Går det bra för Emirates att sälja sina Business class från Norden?

Diskussion i 'Emirates & Skywards' startad av Dr. Miles, 30 Augusti 2017.

  1. Jag övervakar priser till Asien regelbundet och det är sällan så att Emirates erbjuder bra priser i Business class till Asien från Norden nuförtiden medan Qatar Airways och Etihad Airways kör Business class kampanj nästan oavbrutet.
    Därför undrar jag om Emirates kanske säljer sina Business class från Norden bättre än Qatar Airways och Etihad Airways?
    Etihad Airways flyger inte till Norden direkt därför jag kan förstå att de behöver att sätta lägre priser men för Qatar Airways behöver de inte att göra så.
     
    toer00 gillar detta.
  2. Homer

    Homer Medlem

    Dr. Miles gillar detta.
  3. Det är imponerande att Emirates lyckas att fylla på Business class med 2-3-2 konfig (på Boeing 777-300ER som de använder till Stockholm) medan Qatar Airways som kör Boeing 787 med 1-2-1 konfig har problem att fylla på Business class.


    Emirates Business class på Boeing 777-300ER:
    [​IMG]
    [​IMG]
    (Foto: Jacob, Test: Emirates Business Class Stockholm-Dubai - Limo till flygplatsen och utmärkt mat och dryck - BusinessClass.se)


    Qatar Airways Business class på Boeing 787:
    [​IMG]
    [​IMG]
    (Foto: Jacob, En titt i Qatar Airways Boeing 787 Dreamliner - BusinessClass.se)
     
    Gus gillar detta.
  4. Jag tror nyckeln är företagsavtal, min gissning är att Emirates har varit duktiga att knyta till sig nordiska företag på avtal som fyller upp en del av premiummarknaden.

    En annan möjlig förklaring skulle vara att se på "Point of Sale" mao, är större del av premiumkabinen sålt FRÅN Arlanda eller TILL Arlanda. Jag tror vi glömmer bort att det faktisk är både turister och affärsresenärer som frivilligt reser TILL Skandinavien :p
     
    FF#1, rvarttinen, igelkotten och 1 annan gillar detta.
  5. chazzie

    chazzie Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Rätta mig om jag har fel, men Emirates var väl det första Mellanöstern-bolaget att starta flygningar på Arlanda? Det bör rimligtvis ha gett ett litet försprång gentemot företagsavtal.
     
  6. Men detta gäller även för Qatar Airways (inte för Etihad Airways då de inte flyger till Norden), väl?
     
  7. Magnus_K

    Magnus_K Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Personligen flyger jag Qatar i business från Arlanda i stort sett varje månad och skulle aldrig få för mig att byta till Emirates.
    Det är kanske mer affärsresenärer på Emirates men seating på 2-3-2 är absolut inget som tilltalar mig.
     
    jerixon, Alf, sweflyer och 1 annan gillar detta.
  8. sweflyer

    sweflyer Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag vill minnas att Qatar var igång något år innan Emirates, vilket ju gör det hela ännu konstigare för då borde Qatar ha övertaget
     
    ejm och chazzie gillar detta.
  9. Det kan så vara, beror på vad man har för strategi, målsättning och om marknaden vill ha det som säljs.
     
  10. flonken

    flonken Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    chazzie och Mr Basic gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×