Senaste nytt

Göteborg-Los Angeles 11 februari - 19 februari 2022 - SAS Plus alt. Business inom Star Alliance

Maja

Medlem
Varifrån vill du börja din resa? GOT
Var är din destination? LAX
När vill/behöver du resa ut? 11 februari, 2022
När vill/behöver du komma hem? Hemresan 18-19 februari, 2022 eller 20 februari, 2022 om det skulle finnas mycket billigare biljetter.
Hur länge vill du vara borta? 7-9 dagar
Hur många personer som skall resa? 2 personer
I vilken kabinklass? SAS Plus alt. Business inom A*
Med vilka flygbolag vill du flyga med? A*
Vad är din budget? (per person) 10-20k p/p
Vad är det viktigaste för dig? Helst inget byte inom USA.
Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej

Har sökt själv och hittat följande;

Alternativ 1 med SAS
Med SAS i Business för 39.974kr eller PLUS för 29.166kr

Gothenburg (GOT) to Copenhagen (CPH) — Fri, Feb 11
SAS 1439
Dep: 6:15 am
Arr: 7:05 am
0h 50m
Business (J)

Layover in CPH 2h 25m

Copenhagen (CPH) to Los Angeles (LAX) — Fri, Feb 11
SAS 931
Dep: 9:30 am
Arr: 12:00 pm
11h 30m
Airbus A350
Business (J)

Los Angeles (LAX) to Copenhagen (CPH) — Sat, Feb 19
SAS 932
Dep: 2:00 pm
Arr: 10:00 am
11h 0m
Airbus A350
Business (J)

Layover in CPH Sun, Feb 20 4h 5m

Copenhagen (CPH) to Gothenburg (GOT) — Sun, Feb 20
SAS 438
Dep: 2:05 pm
Arr: 3:00 pm
0h 55m
ATR 72
Business (J)

Cost per passenger (including taxes & fees)
kr 19,987.00
Total cost for 2 passengers
kr 39,974.00

EB-poäng: 16874 (Plus) alt. 24374 (Business)

Alternativ 2 Codeshare
Alternativt bokat via United, men blir då codeshare med Lufthansa och allt vad det innebär med ev. problem med vad man faktiskt tjänar för EB-poäng etc...

Gothenburg, SE (GOT) to Munich, DE (MUC)
6:00 - 7:50 (1h 50m)
UA 9446 | Airbus A320
Operated By Lufthansa Business (P)

4h 25m connection

Munich, DE (MUC) to Los Angeles, CA, US (LAX)
12:15 - 15:25 (12h 10m)
UA 8860 | Airbus A350-900
Operated By Lufthansa Business (P)

Los Angeles, CA, US (LAX) to Munich, DE (MUC)
17:15 - 13:30 (11h 15m)
UA 8861 | Airbus A350-900
Operated By Lufthansa Business (P)

2h 5m connection

Munich, DE (MUC) to Gothenburg, SE (GOT)
15:35 - 17:30 (1h 55m)
UA 9445 | Airbus A320
Operated By Lufthansa Business (P)

Cost per passenger (including taxes & fees)
kr13,442.00
Total cost for 2 passengers
kr26,884.00

EB-poäng med United = 700 + 6000 + 6000 + 700 = 13400
EB-poäng med LH = 750 + 6000 + 6000 + 750 = 13500


Alternativ 3 LH via 3:e part
Hittar också följande, men lyckas bara hitta att jag kan boka via 3:e part isf för att få till det låga priset, annars är det närmare 43.000 via Lufthansa direkt. Kört att hitta denna på något sätt via Lufthansa antar jag?

Gothenburg (GOT) to Frankfurt (FRA) — Fri, Feb 11
Lufthansa 821
Dep: 7:05 am
Arr: 8:50 am
1h 45m
Airbus A320neo
Business (P)
Layover in FRA 1h 35m

Frankfurt (FRA) to Los Angeles (LAX) — Fri, Feb 11
Lufthansa 456
Dep: 10:25 am
Arr: 1:05 pm
11h 40m
Boeing 747
Business (P)

Los Angeles (LAX) to Munich (MUC) — Sat, Feb 19
Lufthansa 453
Dep: 5:15 pm
Arr: 1:30 pm
11h 15m
Airbus A350
Business (P)

Layover in MUC Sun, Feb 20 2h 5m

Munich (MUC) to Gothenburg (GOT) — Sun, Feb 20
Lufthansa 2430
Dep: 3:35 pm
Arr: 5:30 pm
1h 55m
Airbus A320
Business (P)

Pris:
Cost per passenger (including taxes & fees)
kr13,789.00
Total cost for 2 passengers
kr27,578.00

EB-poäng med LH = 750 + 5900 + 6000 + 750 = 13400

Så det jag grubblar över är följande;

1) Vad brukar brukar en t&r i Business kosta med SAS? F&F-rean så har man väl kunnat köpa biljetter i Plus för ca 7500-8000 kr?

2) Tycker inte LH är super att flyga med, men det är en rejäl prisskillnad så frågan är vad jag kan tänkas få för poäng för denna flight som är codeshare bokad via United? Vad säger erfarenheten? Mappas den som P mot United? Eller som P mot LH? Har jag räknat rätt på poängen? Utgick ifrån tabellerna via SAS.se och har kollat på P-klass undersåväl LH som United.

3) Kan jag lyckas boka LH-flighterna som ej är codeshare till ca 27k utan att tvingas boka via 3:e part - HUR isf?

4) Något annat förslag på routing inom A* som jag bör ta mig en närmare titt på?

Tack för input och tankar kring denna resa. Tyvärr är datumen väldigt styrda av mitt och dotterns sportlov samt att hon skriver nationellt prov den 10/2 så det är tidigast den 11/2 vi kan åka. Så med lite god vilja från skolan och mitt jobb så kanske vi kan få till ledigt fredagen den 11/2 och sedan måndagen den 21/2 vilket innebär hemresa söndagen den 20/2, annars lördagen den 19/2.
 

Senator

Moderator
SAS tricket är att du bokar GOT-MIA via LAX och tar en stopover i LAX :)
GOT-MIA
J6SEBIZ SK J Round-Trip 16147(SEK) B V / -- 60
Landar på underkant av 20.000kr per person i business med alla skatter/avgifter

Rutter:
/VIA THE ATLANTIC/
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. GOT-CPH-OSL/STO-BOS/NYC-AA/AS/SK/UA-CHI/LAX/SFO/WAS-AA/AS/
SK/UA-MIA
2. GOT-CPH-OSL/STO-CHI-AA/AS/SK/UA-LAX/NYC/SFO/WAS-AA/AS/SK/
UA-MIA
3. GOT-CPH-OSL/STO-MIA
4. GOT-CPH-OSL/STO-WAS-AA/AS/SK/UA-CHI/NYC-AA/AS/SK/UA-MIA
5. GOT-OSL-CPH/STO-BOS/NYC-AA/AS/SK/UA-CHI/LAX/SFO/WAS-AA/AS/
SK/UA-MIA
6. GOT-OSL-CPH/STO-CHI-AA/AS/SK/UA-LAX/NYC/SFO/WAS-AA/AS/SK/
UA-MIA
7. GOT-OSL-CPH/STO-MIA
8. GOT-OSL-CPH/STO-WAS-AA/AS/SK/UA-CHI/NYC-AA/AS/SK/UA-MIA
9. GOT-STO-CPH/OSL-BOS/NYC-AA/AS/SK/UA-CHI/LAX/SFO/WAS-AA/AS/
SK/UA-MIA
10. GOT-STO-CPH/OSL-CHI-AA/AS/SK/UA-LAX/NYC/SFO/WAS-AA/AS/SK/
UA-MIA
11. GOT-STO-CPH/OSL-MIA
12. GOT-STO-CPH/OSL-WAS-AA/AS/SK/UA-CHI/NYC-AA/AS/SK/UA-MIA
13. GOT-SVG-CPH/OSL-CPH/STO-BOS/NYC-AA/AS/SK/UA-CHI/LAX/SFO/
WAS-AA/AS/SK/UA-MIA
14. GOT-SVG-CPH/OSL-CPH/STO-CHI-AA/AS/SK/UA-LAX/NYC/SFO/WAS-
AA/AS/SK/UA-MIA
15. GOT-SVG-CPH/OSL-CPH/STO-MIA
16. GOT-SVG-CPH/OSL-CPH/STO-WAS-AA/AS/SK/UA-CHI/NYC-AA/AS/SK/
UA-MIA

STOPOVERS 2 STOPOVERS PERMITTED IN EACH DIRECTION
LIMITED TO 1 FREE AND 1 AT EUR 75.00.
1 FREE IN AREA 1 IN EACH DIRECTION
1 IN AREA 1 IN EACH DIRECTION AT EUR 75.00.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
ONE STOPOVER UTILIZES ONE TRANSFER
CHILD DISCOUNTS APPLY. INFANT IS FREE

Du behöver kanske ta en övernattning i MIA på hemresan.

MINIMUM STAY TRAVEL FROM LAST FARE BREAK OUTSIDE COUNTRY OF FARE
ORIGIN MUST COMMENCE NO EARLIER THAN 6 DAYS AFTER
ARRIVAL AT THE FIRST FARE BREAK OUTSIDE COUNTRY OF
FARE ORIGIN.
OR - TRAVEL FROM INBOUND TRANSATLANTIC SECTOR MUST
COMMENCE NO EARLIER THAN 1201AM ON THE FIRST SUN
AFTER DEPARTURE OF THE OUTBOUND TRANSATLANTIC
SECTOR.

Jag hade bokat
GOT-ARN/CPH med SAS, sen ORD-LAX med UA
LAX-MIA med American (det går inte annars)
MIA-EWR/IAD/ORD-CPH/ARN-GOT med United och SAS

Ring "after hours" och boka via telefon. Leta upp P-klass med United, J-klass med SAS och I-klass med American.
 

Maja

Medlem
SAS tricket är att du bokar GOT-MIA via LAX och tar en stopover i LAX :)
GOT-MIA
J6SEBIZ SK J Round-Trip 16147(SEK) B V / -- 60
Landar på underkant av 20.000kr per person i business med alla skatter/avgifter

Rutter:
/VIA THE ATLANTIC/
MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. GOT-CPH-OSL/STO-BOS/NYC-AA/AS/SK/UA-CHI/LAX/SFO/WAS-AA/AS/
SK/UA-MIA
2. GOT-CPH-OSL/STO-CHI-AA/AS/SK/UA-LAX/NYC/SFO/WAS-AA/AS/SK/
UA-MIA
3. GOT-CPH-OSL/STO-MIA
4. GOT-CPH-OSL/STO-WAS-AA/AS/SK/UA-CHI/NYC-AA/AS/SK/UA-MIA
5. GOT-OSL-CPH/STO-BOS/NYC-AA/AS/SK/UA-CHI/LAX/SFO/WAS-AA/AS/
SK/UA-MIA
6. GOT-OSL-CPH/STO-CHI-AA/AS/SK/UA-LAX/NYC/SFO/WAS-AA/AS/SK/
UA-MIA
7. GOT-OSL-CPH/STO-MIA
8. GOT-OSL-CPH/STO-WAS-AA/AS/SK/UA-CHI/NYC-AA/AS/SK/UA-MIA
9. GOT-STO-CPH/OSL-BOS/NYC-AA/AS/SK/UA-CHI/LAX/SFO/WAS-AA/AS/
SK/UA-MIA
10. GOT-STO-CPH/OSL-CHI-AA/AS/SK/UA-LAX/NYC/SFO/WAS-AA/AS/SK/
UA-MIA
11. GOT-STO-CPH/OSL-MIA
12. GOT-STO-CPH/OSL-WAS-AA/AS/SK/UA-CHI/NYC-AA/AS/SK/UA-MIA
13. GOT-SVG-CPH/OSL-CPH/STO-BOS/NYC-AA/AS/SK/UA-CHI/LAX/SFO/
WAS-AA/AS/SK/UA-MIA
14. GOT-SVG-CPH/OSL-CPH/STO-CHI-AA/AS/SK/UA-LAX/NYC/SFO/WAS-
AA/AS/SK/UA-MIA
15. GOT-SVG-CPH/OSL-CPH/STO-MIA
16. GOT-SVG-CPH/OSL-CPH/STO-WAS-AA/AS/SK/UA-CHI/NYC-AA/AS/SK/
UA-MIA

STOPOVERS 2 STOPOVERS PERMITTED IN EACH DIRECTION
LIMITED TO 1 FREE AND 1 AT EUR 75.00.
1 FREE IN AREA 1 IN EACH DIRECTION
1 IN AREA 1 IN EACH DIRECTION AT EUR 75.00.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
ONE STOPOVER UTILIZES ONE TRANSFER
CHILD DISCOUNTS APPLY. INFANT IS FREE

Du behöver kanske ta en övernattning i MIA på hemresan.

MINIMUM STAY TRAVEL FROM LAST FARE BREAK OUTSIDE COUNTRY OF FARE
ORIGIN MUST COMMENCE NO EARLIER THAN 6 DAYS AFTER
ARRIVAL AT THE FIRST FARE BREAK OUTSIDE COUNTRY OF
FARE ORIGIN.
OR - TRAVEL FROM INBOUND TRANSATLANTIC SECTOR MUST
COMMENCE NO EARLIER THAN 1201AM ON THE FIRST SUN
AFTER DEPARTURE OF THE OUTBOUND TRANSATLANTIC
SECTOR.

Jag hade bokat
GOT-ARN/CPH med SAS, sen ORD-LAX med UA
LAX-MIA med American (det går inte annars)
MIA-EWR/IAD/ORD-CPH/ARN-GOT med United och SAS

Ring "after hours" och boka via telefon. Leta upp P-klass med United, J-klass med SAS och I-klass med American.
Fast det blir ju inte billigare än att boka direkt via SAS hemsida i Business nu där jag landar på 20k p.p så ser inte riktigt vad jag vann på denna? Det krävs dessutom extra bokningar och övernattningar som också kostar mera.

Med andra ord, så är priset via SAS på 20.000 ett bra pris?

Alternativ 2 eller 3 som är med Lufthansa? Input där?
 

Senator

Moderator
Fast det blir ju inte billigare än att boka direkt via SAS hemsida i Business nu där jag landar på 20k p.p så ser inte riktigt vad jag vann på denna? Det krävs dessutom extra bokningar och övernattningar som också kostar mera.

Med andra ord, så är priset via SAS på 20.000 ett bra pris?

Alternativ 2 eller 3 som är med Lufthansa? Input där?
Ingenting Jag läste bara Plus-priset och det där är ett mycket bra pris för SAS Business till LAX.

Gällande code share med alla bolag inom Star Alliance North Atlantic JV så har jag loggat alla code share i business under snart 10 år. I business har jag inga avvikelser från att en P-klass blir P-klass på utförande bolag, samma med Z-klass. Mao om du bokar code share med United som säljare och Lufthansa så utförare så har jag alltid fått exakt samma bokningsklass i business.
 

Maja

Medlem
Alternativ #3 finns via Lufthansas pågående kampanj "Fly with me Business" och skulle gå på 27,192.00 kr via deras egna sida där alla segment är P-klass som ovan: https://www.lufthansa.com/se/en/local-page/companion-special-in-business-class?flightQuery.adults=2

Tusen tack! Denna kampanj hittade jag inte när jag sökte direkt på Lufthansa.se utan att bläddra ner på sidan där mycket riktigt detta erbjudande fanns. :oops:TACK för att du var så uppmärksam.

Ingenting Jag läste bara Plus-priset och det där är ett mycket bra pris för SAS Business till LAX.

Gällande code share med alla bolag inom Star Alliance North Atlantic JV så har jag loggat alla code share i business under snart 10 år. I business har jag inga avvikelser från att en P-klass blir P-klass på utförande bolag, samma med Z-klass. Mao om du bokar code share med United som säljare och Lufthansa så utförare så har jag alltid fått exakt samma bokningsklass i business.

Min ringa erfarenhet är att jag tidigare också fått P-klass mot P-klass vid en tidigare codeshare bokade just via United som allt som oftast har mycket bättre priser än direkt via Lufthansa.se/com.

Så då har vi följande val att välja mellan;

Alternativ 1
med SAS i Business där jag kan boka om biljetten fram till 72h innan avgång och en intjäning á 24374 EB-poäng för 39.974kr för 2

Alternativ 3
med Lufthansa i Business där det står följande villkor *Rebooking possible plus fare difference och en intjäning á 13400 EB-poäng för 27.192kr för 2.

Ska plånboken styra så är det ju solklart med alternativ 3, men ska hjärtat styra så föredrar jag helt klart SAS. Men är det motiverat men en prissnillad på närmare 13.000? Troligen inte...

Så vad kan jag vänta med LH idag? Inga nyligen uppgraderade plan gissar jag? Utan ganska sliten inredning? Minns med fasa min trasiga stol hem från Tokyo som jag ficka bråka som en galning om nämligen får att få någon ersättning för. Har för mig att det slutade med en utbetalning på ca 2000 SEK och en voucher att handla ombord för €100. Inte jättenöjd med den ersättning så att säga för en helt trasig stol som ej gick att ändra läge på. Det var bara att välja om man skulle sitta rätt upp eller ligga ner och behövde göras manuellt av personalen. Fanns inga andra alternativ däremellan. :eek:
 
  • Gilla
Reactions: hco

Maja

Medlem
Alternativ 4

LH821
07:05 Gothenburg - Landvetter (GOT) - 08:50 Frankfurt/Main International Airport (FRA)
Operated by: Lufthansa
Duration: 1h 45min
Airbus A320neo

Layover: Frankfurt (FRA), 50min <--- Dömt att misslyckas?


LH1186
09:40 Frankfurt/Main International Airport (FRA) -10:30 Zurich (ZRH)
Operated by: Lufthansa
Duration: 50min
Airbus A320 (Sharklets)

Layover: Zurich (ZRH), 2h 40min

Swiss International Airlines flight LH5896
13:10 Zurich (ZRH) -16:20 Los Angeles International, CA (LAX)
Operated by: Swiss International Air Lines
Duration: 12h 10min
Boeing 777-300ER

Fler valmöjligheter... Jag är som sagt var inte superförtjust i LH och har en mer positiv bild av Swiss utifrån min få datapunkter post Covid-19.

Den stora frågan är om det är dömt att misslyckas fullständigt med en bytestid på 50 min på Frankfurts flygplats? Jag vet att MCT är 45 min mellan Lufthansas flighter, men vet också vilka avstånd man kan prata om på den flygplatsen för att inte prata om köerna till security. Vad jag kan utläsa så ankommer LH821 till Terminal 1 och LH1186 avgår från samma, men den är å andra sidan gigantiskt om man har gater på hela olika ställen. Hittar ingen information alls om vilken gate som dessa flighter historiskt sett landar vid för att sedan kunna få en förståelse av vilket avstånd vi pratar om mellan gaterna.

Så ni med mer erfarenhet än vad jag besitter, är denna connection genomförbar? Kommer handla om mig själv och min resvana dotter på 12 år som är en jäkel på att gå snabbt när det behövs.
 

GOTBound

Medlem
Alternativ 4

LH821
07:05 Gothenburg - Landvetter (GOT) - 08:50 Frankfurt/Main International Airport (FRA)
Operated by: Lufthansa
Duration: 1h 45min
Airbus A320neo

Layover: Frankfurt (FRA), 50min <--- Dömt att misslyckas?


LH1186
09:40 Frankfurt/Main International Airport (FRA) -10:30 Zurich (ZRH)
Operated by: Lufthansa
Duration: 50min
Airbus A320 (Sharklets)

Layover: Zurich (ZRH), 2h 40min

Swiss International Airlines flight LH5896
13:10 Zurich (ZRH) -16:20 Los Angeles International, CA (LAX)
Operated by: Swiss International Air Lines
Duration: 12h 10min
Boeing 777-300ER

Fler valmöjligheter... Jag är som sagt var inte superförtjust i LH och har en mer positiv bild av Swiss utifrån min få datapunkter post Covid-19.

Den stora frågan är om det är dömt att misslyckas fullständigt med en bytestid på 50 min på Frankfurts flygplats? Jag vet att MCT är 45 min mellan Lufthansas flighter, men vet också vilka avstånd man kan prata om på den flygplatsen för att inte prata om köerna till security. Vad jag kan utläsa så ankommer LH821 till Terminal 1 och LH1186 avgår från samma, men den är å andra sidan gigantiskt om man har gater på hela olika ställen. Hittar ingen information alls om vilken gate som dessa flighter historiskt sett landar vid för att sedan kunna få en förståelse av vilket avstånd vi pratar om mellan gaterna.

Så ni med mer erfarenhet än vad jag besitter, är denna connection genomförbar? Kommer handla om mig själv och min resvana dotter på 12 år som är en jäkel på att gå snabbt när det behövs.
Min erfarenhet pre-Covid av tight connection på FRA liknande din är att vi blivit mötta vid gaten av personal som snabb-guidat oss igenom passkontroll etc. fram till gaten för USA flyget. De gångerna har vi flugit ekonomi så jag vet inte om det är upphämtning med bil etc. om du reser i business i ett likande läge.
 

Maja

Medlem
Min erfarenhet pre-Covid av tight connection på FRA liknande din är att vi blivit mötta vid gaten av personal som snabb-guidat oss igenom passkontroll etc. fram till gaten för USA flyget. De gångerna har vi flugit ekonomi så jag vet inte om det är upphämtning med bil etc. om du reser i business i ett likande läge.
Det är min erfarenhet också, men just denna variant med tight connection så ska vi vidare från Frankfurt till Zürich för att från Zürich senare kliva på planet till USA. Är inte säker på att de har samma service när det är intra-Europaflighter det handlar om.

Får klura ett tag till hur jag ska göra. Om jag bara ska bita i äpplet och köra Lufthansa fullt ut, Boeing 747-8 på ditresan och Airbus 350-900 på vägen hem. :eek::oops:
 

palmen

Moderator
Det är väl ingen passkontroll inom EU/Schweiz? Du går från gate till gate och det bytet gör man normalt sätt på typ 15 minuter om man inte har max oflyt och hamnar på bussate eller väldigt långt mellan gater.

Jag hade personligen tagit det bytet, men går det inget direkt till Zürich? Finns ju fick risk i det hela men med 2h40min byte i Zürich finns det kanske någon annan connection ni kanske kan åka senare om det blir strul?
 
Toppen