Senaste nytt

Göteborg-Tel Aviv med Turkish airlines, ITA Matrix hjälp

MartinH

Medlem
Hej!
Skulle vilja få lite hjälp från detta utsökta forum med följande:
Skall resa GOT-TLV och tänkte flyga med TK och utnyttja deras gratis stopover i IST på båda vägarna.

skall vara i Ankara ons/tors maj 2/3
skall vara i Tel Aviv maj 5
skall vara i Istanbul maj 6

Typ så här:
maj 2, GOT-IST (får ta IST-ESB-IST separat?)
maj 4, IST-TLV
maj 6, TLV-IST (måste med avgång 05:00 eller 09:50 här)
maj 7, IST-GOT

Enligt ITA Matrix så finns det en uppsjö av kombinationer av bokningsklasser (billigast till dyrast, G, W, L, T, E, S) men när jag väljer tidiga avgångarna TLV-IST så verkar det bara bli S (fare SN2XEX) av det hela.

Frågan är; finns det nåt annat än bokningsklass S på den avgången och i så fall hur "tvingar" jag systemet att hitta det?

Tack!

/ Martin.
 

Gnopps

Medlem
De tidiga flygen 6 maj TLV-IST är väldigt fulla, kan du inte åka 2120 kvällen innan istället? Då är priset SEK 5400 i S-klass.

Anledningen till att du endast får S-klass hur du än gör är att de lägsta priserna kräver att du är borta minst 3 nätter från första till sista stopover (i ditt fall från ankomst till Istanbul till hemresa från Tel Aviv om du inte är över 24h i Istanbul på hemvägen).

IST-ESB kan läggas på samma biljett men inte till samma pris. Lägsta pris (om du är borta enligt strängaste kravet) blir då ca SEK 5400 för hela resan. Kom ihåg att inrikes biljetter i Turkiet ofta är billigare om de köps i Turkiet. Så titta på Turkish och andra inrikes bolag hemsidor för att hitta lägsta priset där.
 

MartinH

Medlem
Tack för svaret!
Har spelning i Tel Aviv på lördag, spelning i Istanbul på söndag, därför måste vi med morgonavgång från TLV.
Ankaraspelningen är flexibel. Onsdag, torsdag eller kanske måndag efter Istanbul.
Jag bokar biljetter för 8 pers, därför gör det hyffsad skillnad för oss med en tusenlapp mer eller mindre på biljettpriset.
Så åka direkt till TLV på onsdag (ankomst torsdag morgon) ger 3 nätter i Tel Aviv, då går priset ner till 4049 kr mot runt 5500 för min ursprungliga rutt. Fast då ska man ju ha hotell för extra nätter i Tel Aviv oxå! Mycket nu... :)

Annan fråga - i KVS så syns ju ingen availability för S alls, bara M och uppåt. Hur kommer detta sig, hur kan det då ändå bokas i S?
TLV Tel Aviv Metro / Ben Gurion Intl IL = TLV SDV [LLBG]
IST Istanbul Metro / Ataturk TR = IST SAW [LTBA]
SUN 06 May 2012
--------- ------ ---- -------- ---- -------- --- -- --------------------------------------------------------------
TK 793 TLV 05:00 IST 07:15 321 C9 D6 J5 I5 R5 Y9 B0 M0 K0 H0 S0 E0 Q0 T0 L0 V0 W0 G0 X0 N0 P0
TK 785 TLV 09:50 IST 12:05 321 C7 D4 J0 I0 R0 Y9 B9 M9 K0 H0 S0 E0 Q0 T0 L0 V0 W0 G0 X0 N0 P0
TK 787 TLV 15:45 IST 17:55 73J C7 D7 J2 I0 R0 Y9 B9 M9 K9 H9 S9 E9 Q0 T0 L0 V0 W0 G0 X0 N0 P0
TK 789 TLV 21:20 IST 23:35 321 C9 D7 J2 I2 R2 Y9 B9 M9 K9 H9 S9 E9 Q9 T9 L5 V2 W1 G0 X0 N0 P2

Tack så mycket!
 

Gnopps

Medlem
Tyvärr är det TLV-IST flyget som drar upp priset. Är ni inte flexibla på den avgången vet jag inte riktigt vad ni kan göra (separata biljetter GOT-IST och IST-TLV?). Ni kan ringa en resebyrå å be dem sätta er på väntelista i en lämplig bokningsklass men med 8 resenärer kan det bli svårt.
 
Toppen