Senaste nytt

Ge bort guldkort som Eurobonus Diamond

Maja

Medlem
@Maja har du ringt dom?
Sitter nämligen själv i en situation där min systerson och jag har samma graceperiod.
Han tappar sitt diamant och jag mitt guld och han vill ge mig sitt guld innan 31/5.
Kan han ringa diamantsupporten och få dom att hjälpa oss manuellt tro?

Edit: Jag provade precis att ge bort ett silverkort till en person som redan innehar det. Det gick alldeles utmärkt. Så i praktiken borde det funka att ge bort ett guld sista veckan och be en bön att det inte brinner inne i tidsskarven. Aja, vad som helst kan hända när man har med SAS-iT att göra.
Har ej hunnit maila än, återkommer när jag fått svar.
 
Isf är jag rökt då jag själv har samma period och har ramlat ner. För inte tusan kan jag ge bort ett kort under min egen graceperiod?
Jag kollade med diamond supporten (för vad de nu är värt ;)). Min period är April till Mars. :

Tack för ditt mail.

Kvoten för att ge bort ett medlemskap är baserat på din status giltighetstid, man kan därför ge bort ett Guldkort när grace perioden har infallit så länge man har ett Guldkort att ge bort sedan sin senaste intjäningsperiod. I ditt fall så kan du ge bort ett baserat på din nuvarande kvot t.o.m den 30 juni och själva inbjudan är giltig i en månad.

Jag önskar dig en bra dag.

Med vänlig hälsning,

XXX YYYYYYYY
Traveler Consultant
SAS Customer Service
 

Tonton

Medlem
Jag blir inte klok på detta...

(EBD) Min period: Oktober-September
(EBS) Min svågers period: Februari-Januari

Jag vill ge bort ett EBG.

Blir det skillnad om jag ger bort det nu i februari, eller efter min svågers grace-period (alltså efter 1 maj)?
 

palmen

Moderator
Jag blir inte klok på detta...

(EBD) Min period: Oktober-September
(EBS) Min svågers period: Februari-Januari

Jag vill ge bort ett EBG.

Blir det skillnad om jag ger bort det nu i februari, eller efter min svågers grace-period (alltså efter 1 maj)?
Svaret är nog "ibland", tidigare har det rapporterats att får man ett EBG första eller andra månaden i sitt kvalår så finns risken att statusen enbart blir giltig i 1 år istället för 2 år. Det var dock länge sedan jag läste någon som rapporterat detta.
Generellt ska man få 2 år, men finns som sagt rapporter att vissa fått 1 år. Vad som är rätt eller fel låter jag vara osagt då SAS inte publicerat några regler om detta. Är det inte tokviktigt att ge kortet i februari-mars skulle jag vänta till April.
 

Tonton

Medlem
Svaret är nog "ibland", tidigare har det rapporterats att får man ett EBG första eller andra månaden i sitt kvalår så finns risken att statusen enbart blir giltig i 1 år istället för 2 år. Det var dock länge sedan jag läste någon som rapporterat detta.
Generellt ska man få 2 år, men finns som sagt rapporter att vissa fått 1 år. Vad som är rätt eller fel låter jag vara osagt då SAS inte publicerat några regler om detta. Är det inte tokviktigt att ge kortet i februari-mars skulle jag vänta till April.
Tack! Då väntar vi tills 1 maj - har ingen brådska här alls :)
 

Maja

Medlem
Jag har fått samma svar som @Christiansson här ovan att jag kan ge bort mitt kort även under min graceperiod. Fick ingen information om hur länge inbjudan är giltig dock så får väl utgå ifrån infon som presenteras tidigare i tråden.
 
Jag har fått samma svar som @Christiansson här ovan att jag kan ge bort mitt kort även under min graceperiod. Fick ingen information om hur länge inbjudan är giltig dock så får väl utgå ifrån infon som presenteras tidigare i tråden.
Tidigare sa dem att inbjudan "håller" i en månad.
Och sedan frågade jag: "kan personen jag ger det till, ta emot Guldkortet även om personen har Guld, men är i "grace" perioden?"

Och här är svaret jag fick (igen, med reservation för att det är supporten, men han verkar veta vad han pratar om):

Hej igen Christiansson,

Tack för ditt svar.

Det är möjligt att göra så och mottagare skulle då få behålla sin Guldstatus även nästa period.

Jag kan dock tipsa om att om mottagaren väntar till de har blivit nedgraderad till Silver och sedan mottar ett Guldkort så räknas detta istället som en uppgradering av status och inte en förlängning, statusen kommer då bli giltig den pågående intjäningsperioden + nästa period samt 3 månaders grace period efter detta.

Jag önskar dig en bra dag.

Med vänlig hälsning,

xxx yyy
Traveler Consultant
SAS Customer Service

SAS
Scandinavian Airlines System


SE - 195 87 Stockholm, Sweden
Visit: Frösundaviks Allé 1
 

pepzz

Medlem
Hej,
Min Kvalificeringsperiod är: Nov 1, 2020 - Okt 31, 2021 , fick nyss bekräftat att mitt Diamondkort blev förlängt trots att jag inte uppnått antal resor (tack SAS, nu bara 1 år kvar till Lifetime Gold).
Min fråga: Jag blev Diamond Nov 1, 2019 och har fortfarande inte gett bort något guldkort till någon bekant. Nu med Corona har jag velat avvakta så länge som möjligt, kan jag vänta med att ge bort Guldkort till strax innan 31 Januari 2021 (Datum på sidan där jag kan ge bort guldkort, se bild) och sedan ge bort ett nytt guldkort redan i februari 2021 till någon annan ? eller är det något tidsintervall mellan då man kan ge bort guldkort ?
 

Attachments

  • gebortguld.PNG
    gebortguld.PNG
    62 KB · Visningar: 277

FF#1

Medlem
Hej,
Min Kvalificeringsperiod är: Nov 1, 2020 - Okt 31, 2021 , fick nyss bekräftat att mitt Diamondkort blev förlängt trots att jag inte uppnått antal resor (tack SAS, nu bara 1 år kvar till Lifetime Gold).
Min fråga: Jag blev Diamond Nov 1, 2019 och har fortfarande inte gett bort något guldkort till någon bekant. Nu med Corona har jag velat avvakta så länge som möjligt, kan jag vänta med att ge bort Guldkort till strax innan 31 Januari 2021 (Datum på sidan där jag kan ge bort guldkort, se bild) och sedan ge bort ett nytt guldkort redan i februari 2021 till någon annan ? eller är det något tidsintervall mellan då man kan ge bort guldkort ?
Normalt ett kort per period, sen inget under grace... Nytt kort efter grace.

Men nu finns det variationer, så du verkar kunna ge fortfarande. Kan bli så du inte kan ge mer än ett nu när du inte gav något förra perioden?
 
Toppen