Senaste nytt

Galen försening med British Airways till Miami

JensE

Medlem
Jag klagade bara via formulär på BA webben och fick ersättning för min blygsamma försening på 3.5 timmar utan några som helst problem.
Tror inte du kommer få några problem alls.
 
Jag pratade med dem och vi fick inte gå in i loungen. Fattar inte varför vi vart stoppade, för det finns en lounge innan man har gått igenom säkerhetskontrollen, men det var tvärnit. De lyckades bara få fram oss till MIA för att jag började böla när han sa att vi skulle komma fram först på söndagen. ;) Måste tillägga, att efter 7 timmar i kön utan mat, så är jag lite trött :D
Jag ska se om jag kan få de 600E som de andra fått på samma dag men med andra flygbolag. Det vore great!
Huvudsaken är om du är nöjd med resultatet. Prova skriva allt med flygnr osv i formuläret på hemsidan och se om du får ett svar.
Jag kommer ihåg tråden där du planerade resan och bad om tips om lämplig bolag och just BA tipsades ha bästa service och mest flygningar per dag till destinationen.
 

Rosie

Medlem
Ja, det var ju det som var grejen ;) Men jag tror att de flesta flygbolagen skulle haft strul denna dag. Kanske provar BA en gång till, eller så tar jag något annat. Vi får se! Jag har iaf skrivit ihop ett brev, skickar med kvitton och brevet som vi fick på flygplatsen. Så får vi se vad som händer. Får man tillbaka något, så är det ju toppen.

Jag är iaf glad att vi la pengarna på Business, för det var häftigt! :D Nästa resa planeras antagligen till feb nästa år och till St John.
 

EricT

Medlem
Ja, det var ju det som var grejen ;) Men jag tror att de flesta flygbolagen skulle haft strul denna dag. Kanske provar BA en gång till, eller så tar jag något annat. Vi får se! Jag har iaf skrivit ihop ett brev, skickar med kvitton och brevet som vi fick på flygplatsen. Så får vi se vad som händer. Får man tillbaka något, så är det ju toppen.

Jag är iaf glad att vi la pengarna på Business, för det var häftigt! :D Nästa resa planeras antagligen till feb nästa år och till St John.

Spara kopior på kvittona..... eller kanske bättre att skicka kopiorna.
 

Alx

Medlem
Tyvärr känns det väldigt BA när man hör din beskrivning. Min sambos dotter blev strandad i London i 4 dygn pga orkanen Sandy. Inget konstigt att hon blev strandad, det låg helt utanför BA kontroll.

Vad som däremot INTE låg utanför deras kontroll var deras urusla "service" för strandade passagerare. Den fanns liksom inte alls. Efter att ha stått i kö i 8 timmar lurades hon först till att hon endast hade rätt till en returresa hem och pengarna tillbaka. Ombokning kunde hon glömma. De hävdade att de hade rätt att besluta så och att ville vi tjafsa skulle de ringa polisen. Självklart fick den BA representanten klart för sig att hon ljög om rättigheterna och BA representanten ändrade sig snabbt (tydligt irriterad) och bokade in henne på nästa BA flight 4 dygn senare. De vägrade att boka om till något annat än BA/AA, inte ens Iberia eller Finnair accepterades vilket medförde ytterligare 2 dygns försening pga platsbrist på just BA/AA. Hon fick byta hotell VARJE dag och åka tillbaka till LHR och stå i kö i timtal för mat- och hotellkuponger VARJE dag.

Ersättningen från BA? = 0

Ett standardsvar om att de beklagade det inträffade som så klart låg HELT utanför deras kontroll. Den dåliga servicen nämnde de inte alls.

Jag tycker att du ska dundra på med det tunga artilleriet direkt och inte ge dig. Vi kommer helt klart att ta det hela vidare i vårt ärende.
 

Stefan62

Medlem
Tyvärr känns det väldigt BA när man hör din beskrivning. Min sambos dotter blev strandad i London i 4 dygn pga orkanen Sandy. Inget konstigt att hon blev strandad, det låg helt utanför BA kontroll.

Vad som däremot INTE låg utanför deras kontroll var deras urusla "service" för strandade passagerare. Den fanns liksom inte alls. Efter att ha stått i kö i 8 timmar lurades hon först till att hon endast hade rätt till en returresa hem och pengarna tillbaka. Ombokning kunde hon glömma. De hävdade att de hade rätt att besluta så och att ville vi tjafsa skulle de ringa polisen. Självklart fick den BA representanten klart för sig att hon ljög om rättigheterna och BA representanten ändrade sig snabbt (tydligt irriterad) och bokade in henne på nästa BA flight 4 dygn senare. De vägrade att boka om till något annat än BA/AA, inte ens Iberia eller Finnair accepterades vilket medförde ytterligare 2 dygns försening pga platsbrist på just BA/AA. Hon fick byta hotell VARJE dag och åka tillbaka till LHR och stå i kö i timtal för mat- och hotellkuponger VARJE dag.

Ersättningen från BA? = 0

Ett standardsvar om att de beklagade det inträffade som så klart låg HELT utanför deras kontroll. Den dåliga servicen nämnde de inte alls.

Jag tycker att du ska dundra på med det tunga artilleriet direkt och inte ge dig. Vi kommer helt klart att ta det hela vidare i vårt ärende.

Hade Din dotter ingen rese- eller kort-försäkring så att hon kunde boka ny biljett?
 

Alx

Medlem
Hade Din dotter ingen rese- eller kort-försäkring så att hon kunde boka ny biljett?

Det är inte min dotter, men svaret på din fråga är jo vi har en otroligt bra försäkring via Amex Centurion. Men den hade funkat även med Ryanair som inte heller de tar något som helst ansvar för konsekvenser deras brister orsakar.

BA ställde in hennes ordinarie flygning TROTS att JFK var öppet många timmar efter det att BA skulle ha landat. Men BA valde att ställa in av operationella skäl (inget de vill erkänna i efterhand) eftersom de inte ville riskera att bli stående med planet i New York ett par dagar när Sandy slog till. Det jag vänder mig mest emot var lögnerna och fulspelet i kombination med den totala bristen på assistans och ansvarstagande. Att säga att de vägrar att boka andra flygbolag än BA/AA samt inga omvägar längre än 300 miles från ordinarie rutts sträckning är patetiskt och som jag ser det, inte långt ifrån i nivå med Ryanairs beteende. Något jag inte trodde om BA.

Jag glömde skriva att hennes hemresa råkade bli mitt under snöstormen som kom några dagar efter Sandy. Då blev de sittandes på tarmac i 7 timmar innan de lyfte mot London. Väl i London var anslutningsflygen fullbokade med ytterligare försening som följd. Såklart inget BA rådde över, men även här var servicen obefintlig och stämningen ombord var tydligen minst sagt obehaglig efter allt strul med BA.

Att sen i efterhand inte ens ha vett på att erbjuda några som helst plåster på såren är skrattretande. Vad kostar det att slänga in lite kompensations Avios eller vad som helst för att visa att man ens bryr sig det minsta?
 

Bamsefar

Medlem
Jag har haft rätt många negativa erfarenheten av BA de senaste 3 månaderna. T.ex. en rejäl försening från Barbados till LGW, som innebar missat flyg till Stockholm. Drygt 4.5 timmar och missad intervjuv om nytt jobb på det (hur tillvida det är vettigt att lägga en intervjuv så rent planeringsmässigt är ju öppet för debatt - men låt oss lämna det till att det var enda möjligheten enligt rekryteraren - så tji det jobbet). Jag har i 3 månader försökt få ersättning enligt EUs regelverk. BA svarar inte ens.

Sedan har vi de där flighterna i USA med AA, som BA vägrar godkänna poäng/miles/avios på eftersom dom anser att jag inte var med på flygplanen i fråga - never mind att jag har vittne med mera...

Så just nu är jag inte alls lika intresserad av BA ExEc - visst vissa saker är rätt ok, men BA ExEc är värdelöst. Och har du väl avios, och jag har grymt mycket, så finns inga platser att boka. Ja lite som SAS som inte heller har platser. Således, varför bry sig i medlemskap här och poäng där - åk det som är bäst för ögonblicket och njut när det går - för det mesta går det inte.
 

Concorde

Founding Member
Så då finns det tre anledningar att akta sig för BA; Heathrow, strejkbenägen personal och en kundfientlig attityd?

Man skall vara försiktig med att slänga ur sig saker när man inte har koll.

Strejk? Senaste strejken var för snart 3 år sedan och inga strejker lär det bli på många år framöver då dom tuffa förhandlingarna och sparpaketen är införda.
Heathrow fungerar utmärkt så länge det inte snöar, vilket brukar ske 1 gång per år. T5 är bra att byta på.
Kundfientlig attityd är ett högst svepande uttalande. Jag har väldigt sällan möts utav en fientlig attityd, men precis som på alla andra sällskap finns det sura äpplen.

Men, BA har stora brister i hur man hanterar irrops, där håller jag med.
 
Toppen