Senaste nytt

Går oljelinjen dåligt?

Dessutom verkar det väl som man i princip använde "sista lagret" av de gamla stolarna (för det är väl SAS standard-stolar), i väntan på de nya? De nya stolarna existerade ju inte när den linjen öppnades, och att skjuta på den ett år (eller ens ett halvt) bara för att få de nya stolarna verkar också fånigt.

Däremot intressant att se att den inte ligger med i tidsordningen de lagt ut för när den ska få de nya...
Ja det är SAS-stolar. För säkerhets skull inte ens nya, de installerade begagnade... o_O
 

Morgan

Medlem
50.000 USD x 44 stolar = 2.200.000 USD = ca 18.157.000 SEK

* 12 enkelturer/vecka
* Hållbarhet 10 år (antaget samma underhållskostnader som andra stolar)

Ger 18.157.000/(12*52*44*10)=66 kronor i kostnad per stol per resa...

Antaget 100% beläggning, men ändå: Borde man inte kunna höja snittpriset med en femhundring med hjälp av en grym stol på en sådan linje? I så fall en no-brainer, eller tänker jag helt fel?
 

Holloman

Medlem
* 12 enkelturer/vecka
* Hållbarhet 10 år (antaget samma underhållskostnader som andra stolar)

Ger 18.157.000/(12*52*44*10)=66 kronor i kostnad per stol per resa...

Antaget 100% beläggning, men ändå: Borde man inte kunna höja snittpriset med en femhundring med hjälp av en grym stol på en sådan linje? I så fall en no-brainer, eller tänker jag helt fel?

Eftersom planet är inhyrt med stolar så tror jag knappast SAS är intresserade av att byta ut stolarna till en kostnad som det tar tio år att räkna hem. Möjligen skulle det gå om de kan få Privatair att byta ut stolarna och ta ut en högre hyra som SAS kan lägga på biljetten.
 

Dr. Miles

Expert
* 12 enkelturer/vecka
* Hållbarhet 10 år (antaget samma underhållskostnader som andra stolar)

Ger 18.157.000/(12*52*44*10)=66 kronor i kostnad per stol per resa...

Antaget 100% beläggning, men ändå: Borde man inte kunna höja snittpriset med en femhundring med hjälp av en grym stol på en sådan linje? I så fall en no-brainer, eller tänker jag helt fel?
Om beläggningen 50-75% beror på stoltyp eller dåliga tider inom oljeindustri kan jag inte svara på, men jag misstänker att majoritet av dem som åker med Stavanger - Houston är avtalskunder och i så fall är val av stoltyp sekundärt problem väl? Huvudvinst för kunder är direktflyg mellan de två oljeindustristäderna.
Det tar ca 2-6 timmar mer med andra flygbolag enligt Jacobs inlägg i den här tråden.
Ny sensationell flyglinje, SAS öppnar oljelinje Stavanger-Houston | Sida 8 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor

Som @NotRyan har påpekat, planet tillhör inte SAS utan Privatair. Därför känns det kanske onödigt att satsa på 18 M SEK för nya stolar när kunderna ändå betalar för äldre stoltyp.
SAS har haft dåliga siffror sedan 2008 förutom 2013 (jag gissar att det var med försäljning av Wideroe att göra) så om extra investering inte leder till mer inkomst, varför ska man investera när man har dåliga siffror?
Financial data | SAS
http://www.businessclass.se/forum/threads/sas-säljer-widerøe-till-investerargrupp.10727/
 
Last edited:

perhall

Medlem
Det har val dock med transfer att gora. Stavanger har ju knappast samma feeder-nat som ARN och CPH har fran andra skandinaviska och europeiska destinationer.
Och att ekonomiklass brukar fyllas bättre... samt att uppgraderingsmöjligheter ger dynamiska effekter i att fylla kabinen...
 

011430121

Medlem
Det skulle vara intressant att veta hur många pax på denna linje som inte åker på avtalspriser.
Kan det vara max 2 per flygning?
 
Det skulle vara intressant att veta hur många pax på denna linje som inte åker på avtalspriser.
Kan det vara max 2 per flygning?
Det kan nog vara några fler än så. Det mesta är ju affärsresor men det har allt varit några semesterfirare också; något eller några par per resa, främst amerikaner, och säkert några sådana som jag som inte åker på avtalspris.
 
Toppen