Senaste nytt

Göteborg till Newark via München, med hopp om nya Lufthansa First

Jonas C

Medlem
Supertrevligt reportage! Alltid kul att läsa om Lufthansa i F, verkar som att deras produkt är bäst bland de europeiska bolagen. Hade aldrig räknad med att svensk talande personal skulle finnas på LH, något man gärna skulle vilja uppleva. Å andra sidan undrar man ju om servicen blir lika jantelagsaktig som på SAS, eller lyckades LH fortfarande hålla samma grad av professionalism man alltid förväntar sig av dem?

Tråkigt att du fick flyga i gamla F kabinen. Har en känsla om att installationen av nya F kommer att gå lika segt som när de införde lie-flat stolarna i C (det pågick mellan 2003 och 2007 om inte jag minns helt fel, och som du säger – ett rent flygplanslotteri!)… Men vid det läget jag får chansen att prova LH F är stolarna garanterat installerade på hela flottan ;)

//Jonas
 

Jacob

Medlem
Verkar som du inte led nämnvärt på vägen till New York. ;) Topppenreportage med trevliga bilder.

Lufthansa är ett av de flygbolag där det verkligen är påtaglig skillnad mellan business class och första klass. Business är OK men nästan lite väl ordinärt för att vara en premium produkt. Första klass å andra sidan är riktigt bra.

Jag har bara varit en gång i loungen i München men tyckte faktiskt att servicen och atmosfären var mycket trevligare än i Frankfurt. Lite mer personligt och gemytligt, precis som du skriver. Däremot kan de inte mäta sig med terminalen i Frankfurt när det gäller faciliteter.

Spetten var inte goda tro mig jag smakade..sedan gjorde det inte så mycket utan jag lämnade gärna plats åt lite mer godsaker från lounge och långflight...
Där ser man...

För ungefär ett år sedan gjorde de en kraftansträngning med att fräscha upp business class inom Europa. Varm mat introducerades även på medeldistanslinjer som Stockholm-Tyskland och alla passagerare i business class skulle tilltalas med namn när första rundan gjordes med vagnen.
Men nu känns det som de dekat ner sig igen... Har inte varit överdrivet imponerad senaste gångerna. Servicen är ofta inte särskilt uppmärksam och samma mat dyker upp lite väl ofta. SAS klår Lufthansa med hästlängder inom Europa.
 

Senator

Moderator
Ett stort tack till MarcusC för en lysande rapport från LH412. Ja, i MUC är det bingo absolut gällande flygplan. Jag hoppas min B747-400 på FRA-IAD i mars blir en annan sak.

Gällande svensktalande personal är inte det så ovanligt. Det finns en mycket trevlig norsk dam som jobbade på den gamla SEN loungen på A-piren. Eftersom jag är så sällen i FRA numera har jag inte träffat henne på länge.

stewigriffin
Lufthansa är ubertysk. Allt är städat, i ordning och korrekt. När jag åker med Lufthansa vet jag alltid vad jag får; och dom levererar detta alltid. Alla andra bolag är mer berg och dalbana. Lufthansa är sällan exceptionella i min erfarenhet.

Jag har också upplevt att åka med bara en passagerare bland 8 stolar i LH F till SFO. Lite av samma känsla som MarcusC hade; välja och vraka. Faktisk så har det aldrig varit mer än 5 passagerare (av 8 eller 16 möjliga) när jag har åkt. 1x på A340-300 från MUC till SFO, 2x på B747-400 från FRA (till SFO och HKG). Det är få som slår LH på mat och dryck i F. På LX har kabinen alltid varit fullt.

TreD,

Det är en halv citron som ligger i ett nät. Får det ibland på CO med fiskrätter :cool:
 

MarcusC

Medlem
Tråkigt att du fick flyga i gamla F kabinen. Har en känsla om att installationen av nya F kommer att gå lika segt som när de införde lie-flat stolarna i C (det pågick mellan 2003 och 2007 om inte jag minns helt fel, och som du säger – ett rent flygplanslotteri!)… Men vid det läget jag får chansen att prova LH F är stolarna garanterat installerade på hela flottan ;)

//Jonas

Man får hålla sig till A380 eller nya 747-800 tror jag i några år till om man vill vara säker :) . I efterhand är jag dock supernöjd ändå. I synnerhet som det var en dagflygning. LX F ligger väl i samma liga kan jag tycka, och nya LX stolen var verkligen helt grym , i min mening bekvämare än SQ Suites , men inte lika privat såklart !!( som jag hade förmånen få pröva på hemresan , rapport kommer så småningom )

LH höll servicen oerhört proffesionellt, väldigt vänligt men ändå med en liten distans.
 
MarcusC, vad har du för kamera? Bilderna verkar ha jämn kvalite oavsett om de är tagna ombord eller utanför, önskar min iTouch kunde göra så.
 

MarcusC

Medlem
MarcusC, vad har du för kamera? Bilderna verkar ha jämn kvalite oavsett om de är tagna ombord eller utanför, önskar min iTouch kunde göra så.
Stewi; jag behöver uppgradera....det är min "gamla" canon powershot s3 som tagit dessa bilderna, bar på B&H i helgen men det var galet mycket folk..får bli nyinvestering nästa gång..Var lite orolig för kvalitén på bilderna men kul höra du tycker kvalitén är god :).

Ska se om jag orkar knåpa ihop en liten story om returen i helgen...JFK-FRA med SQ A380.
 
Stewi; jag behöver uppgradera....det är min "gamla" canon powershot s3 som tagit dessa bilderna, bar på B&H i helgen men det var galet mycket folk..får bli nyinvestering nästa gång..Var lite orolig för kvalitén på bilderna men kul höra du tycker kvalitén är god :).

Ska se om jag orkar knåpa ihop en liten story om returen i helgen...JFK-FRA med SQ A380.
Orkar? Nej, man fixar stämningen hemma först.
Börja med en tur till Steinbrenner&Nyberg för dessert eller till Ahlströms Konditori på morgonen före alla pensionärer(ta med en rullator om du skäms att bråka om kölappar).
Sen går du till Heaven23 och plockar en KingSize take-away och medans du är där besöka Ica Focus och ta två(!) burkar Häagen-Dazs(ena burken kommer sonen konfiskera) och kaviar(lägg till osten om du önskar). Du betalar med din Diners förstås och plockar både EB och ICA poäng.
Systemet ligger vid utgången: glöm inte köpa en flaska champis(Moêt el Taittinger), sen sätt dig i den stora fåtöljen på kvällen, helst på andra våning vid fönster(du kan klippa en rund fönster från papper eller lägg upp en av dina bilder på TVn), belysningen dimmas ner lite och med ett par NC-lurar på föreställ dig på 10.000 meter höjd. Om nu respektive har inget emot att spela FA i First Class då kan ni kanske även hinna med ett besök till high mile club sen(hoppas jag går inte för långt här nu;)). Då orkar man väl med att skriva vad som helst, även en sequel till Up in the Air är inte omöjligt. :p
Det är i alla fall hur jag skulle ha gjort.

Canon gör ju rätt bra prylar. Har för mig att bjornstrom hade en canon PS(point and shoot) på sin första RTW, var rätt bra bilder där. Enda grejen till varför jag vill gå över till DSLR är snabbhet, vill kunna ta bilden på momenten, inte vänta tills kameran är redo men avskräcks alltid av idén att släpa med mig en hel väska med grejer.
 

Tockstew

Medlem
Ser fram emot fortsättningen Marcus!

På linjen Stockholm-München kör de varm mat. Dock när jag flög denna sträcka senast för någon vecka sedan var det en ganska spartansk måltidsbricka man fick. Undrar om jag nästan inte skulle föredragit grillspetten, ser rätt gott ut.

Kan konfirmera detta..flög denna sträcka i tisdags (MUC-ARN) och det som serverades var varmt men något spartanskt.
 
Last edited:

MarcusC

Medlem
Trots stewis alla lysande förslag har helgen gått åt till andra aktiviteter. Men slänger in en teaser och lovar få till en rapport av Virgin Clubhouse JFK, och SQ JFK-FRA under kommande vecka :)

IMG_4916.jpg
 
Toppen