag kollar september 2020, så det kanske är lite för tidigt och för mycket i coronatider för att börja kolla?
 

squeezen

Medlem
Kollar jag sedan BKK - DOH - ARN i mars 2021 så finns Qsuite på den sträckan. Exakt vilket flygplan på den sträckan som är Qsuite vet jag inte, förstår inte hur man ser det.
I för sig finns Qsuite även på tur/retur ARN - MNL när jag kollar september 2020, så det kanske är lite för tidigt och för mycket i coronatider för att börja kolla?

kolla seat map, lättaste sättet, här finns (förvisso inte up to date) bra overview av hur man ser på respektive flygplanstyp. Hittar du ”bakvända” stolar är det qsuite på planet.
The Ultimate Guide to QSuites [Routes, Booking, Seats]

Åker ni 3 pers på betald business och betalar låt säga 18.000 per skalle (exempelpris) så hade jag aldrig fått för mig gå Från 54.000 för familjen till 67.500 bara för att få bar. Ta de pengarna o uppgradera hotell och kör fet barrunda på stället ni ska till i så fall. Inte en chans en 6h flight A380 där du effektivt kan spendera kanske max 4h i baren är värt det.
 

raffe

Medlem
kolla seat map, lättaste sättet, här finns (förvisso inte up to date) bra overview av hur man ser på respektive flygplanstyp. Hittar du ”bakvända” stolar är det qsuite på planet.
The Ultimate Guide to QSuites [Routes, Booking, Seats]

Åker ni 3 pers på betald business och betalar låt säga 18.000 per skalle (exempelpris) så hade jag aldrig fått för mig gå Från 54.000 för familjen till 67.500 bara för att få bar. Ta de pengarna o uppgradera hotell och kör fet barrunda på stället ni ska till i så fall. Inte en chans en 6h flight A380 där du effektivt kan spendera kanske max 4h i baren är värt det.
Tack för tipset om seat map! Får kika på det. Om kostnaden så vill inte jag heller betala mer, resan ska hålla sig inom voucherns värde tänker jag. Men vouchern ska tydligen vara på +10%, så hoppas på att kunna klämma in lite mer utan att det blir så mycket dyrare :)
 
Toppen