Senaste nytt

Gå före i kön vid boarding eller inte

Storsteffe

Medlem
Jag viftar aldrig med något. Bara diskret går fram till gaten och ger mitt BP till personalen.

Detta tycks vara en lika spridd fråga som huruvida man ska flyga med infants i C/F.

Så gör naturligtvis jag också när det är "öppet" runt gaten, då är det inte att betrakta som att tränga sig tycker jag ;)
 

nemme

Medlem
Finns där en seperat kö så tar jag den annars så brukar jag köa. Oftast så reser jag med kollegor utan status och då väljer jag att köa med dem.
 

Stefan62

Medlem
Finns det separat Boarding används det, sker Boarding call för Business Class/Gold före ekonomy så använder man det. Men efter det känns det konstigt att pressa sig förbi köande passagerare i samma kö. Om du frågar mig.

Jag håller helt med. (Planet går trots allt oftast inte förrän alla i kön är ombord.)

Om det handlar om att inte missa ett eller två glas pre-flight-champagne, så är det ett annat problem i grunden.
 

ACervin

Medlem
På longhaul Business försöker jag borda så tidigt som möjligt. Stolen är ju bekväm och bubblet väntar. På narrowbody går jag gärna på sent. Gillar inte att sitta där framme medan 180 pax skall gå förbi. I economy lyder jag priority boarding om flygbolaget använder sig av det. Annars försöker jag vara sen. Väntar tills kön är borta. Har blivit uppgraderad vid två tillfällen ( med 20 års mellanrum, så det är väl bara slumpen) då jag släpat mig på sist.
 

agehall

Medlem
Som snäll svensk ställer jag mig i kön. Det är dock sällan ett problem eftersom jag hatar att vara sen så jag går ofta till gate lite onödigt tidigt och hänger på lämpligt ställe för att vara bland de första ombord.
 

ulagun

Medlem
Inrikes/interskadinaviskt där det inte finns blockat mittsäte i c-class så boardar jag alltid bland de absolut sista. Får då en överblick om det finns rader kvar utan mittsätes-passagerare. SAS har en ovana att seata vissa rader fullt ut medan andra kan var i stort sett tomma.
 

JonW

Medlem
Flygbolag som inte har prio boarding ska man undvika i största möjliga mån men finns det bara en kö så väntar man, inget att diskutera. Att i sådana fall börja vifta guldkort eller C/F biljett och tränga sig är extremt ohyfsat!
Det ser åtminstone extremt ohyfsat ut, även om det nu formellt skulle vara korrekt.
Och direkt löjligt blir det ju om man glider förbi kön med stöd av sin status bara att som ofta hamna i ännu segare kö i bridgen.
Eller ska man försöka glida förbi den också, platt mot väggen, flashande sitt gyllene kort åberopande att man minsann har rätt att boarda före alla statuslösa??
 
Toppen