Senaste nytt

Gäller Sharialag även på flighten av flygbolaget från vissa islamiska länder?

JohnR

Medlem
Lite off topic från ursprungliga frågan men en fråga gällande olika jurisdiktion när ett flygplan flyger över annat lands luftrum.

Säg t ex SAS flight mellan Stockholm och Los Angeles.
I Sverige, Danmark och Norge har man åldergräns för alkoholintag från 18 år, men i USA är det från 21 år.

CDC - Fact Sheets-Minimum Legal Drinking Age - Alcohol

När SAS plan flyger över USAs luftrum, får SAS servera alkohol till de passagerarna som är mellan 18-20 år?


Lite roligt om man passerar några stater i USA då alkohollagarna kan variera per stat. Här (Wisconsin) får barer t ex servera även personer som är under 21 om de besöker baren tillsammans med förälder/vårdnadshavare. T om mer liberalt än Europa i vissa avseenden.
 

Dr. Miles

Expert
Lite roligt om man passerar några stater i USA då alkohollagarna kan variera per stat. Här (Wisconsin) får barer t ex servera även personer som är under 21 om de besöker baren tillsammans med förälder/vårdnadshavare. T om mer liberalt än Europa i vissa avseenden.
Nja, i Tyskland får ungarna dricka alkoholhaltiga drycker (dock ej distilled/sprit) från 14 års ålder, om förälder / vårdnadshavare är med.
(jag blev förvånad när jag fick veta om detta när jag jobbade i Tyskland)
Om jag kommer ihåg rätt, ungarna i Sydeuropa (bl a Italien, Frankrike, Spanien och Portugal) får dricka öl och vin från 16 års ålder.
 

JohnR

Medlem
Nja, i Tyskland får ungarna dricka alkoholhaltiga drycker (dock ej distilled/sprit) från 14 års ålder, om förälder / vårdnadshavare är med.
(jag blev förvånad när jag fick veta om detta när jag jobbade i Tyskland)
Om jag kommer ihåg rätt, ungarna i Sydeuropa (bl a Italien, Frankrike, Spanien och Portugal) får dricka öl och vin från 16 års ålder.

I Wisconsin finns det alltså ingen åldersgräns om förälder/vårdnadshavare är med. Spelar ingen roll om barnet är 18, 14 eller 6 år.


/J
 

apknug

Medlem



Börjar väl bli off topic, men detta gäller även i Louisiana, muggen har oftast ett lock som inte får öppnas för den inte ska räknas som ”Open container”
Medans i andra stater så får ingen ha en öppen burk / flaska i fordonet oavsett vem som dricker
I Louisiana köpte vi daiquiris genom bilrutan i drive through barer.....
Helt klart lite OT men intressant för alla.

Är open container federal law? Som de "kringgår" genom locket? Känns som normal amerikansk dubbelmoral i vilket fall som.....
 
Toppen