Senaste nytt

Ge bort guldkort som Eurobonus Diamond

palmen

Moderator
Läser man vad som står som förmåner är det följande
  • Möjlighet att ge bort ett EuroBonus Guld-kort eller två Silver-kort till familj eller vänner. Logga in och ge bort ett kort. Denna gåva förnyas inte automatiskt till samma person varje nytt kvalificeringsår. Den måste skickas ut på nytt av givaren.
Ingen stans står det att man ska kunna ge bort fler kort än ett varje gång man kvalificerat. Man kan ju dock tyda meningen med att det inte förnyas varje nytt kvalificeringsår som att denna förmån ska välja varje kvalificeringsår.
 

palmen

Moderator
Nej, isåfall misstolkar man den meningen med vilja skulle jag säga. Det som står är att bara för att du gett ett kort till person A, så kommer inte person A automatiskt att få ett nytt kort nästa år av dig.
Allt går ju att tolka i och med att det inte står klart vad som faktiskt gäller. Meningen efter är ju att givaren måste ge detta på nytt vilket antyder att man ska kunna göra detta utan att behöva vänta på att sin grace period ska ta slut.
Oavsett hur man väljer att tolka detta är det i alla fall inte solklart någon stans här vad som faktiskt gäller för när/hur man kan ge bort ett guldkort som diamond.
 

varva77

Medlem
Det ar ju inget annat an en klar forsamring... det ar egentligen ganska tydligt tycker jag men de lindar ju in det for att det inte skall vara uppenbart.
Nuvarande status guld.
Kvalificering: 1/5 - 31/4
Nar Diamond 1/3 2018.
Med gamla reglerna kunde jag ge bort ett guldkort fram till 31/4 2018 och ett fom 1/5 anda till 31/8 2019.
Med nya reglerna kommer jag kunna ge bort ett tom 31/8 2019. Nar jag inte Diamond igen nasta kvalperiod kan jag inte ge bort nagot mer kort.
Nagonstans kanske det ar ok, i arlighetens namn kandes det som att jag kunde dela ut lite kort nar som helst nar jag var regelbunden Diamond. Givetvis var det kul att kunna ge bort guld till "oerfarna" och SAS har nog i slutandan tjanat pa dem eftersom de aktivt valde SAS men jag forutsatter att de gjort sin matematik annars ar det riktigt synd.
 

FFlash

Medlem
Nuvarande status guld.
Kvalificering: 1/5 - 31/4
Nar Diamond 1/3 2018.
Med gamla reglerna kunde jag ge bort ett guldkort fram till 31/4 2018 och ett fom 1/5 anda till 31/8 2019.
.

Jag har précis likadan situation och räknar med att jag kan ge bort ett Guldkort dage 1/3 då när jag blir Diamond, och sedan när ny period kvalar in 1/5 så räknar jag med att jag kan ge bort guldkort igen. Självklart så det ska fungera. Vad är det för skillnad annars om jag kvalar nu jämfört med någon som är Diamond, vi är väl likvärdiga och är så också nästa kvalperiod. Så fungerar det också hos Finnair där jag har likadan situation med Platinum kortet.
Skulle det hända så att jag kan get bort bara ETT guldkort nån gång mellan 1/5-31/4/2019 så är det helt sjukt fel och då blir det krig!
 

pswe

Medlem
Jag har précis likadan situation och räknar med att jag kan ge bort ett Guldkort dage 1/3 då när jag blir Diamond, och sedan när ny period kvalar in 1/5 så räknar jag med att jag kan ge bort guldkort igen. Självklart så det ska fungera. Vad är det för skillnad annars om jag kvalar nu jämfört med någon som är Diamond, vi är väl likvärdiga och är så också nästa kvalperiod. Så fungerar det också hos Finnair där jag har likadan situation med Platinum kortet.
Skulle det hända så att jag kan get bort bara ETT guldkort nån gång mellan 1/5-31/4/2019 så är det helt sjukt fel och då blir det krig!

Jag tycker det är rimligt att fördelarna man får erhålls en gång per Diamondkvalificering. Om du i din andra period kommer upp i Diamond igen så bör du få möjlighet att ge ett andra kort, men inte förrän du kvalat in.
 

palmen

Moderator
Jag tycker det är rimligt att fördelarna man får erhålls en gång per Diamondkvalificering. Om du i din andra period kommer upp i Diamond igen så bör du få möjlighet att ge ett andra kort, men inte förrän du kvalat in.
Problemet så som reglerna verkar vara nu är att du kan inte ge bort ett kort när du återkvalificerar till diamond, du måste vänta tills innevarande period gått ut + grace period innan du kan ge bort kortet.
Frågan är ju när detta infördes. Mitt kvalificeringsår börjar i juli så om de infört detta efteråt måste jag ju kunna hävda att de gamla reglerna gäller för i år.
 

Jonted

Medlem
Att de lyckas göra något så enkelt så otroligt krångligt samtidigt som de verkar ge alla sina medarbeterare helt olika information...


Problemet så som reglerna verkar vara nu är att du kan inte ge bort ett kort när du återkvalificerar till diamond, du måste vänta tills innevarande period gått ut + grace period innan du kan ge bort kortet.
Frågan är ju när detta infördes. Mitt kvalificeringsår börjar i juli så om de infört detta efteråt måste jag ju kunna hävda att de gamla reglerna gäller för i år.

Som svar på detta så har jag exakt samma kvalificeringsperiod. Jag lyckades efter 1-2 månader in på min nya period skicka ut ett guldkort med hjälp av en person på diamond-supporten. Jag hade fått information att jag skulle få ge bort ett guldkort i Juni vilket jag förklarade för dem och att jag då också lovat bort ett.

Jag fick 3 olika svar om vilka ändringar som gjorts av 3 olika personer innan jag till slut fick hjälp att skicka ut ett. Problemet då verkade vara tekniska då de inte bara kan skicka ut guldkorten hur som helst (vilket man kan förstå).
 

FFlash

Medlem
Jag tycker det är rimligt att fördelarna man får erhålls en gång per Diamondkvalificering. Om du i din andra period kommer upp i Diamond igen så bör du få möjlighet att ge ett andra kort, men inte förrän du kvalat in.

Näe, det där går inte genom alls. Jag blir nu verkligen ledsen vilka idi*ter de är på SAS skulle det vara så här. Först inför ett felaktigt system, dvs man kan ge bort 3 kort inom period, dvs om nån kvalar mitt i perioden och ger bort kortet, sedan under själva fulla Diamond perioden det andra kortet och ytterligare tredje kort under graceperiod (WTF is that, en annan helt fel designat system denna "grace-period") och sedan gör de om fel och drar bort kort så att man bara kan ge ett kort kval+fulla perioden (båda inklusive). Först gör fel, sedan gör om men korrigera fel. Löjligt. Blir det så, tappar de en kund här.
Rant over. Valid rant.
 

varva77

Medlem
Jag tycker det är rimligt att fördelarna man får erhålls en gång per Diamondkvalificering. Om du i din andra period kommer upp i Diamond igen så bör du få möjlighet att ge ett andra kort, men inte förrän du kvalat
Jag har précis likadan situation och räknar med att jag kan ge bort ett Guldkort dage 1/3 då när jag blir Diamond, och sedan när ny period kvalar in 1/5 så räknar jag med att jag kan ge bort guldkort igen. Självklart så det ska fungera. Vad är det för skillnad annars om jag kvalar nu jämfört med någon som är Diamond, vi är väl likvärdiga och är så också nästa kvalperiod. Så fungerar det också hos Finnair där jag har likadan situation med Platinum kortet.
Skulle det hända så att jag kan get bort bara ETT guldkort nån gång mellan 1/5-31/4/2019 så är det helt sjukt fel och då blir det krig!
Konsekvensen för SAS är dock att de nog vill undvika att ge bort två guld då man bara kvalificerat sig en gång. Rätt eller fel låter jag vara osagt men det var ivf väldigt bra för oss medlemmar.
 
Toppen