Senaste nytt

Göteborg-Los Angeles 11 februari - 19 februari 2022 - SAS Plus alt. Business inom Star Alliance

Maja

Medlem
@palmen Det borde inte vara någon passkontroll på Frankfurt för vidare connection till Zürich vad jag har läst mig till. Men har inte haft möjlighet att kolla vilka gater mina flighter ankommer till i vanliga fall då ingen gate har angivits för LH821 när jag har sökt och LH1186 verkar vara en säsongsbetonad avgång så den hittar jag inte alls nu när jag söker.

Tyvärr ingen direktflight GOT-ZRH i erbjudandet hos Lufthansa med billigare Businessclassbiljetter och tyvärr inget senare plan till Zürich heller så vi skulle hinna med LX40. Från Frankfurt går dock LH456 kl 10:25 eller LH906 till LHR för vidare färd med UA935, så tycker ändå att det finns flera alternativ som man kan bli ombokad till isf.

Eller är det jag som utsätter oss för onödig stress/risk iom detta upplägg bara för att byta ut det långa benet över Atlanten mot Swiss istället för Lufthansa och att det jag får inte är så värst mycket bättre med detta byte?
 

palmen

Moderator
@palmen Det borde inte vara någon passkontroll på Frankfurt för vidare connection till Zürich vad jag har läst mig till. Men har inte haft möjlighet att kolla vilka gater mina flighter ankommer till i vanliga fall då ingen gate har angivits för LH821 när jag har sökt och LH1186 verkar vara en säsongsbetonad avgång så den hittar jag inte alls nu när jag söker.

Tyvärr ingen direktflight GOT-ZRH i erbjudandet hos Lufthansa med billigare Businessclassbiljetter och tyvärr inget senare plan till Zürich heller så vi skulle hinna med LX40. Från Frankfurt går dock LH456 kl 10:25 eller LH906 till LHR för vidare färd med UA935, så tycker ändå att det finns flera alternativ som man kan bli ombokad till isf.

Eller är det jag som utsätter oss för onödig stress/risk iom detta upplägg bara för att byta ut det långa benet över Atlanten mot Swiss istället för Lufthansa och att det jag får inte är så värst mycket bättre med detta byte?
Det ska inte vara passkontroll om inget går jäkligt snett. Personligen tycker jag Lufthansa är helt ok dagtid, värre på natten. Möjlighet att flyga 747 på övervåning hade jag tagit alla dagar i veckan före swiss. Så jag skulle säga Lufthansa av den anledningen. Är säkert minst 5 år sedan jag reste business med Lufthansa och Swiss så kan inte uttala mig om hur det är ombord.
 

Maja

Medlem
Det ska inte vara passkontroll om inget går jäkligt snett. Personligen tycker jag Lufthansa är helt ok dagtid, värre på natten. Möjlighet att flyga 747 på övervåning hade jag tagit alla dagar i veckan före swiss. Så jag skulle säga Lufthansa av den anledningen. Är säkert minst 5 år sedan jag reste business med Lufthansa och Swiss så kan inte uttala mig om hur det är ombord.
Ja, det är kanske bättre att flyga LH 747 på övervåningen, men blev så bränd hem från Tokyo där allting strulade och hade ingen höjdarflygning hem från Miami någon månad senare heller. Service på Swiss var perfekt och jag tyckte den stolen var bekvämare. Får klura lite mera och se vart vi landar.

Har tyvärr inget annat väl än LH på hemvägen, så den natten vet jag inte kommer vara optimal med tanke på att liggläget inte är det bästa. Kan dock inte motivera mig att betala 13K mer för att flyga SAS med något bättre tider från min synvinkel och bättre byten.
 

Senator

Moderator
Jag tittade lite på reglerna för 2-for-1 med Lufthansa. I teorin skall du kunna åka t.ex. GOT-FRA-SFO-LAX där FRA-SFO är med United och deras Dreamliner eller B77W. Jag hade tagit denna över Lufthansa i alla fall på natten hem. Jag tycker Lufthansa är helt ok på dagsresor och deras "Restaurant Style" servering är ganska bra men jag undviker Lufthansa som pesten på natten om jag inte är i First.

Nackdelen med United FRA-SFO på dina datum är en väldigt sen ankomst.
 

Maja

Medlem
Jag tittade lite på reglerna för 2-for-1 med Lufthansa. I teorin skall du kunna åka t.ex. GOT-FRA-SFO-LAX där FRA-SFO är med United och deras Dreamliner eller B77W. Jag hade tagit denna över Lufthansa i alla fall på natten hem. Jag tycker Lufthansa är helt ok på dagsresor och deras "Restaurant Style" servering är ganska bra men jag undviker Lufthansa som pesten på natten om jag inte är i First.

Nackdelen med United FRA-SFO på dina datum är en väldigt sen ankomst.


Började tänka i dessa banor själv också och har hittat följande via Uniteds hemsida;

Los Angeles, CA, US (LAX) to San Francisco, CA, US (SFO)
11:00 - 12:38 (1h 38m)
UA 1745 | Airbus A319
  • United First (P)
1h 12m connection

San Francisco, CA, US (SFO) to Frankfurt, DE (FRA)
13:50 - 9:55 (11h 5m)
UA 58 | Boeing 777-300ER
  • United Polaris business (P)
1h 40m connection

Frankfurt, DE (FRA) to Gothenburg, SE (GOT)
11:35 - 13:15 (1h 40m)
UA 8725 | Airbus A320-200
Operated By Lufthansa
  • Business (P)
Borde fungera va, även om bytet på SFO är ganska tight. MCT är 1h Domestic -> International enligt reglerna.

Frågan är vad denna rutt ger i poäng? Enligt EuroBonus-partner – United Airlines | SAS så är P-klass alltid 100%, men sen står det från 600 poäng. Skulle LAX-SFO ge 600 isf istället för 400 (337 avrundat uppåt till närmaste hundratal är det väl som gäller?). Och sedan 6000 för SFO-FRA och sedan med lite tur 750 för FRA-GOT om den mappas som LH.

Tyvärr får jag bara till utresan GOT-MUC-LAX och blir då med A350 över Atlanten och en lång bytestid på 4h25min i MUC, men det kanske jag bara får gilla och acceptera så länge jag slipper LH på nattflyget hem. Vill verkligen undvika dem också då jag inte alls gillar deras stol.
 
Började tänka i dessa banor själv också och har hittat följande via Uniteds hemsida;

Los Angeles, CA, US (LAX) to San Francisco, CA, US (SFO)
11:00 - 12:38 (1h 38m)
UA 1745 | Airbus A319
  • United First (P)
1h 12m connection

San Francisco, CA, US (SFO) to Frankfurt, DE (FRA)
13:50 - 9:55 (11h 5m)
UA 58 | Boeing 777-300ER
  • United Polaris business (P)
1h 40m connection

Frankfurt, DE (FRA) to Gothenburg, SE (GOT)
11:35 - 13:15 (1h 40m)
UA 8725 | Airbus A320-200
Operated By Lufthansa
  • Business (P)
Borde fungera va, även om bytet på SFO är ganska tight. MCT är 1h Domestic -> International enligt reglerna.

Frågan är vad denna rutt ger i poäng? Enligt EuroBonus-partner – United Airlines | SAS så är P-klass alltid 100%, men sen står det från 600 poäng. Skulle LAX-SFO ge 600 isf istället för 400 (337 avrundat uppåt till närmaste hundratal är det väl som gäller?). Och sedan 6000 för SFO-FRA och sedan med lite tur 750 för FRA-GOT om den mappas som LH.

Tyvärr får jag bara till utresan GOT-MUC-LAX och blir då med A350 över Atlanten och en lång bytestid på 4h25min i MUC, men det kanske jag bara får gilla och acceptera så länge jag slipper LH på nattflyget hem. Vill verkligen undvika dem också då jag inte alls gillar deras stol.

Nu har jag bara vart på SFO ett par gånger men om jag inte minns helt fel så ska domestic->internationell inte ta lång tid, inga extra kontroller utan det är bara gå gate till gate, via polaris loungen såklart när du åker business :)
 

Maja

Medlem
Nu har jag bara vart på SFO ett par gånger men om jag inte minns helt fel så ska domestic->internationell inte ta lång tid, inga extra kontroller utan det är bara gå gate till gate, via polaris loungen såklart när du åker business :)
Om vi hinner så tar vi vägen om den loungen, även om det var just i den loungen min dotter halkade och slog upp hela läppen och började blöda runt två framtänder när vi var där sist för något år sedan. Inga happy memories där med andra ord, men annars är det en bra lounge! :)

Har åkt en hel del från SFO, men har aldrig gjort en inrikesflight dit, så det är en ny upplevelse helt klart.
 

Senator

Moderator
@Maja jag ser nu att United ligger inne med samma pris:

PAXCN UA P Round-Trip 9153(SEK) B 06 / 3M
PAXCN/CPWW LH P Round-Trip 9153(SEK) B 06 / 3M 14

Det skapar helt andra förutsättningar. Jag hade lekt med United.com för att hitta trevliga connections på dina datum. Bland annat GOT-BRU-ORD-LAX. Kolla lite seat maps på deras B787or innan du bokar så du får 1-2-1 och inte 2-2-2.

Hem ser jag en trevlig connection via DEN till FRA. Ingen Polaris Lounge i DEN, men bra flygplats för connections.
 

Maja

Medlem
@Maja jag ser nu att United ligger inne med samma pris:

PAXCN UA P Round-Trip 9153(SEK) B 06 / 3M
PAXCN/CPWW LH P Round-Trip 9153(SEK) B 06 / 3M 14

Det skapar helt andra förutsättningar. Jag hade lekt med United.com för att hitta trevliga connections på dina datum. Bland annat GOT-BRU-ORD-LAX. Kolla lite seat maps på deras B787or innan du bokar så du får 1-2-1 och inte 2-2-2.

Hem ser jag en trevlig connection via DEN till FRA. Ingen Polaris Lounge i DEN, men bra flygplats för connections.
Har också spenat några timmar på United hemsida. Tycker dock det är svårt att veta när det är nya Polaris eller inte. Ser inga seatmaps där tidigt i skedet, eller har jag missat något? Försöker sågs vi Seatguru, men det känns som hot and miss när det gäller via flygplanstyper då inte hela flottan är uppdaterad än.
Så finns något knepet att tidigt se vilken seating det är?
 

Senator

Moderator
Har också spenat några timmar på United hemsida. Tycker dock det är svårt att veta när det är nya Polaris eller inte. Ser inga seatmaps där tidigt i skedet, eller har jag missat något? Försöker sågs vi Seatguru, men det känns som hot and miss när det gäller via flygplanstyper då inte hela flottan är uppdaterad än.
Så finns något knepet att tidigt se vilken seating det är?

ExpertFlyer visar allt detta.
 
Toppen