Senaste nytt

*G/EBG på Boardingkort på Awardresa

hyper

Medlem
Hej,

Jag har en sak som förbryllat mig ett tag nu, och det är varför man INTE får *G/EBG printat på boardingkortet när man åker på Awardbiljett?

Loungeaccess har man ändå genom att visa upp kortet, men priority lane vid security samt priorityboarding krånglar alltid..


Jag frågade idag vid check-in (vid EWR) och svaret var: "Det är för att den här resan inte ger några poäng."
Det inser ju självklart jag med, men jag borde ju fortfarande ha kvar mina vanliga fördelar som priority boarding samt fasttrack, etc..



Rimligt så skulle man ju antingen:
1.) Inte ha några *G fördelar alls, i.e. ingen fasttrack, ingen priority boarding, ingen lounge access (detta känns rätt trist om så var fallet).
2.) Ha full *G access med alla dess fördelar och då borde det också stå på boarding kortet.


Är det någon som har koll på som egentligen gäller?
 

Jonas C

Medlem
Jag tror att det har att göra med att man inte får priority waitlisting som *G medlem när man reser på awardbiljett. Det står i alla fall i medlemsvillkoren.
 

rob74

Medlem
Generellt så brukar aldrig statusen stå på boardingkortet vid awardresa. Däremot kan man be incheckningspersonalen lägga in det under FQTS dvs Frequent Traveller Status. Man skiljer alltså på FQTV, som läggs in när man ska tjäna poäng, och FQTS.
Åkte på award från Miami igår och bad dem lägga in FQTS, vilket de gjorde utan problem och det stod sedan på alla boardingkort.
Vid bonusresa har du normalt alla dina statusfördelar som vanligt, oavsett om det står på boardingkortet eller ej.

På samma sätt kan du ha ett bonuskort på FQTV, t ex EBB, som du tjänar poäng på (på en betald resa) och om du har ett annat kort med status, t ex LH Senator, så läggs det in som FQTS. Då har du *G-fördelar genom Lufthansa fast du drar in poängen till SAS Eurobonus.
 

Jacob

Medlem
Det går att få guld statusen inlagd, jag har t.o.m lyckats göra det själv genom någon sida. Kommer inte ihåg vilken, kan ha varit Lufthansa.

Tycker också det är helt fel att statusen inte kommer upp med automatik, man ska inte straffas för att reser på en bonusbiljett som omväxling.
 

agehall

Medlem
Jag har inte haft några som helst problem när jag rest på award-biljett, varken i lounger eller fast track. Fast å andra sidan reser man i C eller F då miles/poäng används, så man har ju redan tillgång till allt då..
 

TreD

Medlem
Om jag minns rätt så har man faktiskt inte SK lounge-access med SK-bonusbiljett - eller så är den regeln borttagen numera.
Det har skett mig en gång för länge sedan på ARN-loungen att detta påpekats. I praktiken så tillämpas inte regeln längre.
Det har också skett att säkerhetsnissen på fast-track har sagt att man inte hör hemma där med bonusbiljett. Likaväl ser man ju på deras skärm att det står 'Fast track OK'.
 

rob74

Medlem
Hm, ja det är ju i och för sig så att de flesta gånger jag rest utomlands på award och haft nytta av SAS's samt andra flygbolags lounger mm, så har det ju inte varit bokat i ekonomiklass...
Har dock också rest en hel del inrikes och inom Skandinavien på billigast möjliga poäng och då har jag i alla fall kunnat komma in i lounger (ARN T4/T5, CPH Scandinavian lounge t ex).
Får ta en kik på reglerna och se vad som står...
 

rob74

Medlem
Kollade reglerna på hemsidan och det enda jag hittar är:

"Some service benefits do not apply to trips paid wholly or partly with points."

Jag hittar dock ingen förklaring i regeltexten om vad som avses.



EDIT: Hittade detta när jag gick in och kollade på guldförmåner:

"Important! Your Gold lounge privileges are also valid in connection with award trips."
 
Last edited:
Toppen