Senaste nytt

Göteborg – San Fransisco t.o.r – mars -16 och lite annat (I-landsproblem)

Peter65

Medlem
På grund av semesterperiod och lite annat har vi missat att kolla BA´s rea ordentligt. Då det finns en som fyller 50 i mars nästa år finns önskemålet att åka till San Fransisco under högtidsdagen.
(Jag fyllde 50 tidigare i år men pga av sjukdom kom vi inte iväg någonstans utan tillbringade den dagen på Upper House, upper-house-–-en-resa-mot-de-50.23844/#post-333669 ,lite OT blev det :D).

Finns även en tripp inplanerat till Berlin under hösten, kanske som en MR för att få ihop tillräckligt med BA –flygningar.

Behöver således ha lite råd och tips hur göra……

Förutsättningar:
· Vi har ett hushållskonto på BAEC om ca 350000 avios, vilka är ganska lika fördelat.
· Vill testa BA´s 1sta klass (helst med avios) och då dagtid
· Har åkt BA 001 – LCY – JFK några gånger, gillar BA001 väldigt mycket men nu ligger 1sta klass som en prioritet.
· Är väldigt dålig att vad och hur man kan göra uppdateringar och/eller bonusresor.
· Just nu har vi silverkort, ”Tier point collection…” går ut 8 januari -16, kort gäller till 29 feb -16.
· Vi har en bokad resa till till Auckland GOT-LHR(BA)-HKG(CX)-AKL(CX) t.o.r (hemresa går 14/1 alltså efter vår brytpunkt :confused: ) allt bokat i C till ett skapligt bra pris.
· Har vare sig Tier eller BA-flygningar på 1,5 år (även detta pga sjukdom)
· Vill ha kvar silverkortet även efter brytpunkten

Resan till Berlin är planerad över Alla Helgonahelgen och tanken var att vi skulle ta Stena Line till Kiel och köra, men med deras prissättning (hamnade på runt 7000:- inkl hytt) visade det sig vara bättre att flyga. Första tanken gick till Air Berlin, med bagage blev det runt 5.500 kr för 2. Nästan lika mycket på både SAS, Lufthansa och KLM dessutom var det riktigt usla tider.
Kollade då på BA GOT-LHR-TXL tor drygt 6000:-, ”bakom skynket”, dessutom skapliga tider.

Fråga 1: Är det värt att ta den svängen via London för att komma till Berlin?
Fråga 2: Kommer det att hjälpa oss att ha kvar silverkortet i februari/mars -16 (Har inte kollat hur mycket avios det blir GOT-LHR-HKG-AKL, men sist tror jag det var runt 300 tier)

Resan till San Fransico är tänkt 10 el 11 mars och hem så att man kan börja jobba måndag 21e.
Började med att titta på GOT-LHR-SFO i Club Europe/World
11/3 GOT – LHR – SFO (B747)
19/3 SFO – LHR (A380) – GOT
Då man gick in och kollade det priser, visade det sig vara runt 5000 kr/pers billigare att boka F istället for C på utresan.

Totalpriset blev SEK 53.972:- för 2. Om man betalt med 120.000 avios minskas priset med SEK 10.880:-, totalt blir det SEK 43.092:- för 2.

Nästa variant var:
10/3 GOT-LHR
11/3 LCY-JFK (BA 001)
12/3 JFK-SFO
19/3 SFO-LHR-GOT (från SFO spelar det ingen roll om det blir den tidigare eller den senare flighten, B747 el A380)

Totalpris SEK 42.330:- för 2.

Förmodligen går det att få till en annan väg hem via LA eller Dallas till samma pris, samtliga har BA-nummer.

Nu till frågorna och råden….
Fråga 3: Är det värt att nyttja 120.000 avios för att få F-klass ut från Heathrow?
Fråga 4: Finns det någon möjlighet att uppgradera hemresan till F? För i så fall bli den tidiga flighten, mer dagtid :cool:
Fråga 5: Vilket känns bäst för er? F ut eller BA001 ut…

Råd och tips tas tacksamt emot, någon som vill ha lite mer info så sänder jag ett PM.

/Peter

PS Kan tyvärr inte boka förrän efter helgen, får nog inte beviljad semester förrän respektive chef är på plats.
 

agehall

Medlem
1) Nja, jag tycker sällan det är ett bra alternativ när man ska till Europa. Men om prisskillnaden är liten som i det här fallet så kanske det är värt att överväga.

2) Det lär det göra - alla resor genererar ju TP om än ej speciellt många i economy.

3) OM du ska testa BA F, så bör du göra det från en flygplats där det finns Concorde Room. Då har du LHR och JFK att välja på. Jag är själv väldigt skeptisk till att 120k avios för BA F är en bra affär...

4) Det kan öppnas awardplatser och det är fullt möjligt att det finns erbjudanden om att betala upp sig. Men inget är 100% säkert och rådet att boka den kabin du vill flyga i gäller som vanligt...

5) BA001. BA F har varje gång jag testat varit en stor besvikelse. BA001 har alltid levererat däremot...

PS. Jag trodde det var du (och någon mer) som skulle ha stor fest i september... Förstod det som att det var då det fylldes år, men det var alltså fel?
 

Peter65

Medlem
Tack agehall för dina svar
Vi ska absolut överväga vad du skrev

Det sista stämmer :D alltså att det blir kalas
 
Last edited:

Peter65

Medlem
Lite återkoppling till tråden

Blir bil till Berlin, lite olika, blev bäst tidsmässigt istället för att flyga över London….

Nu till nästa fråga och/eller råd;
Vår resa till SF verkar bli BA GOT-LHR/LCY-JFK-SFO-LHR-GOT till en kostnad av runt 21`per pers.

Förra resan till SF var över påsk -13 och kostade då runt 17,5` per pers, bokad i januari när BA hade sin vinter-rea och då åkte via Dallas med AA hem.

Efter vad jag kan se på andra trådar här var förra rean i december inte en jättedeal.
Är osäker om denna resa ligger under BA´s nuvarande rea, fare code är INN8S4T1 om man tittar på Matrix.

Min fråga till er BC-vänner:
Vågar man vänta till December/Januari för att boka resan? Eller ska man ”slå till nu”?

Magkänslan säger boka nu och inte titta på vad som händer senare i år.

Ska också försöka uppgradera hemresan till F, får se vad som händer.

Tack för ytterligare råd
/Peter
 
Toppen