Senaste nytt

Ge bort guldkort som Eurobonus Diamond

Men det är en extremt bra förmån för mig (och många andra kan jag tänka mig).. kanske den bästa som diamond då det betyder att ofta har 3 st i familjen Gold = bra mkt mer poäng när vi flyget.. alla kommer in i lounger runt om i världen etc.

Ja, har full förståelse för det. Men för mig personligen tycker jag det är bra.

Vet inte om jag håller med, de 4 kort som jag kunnat ge bort sedan denna förmån tillkom har resulterat i följande
Person 1: Klarade inte första året att återkvala till EBG, andra året (med ny gåva av EBG) så blev det EBD på egna meriter.
Person 2: Var EBS men är på gränsen till att bli EBD under detta kvalificeringsår
Person 3: Flyger sällan men är glad för lounge de gånger de flyger.

De fyra kort jag givit har alltså resulterat i att SAS har fått en ny EBD och en som är på gränsen till EBD samt en person som nyttjar loungen någon enstaka gång per år men bokar SAS istället för Norwegian. Enligt mig låter detta som ett väldigt bra utfall och något som de faktiskt tjänar pengar på.

Bra poäng, men jag tror (kanske har jag för höga tankar om SAS?) att den här typen av förändringar är ganska kalkylerade. Tror inte dom gör en sådan här ändring om dom inte tror att dom kommer tjäna på det. Kan tänka mig (och hoppas) att det är för att göra det svårare att nå guld och diamond.
 

LarsF2018

Ny medlem
Det kan inte tänkas vara så att de egentligen menar "grace"-perioden? Dvs det går inte att ge bort något EBG efter den egentliga EBD-perioden!?
 

palmen

Moderator
Bra poäng, men jag tror (kanske har jag för höga tankar om SAS?) att den här typen av förändringar är ganska kalkylerade. Tror inte dom gör en sådan här ändring om dom inte tror att dom kommer tjäna på det. Kan tänka mig (och hoppas) att det är för att göra det svårare att nå guld och diamond.
Det har ju helt klart gått inflation i hur många som har guld/diamond och detta skulle ju minska det en del.
En person som nyttjar loungen 2-3 ggr per år ser jag dock inte som något problem även om man är del i statistiken.
Klart att de kommer spara en del pengar på att ha färre EBG/EBS men de riskerar också att förlora kunder som då åker Norwegian istället vilket gör att de förlorar intäkter. Varför betala mer för SAS på samma sträcka om man inte får lounge, fast track, gratis väska osv.
 
Tycker det är en bra förändring. Att ge bort kort är inte en förmån jag värdesätter särskilt mycket och detta gör bara att det kommer bli färre folk i loungerna och mindre konkurrens i Plusgrade vilket jag värdesätter.

Jag tror inte att den stora boven är dessa "gåvokort". Den största boven är de 20 000 baspoängen som man får med Amex Elit. Det bidrar helt klart till fler guld och diamanter.

Det kan inte tänkas vara så att de egentligen menar "grace"-perioden? Dvs det går inte att ge bort något EBG efter den egentliga EBD-perioden!?

Jag tror också att det är ett missförstånd. Jag tror att man vill att givaren ska kvalificera till Diamant varje år för att få ge bort ett kort, dvs. man vill inte att man ska kunna ge bort kort under graceperioden om man inte återkvalat. Och detta tycker jag är fullt rimligt.
 

Knucket

Medlem
Vet inte om jag håller med, de 4 kort som jag kunnat ge bort sedan denna förmån tillkom har resulterat i följande
Person 1: Klarade inte första året att återkvala till EBG, andra året (med ny gåva av EBG) så blev det EBD på egna meriter.
Person 2: Var EBS men är på gränsen till att bli EBD under detta kvalificeringsår
Person 3: Flyger sällan men är glad för lounge de gånger de flyger.

De fyra kort jag givit har alltså resulterat i att SAS har fått en ny EBD och en som är på gränsen till EBD samt en person som nyttjar loungen någon enstaka gång per år men bokar SAS istället för Norwegian. Enligt mig låter detta som ett väldigt bra utfall och något som de faktiskt tjänar pengar på.

Jag bytte från BA till SAS och har nu 65k baspoäng, period 1/3-28/2. Hade troligen inte hänt utan guldkortet.
 

Vax

Medlem
Skrev ett svar som i frågasatte det nya systemet och fick ett nytt svar tillbaka


Enligt nedan

Hej Vax

Vi har kontrollerat med ansvarig och det verkar ha skett et missförstånd
på vår sida.

De villkor som gäller för att ge bort kort har inte förändrats, men just
nu är det ett problem där vissa medlemmars kvot inte uppdateras korrekt
först än deras status förnyas, medans andra inte förnyas i huvud taget.

Om du återkommer med nummer på den person du önskar ge ditt nya kort
till, samt säkerhetskod både för mottagarens och ditt EuroBonus konto så
kan vi ordna det manuellt istället.
 

Impendill

Medlem
Skrev ett svar som i frågasatte det nya systemet och fick ett nytt svar tillbaka


Enligt nedan

Hej Vax

Vi har kontrollerat med ansvarig och det verkar ha skett et missförstånd
på vår sida.

De villkor som gäller för att ge bort kort har inte förändrats, men just
nu är det ett problem där vissa medlemmars kvot inte uppdateras korrekt
först än deras status förnyas, medans andra inte förnyas i huvud taget.

Om du återkommer med nummer på den person du önskar ge ditt nya kort
till, samt säkerhetskod både för mottagarens och ditt EuroBonus konto så
kan vi ordna det manuellt istället.

Varför blir man inte förvånad...
 
IMG_0107.JPG
Skulle ge bort ett guldkort nu men gick detta. Någon annan varit med om det?

Står ju giltigt till 28/2-2018 så varför error message "invalid card type, or you may not give a card of this type".
 
Toppen